Hej! Här kommer en riktig nybörjarfråga från en ny husägare (och forummedlem).

Vi har enkelgips i väggarna. Jag har köpt lite olika infästningsgrejer, bland annat dessa skivpluggar från Clas Ohlson (tänkte först köpa metallexpanders men de hade så fasligt dåliga recensioner på Clas Ohlson).

Frågan är bara - hur använder jag dem steg för steg? Det är ju en idiotfråga men har man aldrig använt dem så hur ska man veta? De enda instruktionerna jag ser är lite för vaga för min smak - "För lätta montage i gips-, spån- och träfiberskivor (tjocklek min. 13 mm). Förborra med 8 mm borr. Skruva i skruven tills fästdetaljen ligger mot ytan och sedan ett varv till, inte mer."

Är det
1. Borra hål (storlek står på förpackningen)
2. Banka in dem (eftersom "armarna" bara är två till antalet, ska man trycka in den så att armarna expanderar i höjdled för maximal bärkraft? Står inget om det men min intiution säger att det borde spela roll)
3. Nu då - ska man...
A) FÖRST skruva in en skruv för att få den att expandera/fixeras och därefter skruva ut den, och SEN skruva in igen med denna gång med vad man nu ska fästa
B) eller är det bara att DIREKT skruva upp vad man nu ville skruva upp? (se till att ha tillräckligt lång skruv bara)

Tack! 😀

L luddig skrev:
Hej! Här kommer en riktig nybörjarfråga från en ny husägare (och forummedlem).

Vi har enkelgips i väggarna. Jag har köpt lite olika infästningsgrejer, bland annat dessa skivpluggar från Clas Ohlson (tänkte först köpa metallexpanders men de hade så fasligt dåliga recensioner på Clas Ohlson).

Frågan är bara - hur använder jag dem steg för steg? Det är ju en idiotfråga men har man aldrig använt dem så hur ska man veta? De enda instruktionerna jag ser är lite för vaga för min smak - "För lätta montage i gips-, spån- och träfiberskivor (tjocklek min. 13 mm). Förborra med 8 mm borr. Skruva i skruven tills fästdetaljen ligger mot ytan och sedan ett varv till, inte mer."

Är det
1. Borra hål (storlek står på förpackningen)
2. Banka in dem (eftersom "armarna" bara är två till antalet, ska man trycka in den så att armarna expanderar i höjdled för maximal bärkraft? Står inget om det men min intiution säger att det borde spela roll)
3. Nu då - ska man...
A) FÖRST skruva in en skruv för att få den att expandera/fixeras och därefter skruva ut den, och SEN skruva in igen med denna gång med vad man nu ska fästa
B) eller är det bara att DIREKT skruva upp vad man nu ville skruva upp? (se till att ha tillräckligt lång skruv bara)

Tack! 😀
Orientering av pluggen bör inte spela ngn roll, och går knappast att kontrollera ändå.

Jag tolkar det som att du ska trycka i pluggen och sen skruva upp det som ska fästas. Vet inte hur bra de håller för återanvändning, risken är väl att du drar sönder mothållet ( expanderdelen), eftersom de varnar för att bara dra ett varv efter du fått fäste.

• Gilla
luddig
  • Laddar…

Bästa svaret

Det där är klassisk Allplugg som fantastisk bra om:
- de är tillverkade av rätt plast
- man använder rätt skruv
- man inte återanvänder dem

Kör på alt. B. Position spelar sällan roll. Följ monteringsanvisningen till punkt och pricka. Skruvdimension och typ är viktigt.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
För enklare uppsättning i gips tycker jag "thorsmanspluggen" är bra.
Svårt att göra fel, vingar som låser den i skivan, en krage som gör att pluggen inte faller in i hålet och tillverkade av bra plastmaterial. (en gång gjorda i Sverige).

Färgade Thorsmansplugg i olika storlekar för enkel montering i gips, med vingar och krage för säkerhet, gjorda av högkvalitativ plast.

Tack alla för snabba svar, imponerad av forumet! Återkommer med fler nybörjarfrågor, var så säkra 😂

E etompau skrev:
För enklare uppsättning i gips tycker jag "thorsmanspluggen" är bra.
Svårt att göra fel, vingar som låser den i skivan, en krage som gör att pluggen inte faller in i hålet och tillverkade av bra plastmaterial. (en gång gjorda i Sverige).

[bild]
Världens bästa för säker infästning i betong, tegel och andra hårda mineraliska material som är tjockare än pluggens längd. Nackdelen med dem i gips är att de håller genom att expandera radiellt i hålet. Väldigt lite felmarginaler där.

Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.