S
C C.Lundin skrev:
Händer detta varje år utan att ni kommer fram till en lösning? Känns inte som att själva plogningen är problemet i.s.f.
Håller med. Det är många sådana små frågor som avvisas utan prut; svårt att få till stånd en diskussion med någon/några som inte vill diskutera.

Ni kommer tydligen leva i evighet. Vid något tillfälle kommer fastigheten att byta ägare.
Hur mycket pengar handlar det om ?

S
A Alexn72 skrev:
Prova igen att svara på frågan ;)
Exakt så faktiskt. Eftersom vi inte är där vet vi inte hur mycket det snöar och när det gör det. Det är inga oskäliga summor, det är mer principen.

S
E Evamag skrev:
Ni kommer tydligen leva i evighet. Vid något tillfälle kommer fastigheten att byta ägare.
Hur mycket pengar handlar det om ?
Haha, detta gäller naturligtvis under vår livstid = VI kommer aldrig att sälja. Vad barnen gör med fastigheten är en annan fråga och de är väl insatta i problematiken. Angående pengar se svar i tråden.

JanneJanne123
Om det inte är oskäliga summor skulle jag hävda att principen snarare är att ni ska vara med och betala.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då tycker jag att ni ska betala fö barnens skull. De vill säkert inte uppfattas som barnen till det snika paret som inte ville dela på kostnaden.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det ni har är delägarförvaltning eller kan likställas med det.
Alla beslut ska tas enhälligt av alla delägare. Så ingen kan tvinga er att betala om ni inte kom överens om det i förväg.
Detta är bara det rättsliga läge, inte det socialt smidiga. Inför nästa vintern kan ni vara väldigt tydligt att ni inte behöver plogning och att ni inte betalar för det, men att era grannar gärna får göra som passar dom bäst.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S
N nevinator skrev:
Om ni tidigare varje vinter delat på kostnaden, och om ni inte kom överens om något annat inför denna vintern, ser jag det som självklart att man inte kan ändra överenskommelsen i efterhand. Om ni åker bort kommande vintrar bör ni komma överens om du en annan uppdelning av kostnaderna i förväg.
Vi har aldrig gjort någon överenskommelse om något. Vi har inte ändrat något i efterhand heller eftersom vi ju aldrig kommit överens om något till att börja med. Detta kom som en total överraskning.

S
S Sommarosolen skrev:
Vi har aldrig gjort någon överenskommelse om något. Vi har inte ändrat något i efterhand heller eftersom vi ju aldrig kommit överens om något till att börja med. Detta kom som en total överraskning.
Det är väl kanske mest bristen på information som irriterar...

JanneJanne123
Jag fattar inte, är ni nyinflyttade?

S
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om det inte är oskäliga summor skulle jag hävda att principen snarare är att ni ska vara med och betala.
Absolut, men vore det inte bra om man fick information om det och hade möjlighet att diskutera det (särskilt med tanke på att vi inte får vår väg plogad) innan man presenteras med en muntlig (kvittolös) faktura?

Vad har det landat i tidigare år då? Betalade ni bara då utan att reflektera - eller varför är det så mycket värre i år?

S
E Evamag skrev:
Då tycker jag att ni ska betala fö barnens skull. De vill säkert inte uppfattas som barnen till det snika paret som inte ville dela på kostnaden.
Det handlar inte om att vara sniken. Det handlar om skäligheten/rimligheten.

S
harry73 harry73 skrev:
Det ni har är delägarförvaltning eller kan likställas med det.
Alla beslut ska tas enhälligt av alla delägare. Så ingen kan tvinga er att betala om ni inte kom överens om det i förväg.
Detta är bara det rättsliga läge, inte det socialt smidiga. Inför nästa vintern kan ni vara väldigt tydligt att ni inte behöver plogning och att ni inte betalar för det, men att era grannar gärna får göra som passar dom bäst.
Tack, det var värdefullt. Dock är det så att vi förväntas betala oavsett. Trots att vi inte får vår väg plogad. Den större vägen (som leder till övriga hus) plogas alltid och det är den vi förväntas betala för.

S
C C.Lundin skrev:
Vad har det landat i tidigare år då? Betalade ni bara då utan att reflektera - eller varför är det så mycket värre i år?
I år har vi inte fått något betalningskrav. Men å andra sidan har det inte varit så mycket snö att det behövts plogning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.