Jag skulle sätta upp en tavla i vårt sovrum, då det är en stor pjäs på 70x100cm med ekram så väger den några kilon, en simpel spik kändes alldeles för klent.

Använde någon form av 6mm universalplugg från clas ohlsson som enligt dem själva skulle funka bra i lättbetong. Då ramen har en ganska tjock ram så behövde jag en skruv som stack ut lite längre för att kunna jacka i hängfästet på ramen.

Problemet kom dock när jag skruvade i skruven, ganska fort började pluggen tryckas ut igen och borrhålet bara växte.

Jag har nu tagit bort pluggen och hålet som initialt borrades till 6mm är ca 8mm brettoch längst ut vid ingånen ca 10mm... Så vad gör jag nu? Är det bäst att täcka igen hålet, isf hur för att sedan borra ett nytt hål och använda en bättre form av plugg?

En vägg med ett utstickande felaktigt monterad skruv och en utdragad universalplugg som skadat väggytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstorat och skadat borrhål i en vit vägg, resultatet av ett felaktigt fäste för en tung tavla med ekram.
Skapa konto

Universalpluggar och träskruvar på bord, plugg med utstickande skruv och betongrester.
Skapa konto

Du har antagligen borrat för grunt och när skruven når botten trycker den ut pluggen.

sen är skruven lite i grövsta laget det räcker med en 3,5-4 mm grov skruv

Borra djupare och dunka i en ny plug och ny skruv, problemet löst.

Kombinationen med 4.5mm skruv är bra till det, sålänge du inte stuttat i något då slruven är 60mm lång. Men det ser nästan ut som du har masonite som vägg? Vad bakom?
Hur djupt borrade du?

Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Du har antagligen borrat för grunt och när skruven når botten trycker den ut pluggen.
Säkert! Skruven jag tänkte använda var 30mm och skulle sticka ut lite från pluggen som var 28mm, hålet borrades med all säkertehet efter pluggens längd :dizzy:

Så hur går jag vidare för att lösa den här röran?
  • Använda någon form av flytande plugg, typ Fischer Fill & Fix?
  • Använda en ännu större plugg? Kommer den att fästa då hålet just nu känns lite ojämnt då det mäter 8mm innuti men 10mm längst ut.
  • Spackla igen hålet med typ, husfix för att sen föröska borra ett nytt hål. Bör jag använda en annan form av plugg då?

Redigerat:
Nej men alltså det ska ju upp en tavla där. Kommer inte synas.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Nej men alltså det ska ju upp en tavla där. Kommer inte synas.
Sant men vi ska nog flytta en vacker dag med, tänker att det är lika bra att göra rent efter sig på en gång :)

Men om du borrar hålet djupare får du inte in pluggen då? Alt hitta en 8mm plugg efter att du borrat

Ja krångla inte till det, gå upp i storlek på plugg om hålet är för stort bara. Spackling är onödigt tycker jag, det får man väl räkna med att göra när någon ev flyttar ut iaf

Instämmer med ovanstående talare, men håller med om att åtminstone ytskiktet ser ut som masonit eller något motsvarande. Så bara en dum fråga för att dubbelkolla: Är du säker på att det är vad det är för väggmaterial under?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.