Hej!
Jag planterade ett plommonträd för ett par år sedan. I år märkte jag konstiga skador på stammen och plockade även bort några sniglar som hade grävt ned sig under den trasiga barken. Vad har orsakat det här och vad om något kan jag göra för att åtgärda?
Tack för ev tips!
Mvh
Erica
Jag planterade ett plommonträd för ett par år sedan. I år märkte jag konstiga skador på stammen och plockade även bort några sniglar som hade grävt ned sig under den trasiga barken. Vad har orsakat det här och vad om något kan jag göra för att åtgärda?
Tack för ev tips!
Mvh
Erica
Är skadorna på stammen på den södra sidan?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 175 inlägg
Det är nog ett rådjur som har fejat av basthud mot stammen. Det läker förhoppningsvis. Lägg inte på något vax eller annat. Trädet läker självt.
Tycker det är ut som fruktträdskräfta. Veden är delvis död innanför och trädet kommer långsamt att dö även om det kan ta lång tid. Kommer inte att bli någon frukt eller väldigt liten. Kan även spridas till andra fruktträd om man beskär/använder samma redskap utan att rengöra. Finns det andra fruktträd i närheten?
AhaJohan Gunverth skrev:
Södra och även västra sidan. Vad skulle det kunna innebära?A Abies koreana skrev:
Redigerat:
Aj då om det är så. Ja det finns andra fruktträd i närheten…Solvskaftet skrev:
Tycker det är ut som fruktträdskräfta. Veden är delvis död innanför och trädet kommer långsamt att dö även om det kan ta lång tid. Kommer inte att bli någon frukt eller väldigt liten. Kan även spridas till andra fruktträd om man beskär/använder samma redskap utan att rengöra. Finns det andra fruktträd i närheten?
Skadorna sitter på ena sidan stammen och ser ut som frostsprängningar orsakat av vårsol som särskilt unga fruktträd kan drabbas av. Sporer från fruktträdskräfta finns överallt och angriper träd med sår i den skyddande barken som utgör perfekta ingångar för svampsjukdomen. Unga träd är mera mottagliga för svampangrepp.
Vuxna träd kan leva rätt länge med fruktträdskräfta men unga träd är nog inte värda att spara, det utgör dessutom en smittkälla. Den nedersta skadan på trädet är hårt angripet av fruktträdskräfta, vatten- och näringstillförseln i trädet fungerar inte längre fullt ut och utgången är given.
Vuxna träd kan leva rätt länge med fruktträdskräfta men unga träd är nog inte värda att spara, det utgör dessutom en smittkälla. Den nedersta skadan på trädet är hårt angripet av fruktträdskräfta, vatten- och näringstillförseln i trädet fungerar inte längre fullt ut och utgången är given.
Jag tillhör då de tråkiga som skulle ersatt trädet med ett nytt och då blir frågan varför?
Det är ett nytt litet träd, skadan ser större ut och riskerar att trädet inte kommer att läka över den utan att få andra angrepp.
Att sköta om och vårda ett träd som sedan efter ytterligare några år få tas bort blir tråkigt och att börja om på nytt. Så hos oss hade det blivit utbytt.
Orsaken till skadan kan jag för lite om, men vi har rådjur vid ena fastigheten och där har två nya äppelträd, idag 2 år, haft skydd på stammen och även inför vintern fått ett skyddsnät runt trädets övre del och tas bor på våren.
Det är ett nytt litet träd, skadan ser större ut och riskerar att trädet inte kommer att läka över den utan att få andra angrepp.
Att sköta om och vårda ett träd som sedan efter ytterligare några år få tas bort blir tråkigt och att börja om på nytt. Så hos oss hade det blivit utbytt.
Orsaken till skadan kan jag för lite om, men vi har rådjur vid ena fastigheten och där har två nya äppelträd, idag 2 år, haft skydd på stammen och även inför vintern fått ett skyddsnät runt trädets övre del och tas bor på våren.
Har du stumpat de nedre grenarna av någon anledning? Med trädets form kanske det är smidigare att ersätta det?
Gällande barkskador är min erfarenhet att de ofta läker läker, men det kan ta flera år. Ett bra tecken är att barken vallar på båda sidorna. Lite tveksam till läkningen på din sista bild.
Låt stöden och viltskydd sitta kvar i 4-5 år för att öka chansen att trädet inte lutar samt att rådjuren inte skadar barken.
Gällande barkskador är min erfarenhet att de ofta läker läker, men det kan ta flera år. Ett bra tecken är att barken vallar på båda sidorna. Lite tveksam till läkningen på din sista bild.
Låt stöden och viltskydd sitta kvar i 4-5 år för att öka chansen att trädet inte lutar samt att rådjuren inte skadar barken.
A Abies koreana skrev:
Först vintern bets lägre grenar av på trädet av djur. Det var även storm som skadade. Tuff start. Tack för tips!arneri68 skrev:
Har du stumpat de nedre grenarna av någon anledning? Med trädets form kanske det är smidigare att ersätta det?
Ok såpass mycket skydd alltså. Om vi byter ut får vi köra med det från början, tack för tips!A AndersS skrev:Jag tillhör då de tråkiga som skulle ersatt trädet med ett nytt och då blir frågan varför?
Tack för kloka inspel! Vi får prata ihop oss hemma och ev köpa nytt innan vintern kommer. Eller aka man vänta med att plantera tills det är vår?A Abies koreana skrev:Skadorna sitter på ena sidan stammen och ser ut som frostsprängningar orsakat av vårsol som särskilt unga fruktträd kan drabbas av. Sporer från fruktträdskräfta finns överallt och angriper träd med sår i den skyddande barken som utgör perfekta ingångar för svampsjukdomen. Unga träd är mera mottagliga för svampangrepp.
Jag skulle vänta till våren, det är ett begränsat utbud som finns kvar, reapriser och inte särskilt vackra exemplar i butikerna vid denna tid på året.