Träskruv! Förstår faktiskt inte varför många öht överväger en Molly.

E
nino nino skrev:
Ska sätta upp ett handtag utanför duschen och stöd vid toan åt svärgubben, spånskivor i väggar och ingen aning om jag kan träffa reglar...
Håller bara skruv eller ska man använda typ Molly?
Du kan nog lista ut var reglar finns.

Hur tjocka är spån skivor, finns det inget annat bakom.

Skruva en sidan i regel. I första hand. I annat fall. Molly. Kolla vad den klarar. Exempel vis 50 kg.

Kan du då för dela vikten på 6 ställen = 300 kg = ok.

Ett gäng skruvar i spån är ock så stark.

Kanske kan du då fästa upp en regel bakom med tio talet skruvar och där efter skruva i denna.

Har du ingen regel sökare. Du kan knacka och göra stick prov.

E
MathiasS MathiasS skrev:
Molla är över läget till gips. En fuktig spån skiva inne håller heller inte mycket kraft. Du ska skriva i regel.

E El-Löken66 skrev:
Ett gäng skruvar i spån är ock så stark.

Kanske kan du då fästa upp en regel bakom med tio talet skruvar och där efter skruva i denna.
Men kom igen nu. Här är problemet tydligt i svartvitt - det saknas helt insikt om vad en skruv håller för. Om hela gubben hänger i detta handtag är belastningen 100kg. Om han lyckas lägga en flygtackling på handtaget kanske han lyckas dubbla belastningen till 200kg. Men låt oss anta 300kg, man vet inte vad Nino gör med handtaget när ingen ser.

Handtaget fästs antagligen med tre eller sex skruvar.

Varje 6mm träskruv håller lågt räknat 150kg åt alla håll (drag och skjuvning) i en vanlig spånskiva.

Det blir 450kg. Eller 900kg, beroende på hur handtaget är utformat.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Molla är över läget till gips. En fuktig spån skiva inne håller heller inte mycket kraft. Du ska skriva i regel.
Hör handlar det om spånskiva, inte gips. Jag ifrågasätter varför folk använder Molly och andra sorters gipsankare i träskivor. Bättre att använda rätt skruv och lära sig dra åt lagom.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Men kom igen nu. Här är problemet tydligt i svartvitt - det saknas helt insikt om vad en skruv håller för. Om hela gubben hänger i detta handtag är belastningen 100kg. Om han lyckas lägga en flygtackling på handtaget kanske han lyckas dubbla belastningen till 200kg. Men låt oss anta 300kg, man vet inte vad Nino gör med handtaget när ingen ser.

Varje 6mm träskruv håller lågt räknat 150kg åt alla håll (drag och skjuvning) i en vanlig spånskiva.

Ja, i en ny och fin spån skiva håller allt bra. Medan gamla fuktiga knäcks som fnöske. Har du skruvat i en så dan skiva? Och där efter hängt 900 kilo?

Enkla regler.

Skruva i regel.
Skruva inte i el ledningar.
Inte ens tom rör.

Det ska sitta 20 30 år.

En män i skas liv hänger på din in sats.

Men på plats hade jag nog kunnat be döma samma. Men inte i forumet.

• Ledsen
Stickan56
  • Laddar…
Har du en dålig skiva kan du använda genomgående m10 bult och mutter och det kommer ändå inte sitta fast, så hur var det relevant här?

Kan man skruva i en regel ska man förstås göra det. Men skippa Molly och andra produkter som är gjorda för gips.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:

Jag kör på vanlig träskruv, undra om 6mm går i.
Vanlig VSB eller spax skruv då?

E
nino nino skrev:
Jag kör på vanlig träskruv, undra om 6mm går i.
Vanlig VSB eller spax skruv då?
Ja, vanlig trä skruv in i regeln.
Lägg upp bild på vad du ska fästa men du ska ju inte har konad skalle utan rak troligen.
Kör största möjliga som går i.

An tar du inte orkade läsa instruktion.

Du får en känsla hur det sitter när du skruvat. Blir det mot stånd på slutet är det troligen ok. Fort sätter skruven snurra har du miss lyckat.

Du har en lång höv stång där så räkna ut att det klarar minst 300 kilo. I regel är det inga problem. I övriga. Läs ovan stående.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ska jag borra med 3mm till en 6mm skruv eller ska jag ha mindre borr?

• Gilla
grismaskin
  • Laddar…
E
nino nino skrev:
Ska jag borra med 3mm till en 6mm skruv eller ska jag ha mindre borr?
Borr är lika stort som inner diameter av gängan eller nåt lite mindre. Bara hålla upp så ser du med ögat. Men om det verkligen är spån skiva kan du för den saken skriva direkt. Men reglen kan spricka om du inte borrar och träffar i sidan.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Regel finns inte där, det är spånskiva

E
nino nino skrev:
Regel finns inte där, det är spånskiva
Det finns regel. Spån skiva kan inte sväva i luften.

• Haha
  • Gilla
gullunge och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om du har så mycket fukt i spånplattorna i en toalett så att ett handtag trillar ner så är inte handtaget det största bekymret:)

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Stickan56 och 4 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det finns regel. Spån skiva kan inte sväva i luften.
Jo den svävar i luften

Jag skrev väl att regel finns inte DÄR, alltså där jag ska skruva fast armstödet.
Ena regeln är precis i kanten på toan och den andra är 60cm bort vilket blir för långt bort.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.