Under de år som vi bott här har detta över huvud taget aldrig kommit upp. Men flera gånger har det varit hyfsat mycket snö utan att det har blivit plogat för det och vi har fått lämna bilen vid stora vägen (där vägföreningen plogar).C C.Lundin skrev:
Om ni inte varit med att betala innan, (gäller ev tidigare fastighetsägare också), ni inte deltagit i något beslut och inte haft några diskussioner kring detta innan har jag svårt att se att man vill acceptera en faktura i efterhand på det sättet.S Sommarosolen skrev:
Undantaget är om ni är delaktiga en en vägförening, samfällighet el dyl, där medlemskap innebär att en styrelse tar beslut åt medlemmarna. Eller om ni som sagt är nyinflyttade och detta var en överenskommelse med tidigare fastighetsägare. Men det låter inte som det i det här fallet, utan som att grannarna utan aviser i efterhand vill att ni delar deras kostnader.
Den handlar om ifall det är rimligt att kräva betalning för plogning när man inte befinner sig i sitt hus, och ens väg fram till sitt eget hus inte blir plogad.JanneJanne123 skrev:
Vi fick inget krav i år då det inte var snö nog för grannarna att be om plogning.
Men ni var ju inte där på vintern ? Eller har jag missförstått ?S Sommarosolen skrev:
Så frågan gäller att era grannar vill att ni framöver är med och betalar, inte att ni betalar gångna vinterns plogning?S Sommarosolen skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ni förväntas alltså betala för plogning av "den stora vägen". Enligt min åsikt ska ni självklart göra det då ni hade fått göra det om ni hade en vägförening, det gäller oavsett om ni är där på vintern eller inte. Hur är det med sommarunderhåll, tex grusning eller hyvling, betalar ni för det? Er egen privata väg kommer naturligtvis inte att plogas såvida ni inte beställer det själva, det är väl er egen privata väg?
Det är inte heller värre i år (det har inte varit tillräckligt med snö för att ploga och alltså inget att betala) - jag vill bara veta om det är rimligt att betala även om man inte fått ett ord med i laget innan man presenterats med betalningsföreläggande.S Sommarosolen skrev:
S Sommarosolen skrev:
Jag börjar förstå ...S Sommarosolen skrev:
Ta mitt tips.. Betala och gnäll inte mer.
Det måste ju saknas ngn information. Har ni byggt eller köpt huset?
5 fastigheter delar på en väg, någon måste ju anlagt den. Vägen behöver väl också underhållas någon gång ibland? Vem äger vägen? Vilka har rätt att åka på den?
Det måste ju finnas någon form av överenskommelse mellan ägarna till husen någon gång i tiden.
5 fastigheter delar på en väg, någon måste ju anlagt den. Vägen behöver väl också underhållas någon gång ibland? Vem äger vägen? Vilka har rätt att åka på den?
Det måste ju finnas någon form av överenskommelse mellan ägarna till husen någon gång i tiden.
Nej, den stora vägen plogas av vägföreningen (som är en helt annan sak) där vi är medlemmar (om det är den du menar). Den mindre vägen är den som är problematisk, och den lilla/minsta vägen som går fram till vårt hus är inte med i ekvationen öht.M Myckling skrev:Ni förväntas alltså betala för plogning av "den stora vägen". Enligt min åsikt ska ni självklart göra det då ni hade fått göra det om ni hade en vägförening, det gäller oavsett om ni är där på vintern eller inte. Hur är det med sommarunderhåll, tex grusning eller hyvling, betalar ni för det? Er egen privata väg kommer naturligtvis inte att plogas såvida ni inte beställer det själva, det är väl er egen privata väg?
Sommarunderhåll, grusning etc av den mindre vägen (den det handlar om alltså) sköts av markägaren (utom den minsta till oss vilket han också äger) och alla åtgärder med den mindre (inte vår) diskuteras och fattas beslut om gemensamt med de boende. Det är bara plogningen detta handlar om, vilket markägaren inte befattar sig med.
(Gud vad rörigt det blev nu - hoppas du förstår vad jag menar...)