Jag skulle sätta upp en tavla i vårt sovrum, då det är en stor pjäs på 70x100cm med ekram så väger den några kilon, en simpel spik kändes alldeles för klent.
Använde någon form av 6mm universalplugg från clas ohlsson som enligt dem själva skulle funka bra i lättbetong. Då ramen har en ganska tjock ram så behövde jag en skruv som stack ut lite längre för att kunna jacka i hängfästet på ramen.
Problemet kom dock när jag skruvade i skruven, ganska fort började pluggen tryckas ut igen och borrhålet bara växte.
Jag har nu tagit bort pluggen och hålet som initialt borrades till 6mm är ca 8mm brettoch längst ut vid ingånen ca 10mm... Så vad gör jag nu? Är det bäst att täcka igen hålet, isf hur för att sedan borra ett nytt hål och använda en bättre form av plugg?
Använde någon form av 6mm universalplugg från clas ohlsson som enligt dem själva skulle funka bra i lättbetong. Då ramen har en ganska tjock ram så behövde jag en skruv som stack ut lite längre för att kunna jacka i hängfästet på ramen.
Problemet kom dock när jag skruvade i skruven, ganska fort började pluggen tryckas ut igen och borrhålet bara växte.
Jag har nu tagit bort pluggen och hålet som initialt borrades till 6mm är ca 8mm brettoch längst ut vid ingånen ca 10mm... Så vad gör jag nu? Är det bäst att täcka igen hålet, isf hur för att sedan borra ett nytt hål och använda en bättre form av plugg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Borra djupare och dunka i en ny plug och ny skruv, problemet löst.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Kombinationen med 4.5mm skruv är bra till det, sålänge du inte stuttat i något då slruven är 60mm lång. Men det ser nästan ut som du har masonite som vägg? Vad bakom?
Hur djupt borrade du?
Hur djupt borrade du?
Säkert! Skruven jag tänkte använda var 30mm och skulle sticka ut lite från pluggen som var 28mm, hålet borrades med all säkertehet efter pluggens längdHubbe73 skrev:
Så hur går jag vidare för att lösa den här röran?
- Använda någon form av flytande plugg, typ Fischer Fill & Fix?
- Använda en ännu större plugg? Kommer den att fästa då hålet just nu känns lite ojämnt då det mäter 8mm innuti men 10mm längst ut.
- Spackla igen hålet med typ, husfix för att sen föröska borra ett nytt hål. Bör jag använda en annan form av plugg då?
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Nej men alltså det ska ju upp en tavla där. Kommer inte synas.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men om du borrar hålet djupare får du inte in pluggen då? Alt hitta en 8mm plugg efter att du borrat
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Ja krångla inte till det, gå upp i storlek på plugg om hålet är för stort bara. Spackling är onödigt tycker jag, det får man väl räkna med att göra när någon ev flyttar ut iaf
Instämmer med ovanstående talare, men håller med om att åtminstone ytskiktet ser ut som masonit eller något motsvarande. Så bara en dum fråga för att dubbelkolla: Är du säker på att det är vad det är för väggmaterial under?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden