Plötsligt försvann varmvattnet i huset. Jag har kollat säkringarna och allt ser ok ut.
På Nibe Compact ska det finnas en temperaturbegränsare som kan ha löst ut, men jag hittar ingen? Är det någon som vet om det finns Nibemodeller som saknar en sån?
På termostaten finns ett litet hål med röd plastmarkering bakom. Enligt Nibes support, som inte känns superkompetent, ska jag trycka in en mejsel i det hålet.
Hålet är riktigt litet, det går bara att få in en elektronikmejsel, och det känns inte som det händer något när jag trycker in den.
Är det någon som har några tips?
På Nibe Compact ska det finnas en temperaturbegränsare som kan ha löst ut, men jag hittar ingen? Är det någon som vet om det finns Nibemodeller som saknar en sån?
På termostaten finns ett litet hål med röd plastmarkering bakom. Enligt Nibes support, som inte känns superkompetent, ska jag trycka in en mejsel i det hålet.
Hålet är riktigt litet, det går bara att få in en elektronikmejsel, och det känns inte som det händer något när jag trycker in den.
Är det någon som har några tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
Det där ser ju lovande ut. Jag provar att trycka lite hårdare och starta upp den igen!
Det där ser ju lovande ut. Jag provar att trycka lite hårdare och starta upp den igen!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag har samma symptom. Provade att trycka på ”knappen” med en mejsel men det är liksom helt stumt. Tänker att den borde fjädra lite om den nu har åkt ut och måste tryckas in igen? Eller hur ska det kännas?E EgnahemBromma skrev:
Den typen av ÖVS är lite lätt att trycka på, i bland kan man höra ett klick, om den återställs. Den ska vara liksom inne. Klickar det i termostaten då du vrider från min till max. Kan vara att en säkring gått, byt båda eller 3 st ,beroemde på om det 2 fas eller3 fas patron eller så har patron gått sin väg Vid 2 fas,räcker det att patron har ett avbrott i sig. Vid 3 fas kan det fungera om en delslinga gett sig. Har du jordfelsbrytare i huset och den inte löser, så är inte patron sprucken, som är lite vanligt. Har du mätinsrument.
Tack för att du tar dig tid!J jonaserik skrev:Den typen av ÖVS är lite lätt att trycka på, i bland kan man höra ett klick, om den återställs. Den ska vara liksom inne. Klickar det i termostaten då du vrider från min till max. Kan vara att en säkring gått, byt båda eller 3 st ,beroemde på om det 2 fas eller3 fas patron eller så har patron gått sin väg Vid 2 fas,räcker det att patron har ett avbrott i sig. Vid 3 fas kan det fungera om en delslinga gett sig. Har du jordfelsbrytare i huset och den inte löser, så är inte patron sprucken, som är lite vanligt. Har du mätinsrument.
Ingen jordfelsbrytare har gått. Propparna är hela. Elektrikerpennan indikerar att det kommen ström till termostaten. Det klickar när man går från min till max.
Att din penna reagerar, det gör den på allt och inget. Är bara till för att se något sånär om spänning. Nu är termostaten 1 polig, så det är en spänning konstant på patronen och då liksom hänger den andra fasen liksomi luften och ingen värme blir. Stäng av strömmen, ryck en kontakt på patronen. Vrid ner termostaen till min, sätt in 1 propp och sätt pennan på en av tamparna till patronen, lyser den då. Ur med proppen, sätt tillbaka tampen på patron och ryck den andra, i med den andra proppen. Då ska det inte lysa. Det är lite knepigt med en penna, den kan lysa,såfort den är i närheten av spänning och det är kort mellan tamparna i en VVB. Skulle tänka mig att patron gått sin väg, avbrott i den. Det sitter säkert en sådan häri din VVB och kolla priserna,kan skilja en del. Bytes relativt lätt av en som inte har tummen mitt i handen. Det ären gummipackning som klämms mellan patron och tank och öppanar men lite försiktigt så åter används den, Brukar sitta kvar i tanken.
Du får tömma hela VVB och på slutet när patron lossas så kommer det säkert skitvatten (normalt) så en kastrull eller låpngpannan från ugnen är bra att ha under.
Du får tömma hela VVB och på slutet när patron lossas så kommer det säkert skitvatten (normalt) så en kastrull eller låpngpannan från ugnen är bra att ha under.
Jo pennan är väl mest för att undvika ofrivilliga kyssar…J jonaserik skrev:Att din penna reagerar, det gör den på allt och inget. Är bara till för att se något sånär om spänning. Nu är termostaten 1 polig, så det är en spänning konstant på patronen och då liksom hänger den andra fasen liksomi luften och ingen värme blir. Stäng av strömmen, ryck en kontakt på patronen. Vrid ner termostaen till min, sätt in 1 propp och sätt pennan på en av tamparna till patronen, lyser den då. Ur med proppen, sätt tillbaka tampen på patron och ryck den andra, i med den andra proppen. Då ska det inte lysa. Det är lite knepigt med en penna, den kan lysa,såfort den är i närheten av spänning och det är kort mellan tamparna i en VVB. Skulle tänka mig att patron gått sin väg, avbrott i den. Det sitter säkert en sådan häri din VVB och kolla priserna,kan skilja en del. Bytes relativt lätt av en som inte har tummen mitt i handen. Det ären gummipackning som klämms mellan patron och tank och öppanar men lite försiktigt så åter används den, Brukar sitta kvar i tanken.
Jag vet mina begränsningar, så det blir kalldusch och ringa installatören imorgon.
Stort tack för hjälpen i alla fall!
Den du ringer ska kunna byta patron. En del röris tar inte i elsladdar och en del elektriker befattar sig inte med rörgrejer. Ingen av kanske har en patron på hyllan. Och bara säger "" En sådan måste jag hämta "" klockan tickar.R rokka skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 11 inlägg
Bumpar tråden lite, jag har haft samma problem, första gången det hände så hade jag en sån elpatron som kallat igen så gick både skyddet i termostaten säkringen, nu har jag bytt till ett koppar fodrat steatitelement, steatitelementet exploderade vid det senaste strömavbrottet när hela nätet på ön dök.
Nu slår skyddet på termostaten till var fjärde eller femte dag.
Det är lite drygt när jag måste värma upp allt svalt vatten en gång till 😌
Vet inte om termostaten är skadad eller om det har något med vattennivån i kärlet att göra.
Nån som har haft liknande symptom efter en tömning av vvbn?
Vet inte om termostaten är skadad eller om det har något med vattennivån i kärlet att göra.
Kan vara att termostaten har svetsat i kontakterna ( värmer hela tiden ) och då löser överhetningsskyddet. Lyser lampan på termostaten hela tiden. När du vrider ner den till noll ska den slockna.H haikopaiko skrev:Bumpar tråden lite, jag har haft samma problem, första gången det hände så hade jag en sån elpatron som kallat igen så gick både skyddet i termostaten säkringen, nu har jag bytt till ett koppar fodrat steatitelement, steatitelementet exploderade vid det senaste strömavbrottet när hela nätet på ön dök.
Medlem
· Stockholms län
· 11 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden