Hur stora ska rören vara som man gjuter plintarna i? Jag undrar över diametern på dom? Och hur långa kapar man rören som man gjuter i?

Stugan kommer att vara runt 17 kvadratmeter stor. Och runt tre meter hög.

200mm är rimligt till "en liten stuga"
6st plintar ned till frostfritt djup så rören behöver vara ca 1500mm långa (skiljer sig beroende på vart i landet stugan ska byggas)

Finns det en monteringsritning till stugan som anger plintplacering?

Tack för svar. Nej, det finns ingen monteringsanvisning. Jag har ritat stugan själv, och ska bygga så mycket jag kan själv har jag tänkt. Jag bor i småland, kalmar län. Sedan ska det väl vara en markduk. Vilken markduk är bäst? Om det finns olika att välja mellan.

M Melinda68 skrev:
Sedan ska det väl vara en markduk.
Var i konstruktionen eller plintgrunden tänker du dej en markduk, och varför?

Har man inte först en markduk, sen singel på det under bjälklaget. För att förhindra en del markfukt under huset?

M Melinda68 skrev:
Har man inte först en markduk, sen singel på det under bjälklaget. För att förhindra en del markfukt under huset?
Visst kan du ha en markduk under huset, men den eller singlet kan inte hindra markfukt.

Jag tänker att du borde försöka få en halvmeter luft under stugan, då behöver du inte bekymra dej om markfukt.

Det är mycket växtlighet där också. Och rötter. Jag försöker få bort så mycket som möjligt. Men tänker att det även hindrar växtlighet från att komma upp också. Okej..... så mycket som 50 cm luft under.

M Melinda68 skrev:
Det är mycket växtlighet där också. Och rötter. Jag försöker få bort så mycket som möjligt. Men tänker att det även hindrar växtlighet från att komma upp också. Okej..... så mycket som 50 cm luft under.
Om det går är en halvmeter luft jättebra.

Mot växtlighet och rötter tror jag inte markduk har nån vidare effekt på längre sikt, visst kan du nog kväva gräset nu med en duk och grus, men det är bättre att ta bort det organiska så minskar du risken att det växer under kåken sen.

Tack för svar. Jag ska försöka få bort så mycket som jag kan. Tomten lutar också. Så det blir högre under bjälklaget mot baksidan av hus, naturligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.