Rickard.
Kom igen nu får du visa hur du plogar med skotern :) är ju nyfiken här. Min skoter är ju grym på att skotta snö men inte på det sättet som är användbart på uppfarten :) En blå snöskoter vält i snön med spår i bakgrunden som skämtsamt illustrerar 'plogning'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Är också intresserad hur i hela friden skottning med skoter går till. Kan nog inte tänka mig ett sämre fordon för ändamålet tror jag.

• Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Nu är jag smålänning men är inte det bästa med skoter att man inte behöver ploga?

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Cheesen
H Hammarenmittitummen skrev:
Nu är jag smålänning men är inte det bästa med skoter att man inte behöver ploga?
N nochl skrev:
Är också intresserad hur i hela friden skottning med skoter går till. Kan nog inte tänka mig ett sämre fordon för ändamålet tror jag.
Där jag växte upp i södra lappland så var det vanligt att gubbarna skottade med skotern. Konstruktionen som var vanlig bestod av ett delat 50l oljefat som blad som på en stor skyffel med pivåpunkt vid skidorna, sen hade man en "sittbräda" i änden som man satte sig på för att vrida upp bladet när man backade eller styrde bort snön för att på så vis få en lämplig stigning på snötippen.

Lämpligheten kan ju diskuterats men på en stor gård är det ett bättr sätt än en snöslunga. Så länge man får skyffla snön relativt rakt så går det bra.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
Jag var tvungen att Googla

• Gilla
larka742 och 4 till
  • Laddar…
Man kan ploga med skoter men det är inte effektivt.

Villhöver en sån.

• Gilla
Raskus och 1 till
  • Laddar…
Med den där plogen hängandes i luften verkar det till och med gå att svänga med Ockelbon.

• Gilla
  • Haha
Norrlandskusten och 6 till
  • Laddar…
Betydligt mer effektivt än exvis en Hema-tipp ;)

• Gilla
Martin Steen
  • Laddar…
Gillade när han backade och sög tillbaka snön på slutet (den från Dalarna)

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
C Chrally skrev:
måste man ha ett giltig id kort och förarbevis snöskoter för att köra skoter eller räcker det med att visa farbror blå giltig förarbevis, mitt id kort har gått ut men har ett giltig förarbevis och hade behövt skotta gården, vet att det är minimal risk att polisen kör förbi men chansen finns ju, nån här som vet?
Vill tillägga att sannolikheten att polisen ingriper är helt klart större om du kör/plogar onykter

Nu kanske jag är ute och cyklar, men du får väl köra vilka fordon du vill på din mark. Ska du ut på allmän väg eller utföra jobb åt andra, så gäller andra regler.

• Gilla
jonskar
  • Laddar…
M mikael_sten skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar, men du får väl köra vilka fordon du vill på din mark. Ska du ut på allmän väg eller utföra jobb åt andra, så gäller andra regler.
Skall man köra omkring utan körkort så krävs det, strikt juridisk, att det är inhägnat område. O det lär det knappast vara om TS skall ploga uppfarten.

K knipo skrev:
Skall man köra omkring utan körkort så krävs det, strikt juridisk, att det är inhägnat område. O det lär det knappast vara om TS skall ploga uppfarten.
Inhägnat områda är ett diffust begrepp. Inhägnaden behöver inte bestå av staket, det handlar mer om att obehöriga inte har tillträde. Men, rätten har bedömt väldigt olika, så, well, man kan singla slant om man vill veta...

S
C Chrally skrev:
måste man ha ett giltig id kort och förarbevis snöskoter för att köra skoter eller räcker det med att visa farbror blå giltig förarbevis, mitt id kort har gått ut men har ett giltig förarbevis och hade behövt skotta gården, vet att det är minimal risk att polisen kör förbi men chansen finns ju, nån här som vet?
detta var en otroligt engagerad diskussion! Kan man inte flytta detta till facebook?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.