Som detta?

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vattenrenare-och-filter/bomullsfilter-438009/

M mogge_73 skrev:
Ja, det fungerar. Och ett garnfilter typ 25 el. 60mikron.
Monteringen känner du själv, men det är inte så svårt. Sätt kulventiler före och efter filtret så slipper du tömma ledningsnätet när du ska byta filter. Det sitter en skruv på toppen där du kan släppa trycket innan du skruvar loss cylindern.

Japp!

tusen tack! Ska testa det!
men om det kommer från brunnen då, vad gör vi då? Bottenventil är ok o rörmokare kunde inte se nåt fel.

M mogge_73 skrev:
Japp!

tusen tack! Ska testa det!
men om det kommer från brunnen då, vad gör vi då? Bottenventil är ok o rörmokare kunde inte se nåt fel.

M mogge_73 skrev:
Japp!

Då låter du filtret sitta där och kan troligen byta till ett tvättbart filter. Problemet löst.
Sånt är kan vara svårt att se okulärt i brunnen.
Den kan vara så att pumpen suger in detta vid vissa tillfällen. Jag har svårt att tro att detta kommer från ledningsnätet. Jag tror det kommer från brunnen.

Ja det känns jäkligt underligt! Var skulle allt skit sitta liksom?! Hoppas så på att detta löser problemet! Tusen tack för hjälpen! Uppdaterar när jag vet :)

M mogge_73 skrev:
Då låter du filtret sitta där och kan troligen byta till ett tvättbart filter. Problemet löst.
Sånt är kan vara svårt att se okulärt i brunnen.
Den kan vara så att pumpen suger in detta vid vissa tillfällen. Jag har svårt att tro att detta kommer från ledningsnätet. Jag tror det kommer från brunnen.

Berätta hur det gick!

• Gilla
Tweety1985
  • Laddar…
Lovar! Köper filter ikväll och rörmokaren kunde förhoppningsvis sätta in det imorgon. Hoppas på att det kommer från brunnen och inte från vattenledningarna, lättare att få bukt med då ju. Tusen tack för att du tagit dig tid!

M mogge_73 skrev:
Berätta hur det gick!

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Nu har vi satt in ett partikelfilter, hittade ett liknande på biltema med tvättbart filter. Har sedan spolat o spolat, visst finns det grus i filtret! Så då har vi iaf konstaterat att det kommer från brunnen. Det kommer dock lite flagor ännu, tänker att det borde vara skit som ligger kvar i ledningarna ett tag? Minskar mer och mer, nu är det kanske 10 flagor per 2 liter vatten, jämfört med 100tals. De kommer i skvättar vilket tyder på att det är sånt som suttit i rören tycker jag iaf. Såhär såg filtret ut efter att vi spolat en timme för att få rent i rören.

M mogge_73 skrev:
Berätta hur det gick!

• Tvättbart partikelfilter med synligt grussediment efter en timmes spolning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Bra, då är det troligen nåt som kommer från brunn. Kommer förhoppningsvis lugna ner sig ännu mer när ni återgår till normal omsättning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.