Hej,

Skall sätta upp ett TV-fäste på en vägg som är en övermålad spånskiva.

Vilken typ av plugg skall jag använda för det eller ska man bara skruva in den rakt in i spånskivan?

55 tum Samsung

Om du vet att det enbart är en normal spånskiva och du inte träffar nå reglar alls så skulle jag nog använda molly plugg.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Ingen plugg i trä!

Du ska alltså skruva rakt in med valfri träskruv. Spånskivor kan dock ha en tendens att spricka så det är ofta en god idé att förborra hålen. Använd en borr som är lite mindre än "kärnan" på skruven så går det utmärkt.

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Ingen plugg i trä!

Du ska alltså skruva rakt in med valfri träskruv. Spånskivor kan dock ha en tendens att spricka så det är ofta en god idé att förborra hålen. Använd en borr som är lite mindre än "kärnan" på skruven så går det utmärkt.
Det är det jag är lite rädd för, beroende på kvaliten på spånskivan. Det är en nybyggd lägenhet så varför man sätter upp en vägg med spånskiva låter jag vara osagt.

richardtenggren
S Screed skrev:
Det är det jag är lite rädd för, beroende på kvaliten på spånskivan. Det är en nybyggd lägenhet så varför man sätter upp en vägg med spånskiva låter jag vara osagt.
En ledtråd kan vara att OSB haft sjukliga priser ett tag i början av pandemin :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
En ledtråd kan vara att OSB haft sjukliga priser ett tag i början av pandemin :)
Men målad spånskiva i nybyggd lgh? OSB hade väl knappast varit grundtanken.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
richardtenggren
K Kane skrev:
Jag tänkte nog att det var gipsat utanpå, läste kanske slarvigt :)

I Norge verkar spontat och grundmålade spånskivor vara vanligt om man sett ”eventyrlig oppussing”

K Kane skrev:
När du säger det så låter det skumt. Jag förutsatte bara att det var gips+spån.

TS Är det bara en spånskiva som har målats eller är det gips ovanpå som har målats?

Janus82 Janus82 skrev:
När du säger det så låter det skumt. Jag förutsatte bara att det var gips+spån.

TS Är det bara en spånskiva som har målats eller är det gips ovanpå som har målats?
Bara spån, knackade längs hela, ca 3m och det känns verkligen bara som en spånskiva.

I så fall så är det troligare att det är bara gips i väggen. Spån som ytskikt har knappt använts sedan mitten av 70-talet.

Ta en liten borr och borra där du vill sätta en skruv för fästet. Då ser du om det är gips eller spån i ytskiktet och du märker även om det finns spån eller OSB bakom gipset.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Givetvis drar du detta med träskruv bara. Pluggar och annat använder man där det inte finns något för gängan att gripa tag i. Det är någon ny konstig trend att använda plugg och gipsankare i träväggar. Helknasigt.

Här är min favoritskruv för denna typ av montage, finns tex på hornbach. 6mm

https://www.grabber.se/Skruv-och-infastning/Invandig-Traskruv/TKZ6040

Känner du att du vill kliva upp på 8mm finns det andra skruvar som är lämpliga och då skadar det inte att förborra lite också.

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Om det finns flera hål att skruva fästet med skulle jag sätta flera skruvar direkt i skivan.
Förborrar man så flisas skivan ur mindre på baksidan och det blir starkare.

Protte

• Gilla
Screed och 1 till
  • Laddar…
Detta är en bra skruv om man vill kliva upp till 8mm, borrar bra men som @prototypen säger skadar det inte att förborra lite i OSB och spån.

https://vsbyggskruv.se/produkt/traskruv-t6sf-utvandig/

Biltema har också en liknande skruv som är billigare, men också bra.

Även denna från gunnebo är trevlig. Inte lika bra borrspets men det är trevligt att den är helgängad iallafall för kortare längder, tex 8x40.

https://www.gunnebofastening.se/produkter/skruv/traskruv/traskruv-sexkant-ss-h-impreg/

• Gilla
Nik3454
  • Laddar…
richardtenggren
Ska sätta upp ett handtag utanför duschen och stöd vid toan åt svärgubben, spånskivor i väggar och ingen aning om jag kan träffa reglar...
Håller bara skruv eller ska man använda typ Molly?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.