Ett plommonträd och ett körsbärsträd som planterades för kanske 2 år sedan. Jorden är kompakt lerjord, men jag grävde en rätt stor grop tyckte jag i alla fall som jag fyllde med bra jord blandad med leran var det nog. Lite ogräs intill stammen. Lite svårt att vattna för det är på en tomt som inte är bebyggd. Jag tycker att träden växer dåligt. Körsbärsträdet ser lite konstigt ut med blad på en sned kvast bara. Plommonträdet har knappt några grenar, mest bara en stam.

Vad kan jag göra för att träden ska växa bättre?

• Ungt träd stöttat av påle, villa i bakgrunden, bil parkerad, molnig himmel, grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ungt träd bundet till stolpe, grönt gräs, bostadshus i bakgrunden, molnig himmel, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av det där gräset som du klippt kan du täcka jorden under träden med, minst en meter ut från stammen. Då skapar du ett mera gynnsamt klimat för rötterna och behöver inte vattna lika mycket. För det är nog vad det handlar om, jord som torkat ut och sedan är svår att få bra igen även om man försöker vattna.

En grop i lerjord kan också vara ett problem, speciellt om man fyllt den med bara näringsrik jord och gjort den rund. Rötterna letar då näring där den finns lätt tillgänglig och växer mest i gropen. När det väl kommer vatten så blir gropen också en bassäng under lite väl lång tid.
Gräsklipp som föreslagits gynnar djurlivet i jorden och detta öppnar för rötterna. Gräset tillför också näring samt mull.
Innan gräsklippet läggs på så kan du också öppna kanaler rakt ut från gropen genom att sticka ner en spade i linjer rakt ut från gropkanten och vicka lite för att öppna en aning. Det ör inte en fördel om linjerna är helt raka men undvik branta vinklar. Rötterna,ska helt enkelt få en väg ut från gropen.
Vad gäller vattnig så nästa gång så sätt ner en bevattningssäck men nu får du lösa det med dunk eller liknande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.