1 280 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
plintar
Tänker börja bygga en altan nu i maj.
Frågan är hur man ska göra med plintarna?
- längs med huset är det avgrusat.
- 2 meter ut är det jord och 15-20cm under det åkerjord.
Altangolvet ska kan max gå upp 20 cm från mark.
en regel är antingen 145 el 170mm + 28mm trall
Så det blir i princip på backen.
Intill huset kan jag tänka mig att bara lägga en betongplatta och ställa regeln på, men ute i jorden måste jag nog gräva ett hål för plint.
Frågan är då vad som är bäst?
50-60cm ner? är det ett måste på hålets djup?
Kan man göra en grundplatta, 50cm ner med en 40x40 betongplatta som man fäster ett armeringsjärn i, och runt detta armeringsjärn lägger man ett rör. Detta rör fyller jag sedan med betong/cement?
Vad tror ni?
Frågan är hur man ska göra med plintarna?
- längs med huset är det avgrusat.
- 2 meter ut är det jord och 15-20cm under det åkerjord.
Altangolvet ska kan max gå upp 20 cm från mark.
en regel är antingen 145 el 170mm + 28mm trall
Så det blir i princip på backen.
Intill huset kan jag tänka mig att bara lägga en betongplatta och ställa regeln på, men ute i jorden måste jag nog gräva ett hål för plint.
Frågan är då vad som är bäst?
50-60cm ner? är det ett måste på hålets djup?
Kan man göra en grundplatta, 50cm ner med en 40x40 betongplatta som man fäster ett armeringsjärn i, och runt detta armeringsjärn lägger man ett rör. Detta rör fyller jag sedan med betong/cement?
Vad tror ni?
Jag gjorde ungefär som du beskriver det sista då jag gjorde nya plintar till mitt hus. jag gjöt en bottenplatta 50x50x10 och ur den kom armeringsjärn upp. På plattan ställde jag sedan gjutrör (penslade även på ett medel som gör att plattan och röret fäster bättre ihop) som jaggjöt i. Högst upp i röret placerade jag justerbar stolpsko. På så sätt kan jag enkelt justera stugan efter hand om något händer med marken med tiden. Detta funkade kanonbra.
Schakta bort lite av jorden under så du får mer utrymme. Onödigt och fukthållande att ha massa matjord under den kan göra bättre nytta på andra ställen. idealt borde du ta bort all jord och lägga ut makadam istället.
Ska det bara vara altandäck utan tak och annan överbyggnad är det ganska overkill att göra stora plattor under marken och ställa rör på. Räcker gott att gräva ner sig en bit, fylla på makadam för att undvika tjällyftning och sen antingen ställa dit en färdiggjuten plint eller ett rör som du fyller med betong.
Ska det bara vara altandäck utan tak och annan överbyggnad är det ganska overkill att göra stora plattor under marken och ställa rör på. Räcker gott att gräva ner sig en bit, fylla på makadam för att undvika tjällyftning och sen antingen ställa dit en färdiggjuten plint eller ett rör som du fyller med betong.
Matjord kommer jag ta bort. lägga dit markduk och singel.
Endast altandäck med plank/staket. så inget tyngre tak eller så blir det.
så det kanske räcker som du säger, att bara gräva ett hål, och dit med lite singel/makadam och sen ett rör...
Endast altandäck med plank/staket. så inget tyngre tak eller så blir det.
så det kanske räcker som du säger, att bara gräva ett hål, och dit med lite singel/makadam och sen ett rör...
Klicka här för att svara