20 774 läst ·
57 svar
21k läst
57 svar
Plötsligt sinad brunn efter att grannen anlagt en bevattningsdamm
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Rent generellt så är detta något man får räkna med med alla grävda brunnar...........Finns inga garantier alls när det gäller vattenflöden och ingen kan "muta" in ett område heller. Så även om det är olyckligt så tror jag inte ts kommer få nå andra svar än att de får ordna vatten på annat sätt.
Nja, det är ju den som utför verksamheten som är ansvarig för att den inte orsakar skada i omgivningen.Claes Sörmland skrev:
Om det finns ett tillstånd (MMD) har risken för påverkan på TS brunn redan bedömts och, vid behov, gett ersättning för skada/krav på kontroll i (om allt funkar som det ska). Om inte och det ändå uppstår en skada har grannen antingen inte följt sitt tillstånd eller haft en felaktig ansökan.
Många av dessa uttag saknar tillstånd, men det finns förstås undantag. Även utan tillstånd ska man förstås se till att ens verksamhet inte orsakar skada.
Miljöbalken är på gott och ont utformad på det sättet, allt ansvar på verksamhetsutövaren.
Länsstyrelsen kan inte ge tillstånd till grundvattenuttag, men är tillsynsmyndighet. (Utgår från att det inte är dammen som är huvudproblemet utan vattenuttaget.)
Vad är det du vill få ut? Ska din granne sluta ta upp vatten så din grävda brunn funkar?
Jag är glad att slippa ha dig som granne!
Varför vill du göra det svårt för dem som förser landet med mat?!
Jag är glad att slippa ha dig som granne!
Varför vill du göra det svårt för dem som förser landet med mat?!
Det är väl inom rimlighetens gräns att anse att ens grannar bör följa eventuella givna tillstånd och inte orsaka skada för TS och kanske även för den omgivande miljön?D Du och 19till skrev:
Det är ganska tydligt om man läser inläggen att det är ganska problemfritt att ha TS som granne. Läste du mer än första inlägget?D Du och 19till skrev:
Tar de bara dräneringsvatten på vintern till dammen behöver di inget tillstånd. MEn det han ändå påverka dig då den grundvattenblidning de tidigare haft försvinner.
I NV Skåne hoppas detinte är nära Klippan Perstorp för där har några gökar rivit ut dammar för att sänka vattneti Rönne å.
I NV Skåne hoppas detinte är nära Klippan Perstorp för där har några gökar rivit ut dammar för att sänka vattneti Rönne å.
Det är inte bara TS brunns som drabbas. Det finns många ställen där just pumpande av grundvatten till ordningar orsakat stor skada. Att fråga myndigheterna vilka beslut som finns är definitivt rimligt.D Du och 19till skrev:
Verkar väl dumt att bli delägare i brottet istället för att se till att det ordnas upp på ett korrekt vis?G g.kraft skrev:
Stora vattenuttag utan tillstånd är vad jag förstår ett ganska utbrett problem.
Grundvatten förekommer inte i "ådror" utan till en viss nivå i marken. Om vatten tas ut genom pumpning på en plats kan grundvattennivån sänkas i närområdet. /GeologenA AG A skrev:
Det kan väl stämma men sandådror eller annat som har en god genomströmning är ju normalt att man försöker sätta sin brunn i. Får den i sin tur vatten av ett större omfåde med tex lerjord utan vidare vattentillströmning är det väl givet vad som sker om någon sätter en pump i sandådran.M Myrkott skrev:
Jag får inte ihop geologin i det du beskriver. Vad är det som är givet att det händer i den beskrivna situationen? (Och hur relaterar det till TS problem?)Pär Sköld skrev: