Ska sätta 3 plintar till ett skärmtak, har köpt makadam som ska läggas under men stället jag handlade på hade bara barkduk ingen markduk.

Det står att den går bra att ha under stenläggning men att markduk skulle vara att föredra, hur mycket tror vi att det spelar roll under plintar där de förhoppningsvis inte rör sig massa? Är det värt att köra och köpa markduk imorn istället? 🥲🤔

Det är Garden Nelson barkduk jag köpt, mer info här
https://www.trabolaget.se/product/barkduk-115m-rulle

Y Yowsa skrev:
Ska sätta 3 plintar till ett skärmtak, har köpt makadam som ska läggas under men stället jag handlade på hade bara barkduk ingen markduk.

Det står att den går bra att ha under stenläggning men att markduk skulle vara att föredra, hur mycket tror vi att det spelar roll under plintar där de förhoppningsvis inte rör sig massa? Är det värt att köra och köpa markduk imorn istället? 🥲🤔

Det är Garden Nelson barkduk jag köpt, mer info här
[länk]
Varför skall du ha duk under plintarna ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför skall du ha duk under plintarna ?
Instruktionerna jag läst är markduk, makadam, plint för att hjälpa med eventuell tjällyftning. Jag har förstått det som att det är för att hålla makadammen på plats så att dens dränerande funktion bibehålla över tid

Tomture61
Y Yowsa skrev:
Instruktionerna jag läst är markduk, makadam, plint för att hjälpa med eventuell tjällyftning. Jag har förstått det som att det är för att hålla makadammen på plats så att dens dränerande funktion bibehålla över tid
Fiberduk / markduk har en klassning , N1 - N5 .
N2 skulle passa bra till ditt projekt .
Det är en 140 gr duk .

• Gilla
Yowsa
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Fiberduk / markduk har en klassning , N1 - N5 .
N2 skulle passa bra till ditt projekt .
Det är en 140 gr duk .
Topp, tack för svar, blir en sväng till byggfirman sen då 😬

Men om du behöver markduk beror helt på vad du har för material längst ned i hålet. Är det jord eller lera är markduk bra. Är det grus, stenar eller morän kan du strunta i markduken skulle jag säga.

Bart Bart skrev:
Men om du behöver markduk beror helt på vad du har för material längst ned i hålet. Är det jord eller lera är markduk bra. Är det grus, stenar eller morän kan du strunta i markduken skulle jag säga.
Jord/lera skulle jag tro, dock första gången jag sätter plintar :) kör hellre de säkra före det osäkra i detta läget 😬

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.