måste man ha ett giltig id kort och förarbevis snöskoter för att köra skoter eller räcker det med att visa farbror blå giltig förarbevis, mitt id kort har gått ut men har ett giltig förarbevis och hade behövt skotta gården, vet att det är minimal risk att polisen kör förbi men chansen finns ju, nån här som vet?
 
Ja, du måste kunna styrka att det är du som är den som förarbeviset är utställt på.
Annars är det inte mycket lönt att ha ett förarbevis.
Ta med passet.
 
Men jag trodde att sådana förarbevis hade en bild på sig?
 
  • Gilla
Allman
  • Laddar…
Jag är mer intresserad av vad du har för utrustning för att ploga gården med skotern? Det hör ju inte direkt till vanligheterna :)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
Fast de är inte giltiga som legitimation.
 
  • Gilla
Cubus
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast de är inte giltiga som legitimation.
Nej, det kan jag köpa.
Men det borde räcka att visa upp det vid en trafikkontroll.
 
Farbror blå är snäll sålänge man inte är dum. Förnya din legitimation på banken eller var man nu gör sånt, sedan går det nog bra att visa ditt förarbevis med utgången legitimation tills nya har kommit. Ingen åklagare i detta landet kommer fälla dig för att du plogar och sandar så att du och andra kan ta sig fram tryggt och säkert, det är faktiskt din skyldighet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Man kan ju tycka att det borde räcka med förarbeviset, den har ju bild å personnr, men polisen är ju oftast rätt så jävliga, står iofs inget på transportsstyrelsens sida om skoterkort om att man måste ha giltig id
 
Men det räcker väl för att visa att det är du som har behörigheten att framföra snöskotern?
Att det inte funkar att ta ut pengar på banken eller hämta ut ett rekbrev kan jag köpa, men för att styrka att det är du som har behörigheten att köra skoter bör det ju räcka tycker jag.
Det är ju en handling som är lite som körkortet.
Svenska körkort är ju inte någon ”riktig” id-handling heller. Men är godkänd inom Sveriges gränser.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Sedan är det nog ett icke-problem för dig skulle jag tro. Dels för att om du bara tänker köra o ploga på din tomt/uppfart är det nog ingen som kollar särskilt, dels med tanke på polistätheten i den landsände där det går att köra skoter nu, o till sist är det knappast prioriterat att kontrollera någon som puttrar på sin uppfart antar jag.
Så ploga på du.
 
K knipo skrev:
Sedan är det nog ett icke-problem för dig skulle jag tro. Dels för att om du bara tänker köra o ploga på din tomt/uppfart är det nog ingen som kollar särskilt, dels med tanke på polistätheten i den landsände där det går att köra skoter nu, o till sist är det knappast prioriterat att kontrollera någon som puttrar på sin uppfart antar jag.
Så ploga på du.
Vet flera som åkt fast på sin egen gård, hjälmkrav, olovlig körning bl a, så det är vanligare än vad man tror
 
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Flera stycken?
Då har de nog inte kört lugnt o plogat uppfarten misstänker jag.
Eller så har de retat upp länsman tidigare.:cool:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
C Chrally skrev:
Vet flera som åkt fast på sin egen gård, hjälmkrav, olovlig körning bl a, så det är vanligare än vad man tror
När jag övningskörde krypkörningen för MC på min egen tomt (bara hatt, inte hjälm, det var varmt, och krypkörningen är långsamt promenadtempo), så stannade polisen och tittade. Jag hälsade på dem, och vi pratade lite. De tyckte bara att det var bra att jag lade ner mycket tid på övning, det gjorde mig säkrare i trafiken. Inga kommentarer om hatten (inte ens att den var stilig, vilket den var).
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 17 till
  • Laddar…
C Chrally skrev:
måste man ha ett giltig id kort och förarbevis snöskoter för att köra skoter
Har man rätt att köra skoter och ska ploga sin egen gård med skoter så skulle jag nog fullkomligt strunta i datumstämpeln på ID-kortet. Som någon redan sagt så låter det extremt osannolikt att polisen skulle kontrollera någon som skottar snö och sedan bötfälla denne på grund av en teknikalitet som utgångsdatum.

Men om du nu inte har ett giltigt ID-kort är det nog lämpligt att snarast skaffa det. Kan tänka mig betydligt fler situationer än vid snöskottning som det behövs.
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
M multix skrev:
Farbror blå är snäll sålänge man inte är dum. Förnya din legitimation på banken eller var man nu gör sånt, sedan går det nog bra att visa ditt förarbevis med utgången legitimation tills nya har kommit. Ingen åklagare i detta landet kommer fälla dig för att du plogar och sandar så att du och andra kan ta sig fram tryggt och säkert, det är faktiskt din skyldighet.
WORD!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.