Hej,

Har en kakelugn i min lägenhet som man inte får elda i. Den har sedan tidigare varit plomberad precis bakom luckan/dörrarna som sedan har öppnats upp enligt nedan. Jag ska försöka ge mig på att plombera igen den på nytt, dvs enbart komplettera med nytt bruk så att hela hålet är igenfyllt på nytt men undrar hur man går tillväga för att göra detta? Hur lyckas man bygga på "höjden" och få fixet/bruket att hålla och vilket material är rätt val för detta?

Tack på förhand!

Redigerat av moderator:
You must know that some mortars for stoves harden only after exposure to fire.

Claes Sörmland
Det finns ingen standard. Ett enkelt sätt är att du struntar att mura igen eldstaden och beställer en skylt som du limmar längst in i eldstaden med texten: "EJ ANSLUTEN TILL RÖKKANAL - ELDNING FÖRBJUDEN". Här ett exempel där du kan få en sån skylt för underr 200 kr:

https://skyltdax.se/utforma-dorrskylt/plastskylt-plast-gravyr-svart-200x100/

Om du ska mura igen den skaffar du hem tegel. Har du stortegel så underlättar det men vilket tegel som helst fungerar. Ställ teglet på högkant för att spara tegel.

Du hugger till teglet och förbereder för 10 mm fogar. Hugga tegel kan låta svårt men är skitenkelt. Se här:

Sen murar du igen. Du kan använda vanligt murbruk som du köper på säck men om du inte vill förstöra kaklen för framtiden med cement så rekommenderar jag lerbruk. Det är bruket som ugnen är murad med. Det blandar du genom att köpa hem lerpulver och sand 0-4 mm. Du kan sikta sanden från sandlådan också, det är ju så små mängder som behövs. Sen blandar du 1 volymdel lerpulver med tre delar sand och vatten. Låt gärna bruket ligga en vecka eller två under plast så att leran hinner lösa sig före du murar. Använder du lerbruk, doppa teglet i vatten före du murar.

Vad är anledningen till att du vill mura igen? Det kan vara trevligt att kunna ställa några ljus i kakelugnen på vintern.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.