Innan markfrosten vill jag gjuta plintarna som min nya vedbod ska stå på.
Den ska vara cirkus 4 x 2 meter och 2 meter hög.
Vilket avstånd ska jag ha mellan plintarna om reglarna den ska stå på är 145or?
Eller bör jag ha kraftigare reglar? Eller räcker kanske 95? Ska ha tryckt i reglarna och otryckt i resten av konstruktionen. Observera att den kommer att fyllas med ved så tyngden bör tas hänsyn till.

2 meters mellanrum låter väl praktiskt i detta fall. Sen är jag inte säker på om der räcker med 145 på det avståndet men det borde det göra tycker jag utan att ha räknat det minsta på det

OK, tack.
Jag tänkte mig 4 x 3 plintar (1.33m x 1m mellan dem) och då är jag på rätt väg.

Ja då känns det tryggt. kommer inte ihåg om det är 145 eller 195 jag har under huset men det är straxt över 2 m spann där

Mikael_L
Ja oja, också helt utan att räkna ;), 45x145 i spännvidd 1,33 meter måste bära ofantligt mycket.
Jag har för mig att 45x220 brukar fungera i bjälklag uppemot 5 meter, och då är det inte hållfastheten som är dimensionerande, utan nedböjningnen.

//ML

Mikael_L
Jag kunde inte hålla mig från att försöka kontrollera mina egna uppgifter ;D
I träguidens tabeller för överslagsmässig dimensionering så gäller 45x220 K24 för spännvidder upp till 4 meter.
45x195 K12 klarar spännvidd 3 meter.
45x170 K24 klarar även det spännvidd 3 meter.
Dessa lastfall förutsätter även limmad golvspån, som förstärker lite.
Dimensioneringen är avseende bostadsutrymmen.
Med oklassat virke tror jag att det går att använda K12, utan allt för mycket våld på fysiken, men syna bjälkarna visuellt, så dom inte har en massa kvist och skit.

Tabellen gick inte under 3 meter spännvidd, men de här uppgifterna ger ett hum om dimensioneringen.

Tack!
Då känner jag mig trygg.
Må veden få torka i frid.
:P

Ja den lär kunna vila mycket tryggt på ett sånt golv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.