2 287 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
plintar på utfyllnad i slutning
Hej,
Jag ska bygga en längre komplementsbyggnad på tomten bredvid det stora huset. Byggnaden kommer vara runt 13m lång. Byggnaden kommer stå ungefär 5m i en slutning medan 8m står på berg. Slutningen har vi sedan tidigare fyllt ut för att förlänga och platta till för byggnationen. Fyllnadsmaterialet består framförallt av tegelsten, gammal krypgrund och jord från rivning av tidigare hus. På sin högsta del är det fyllt knappa 2m och slutningen efter utfyllnad är ganska brant. Under utfyllnaden är det berg. Nu till min fråga. Jag har tänkt plintar på berget och utfyllnaden men blev osäker på om plintar verkligen funkar där. Om man ska köra plintar hur djupt ska man i så fall gå? Ska man lägga singel i botten av hålet eller lite större sten? Mvh Sverker
Jag ska bygga en längre komplementsbyggnad på tomten bredvid det stora huset. Byggnaden kommer vara runt 13m lång. Byggnaden kommer stå ungefär 5m i en slutning medan 8m står på berg. Slutningen har vi sedan tidigare fyllt ut för att förlänga och platta till för byggnationen. Fyllnadsmaterialet består framförallt av tegelsten, gammal krypgrund och jord från rivning av tidigare hus. På sin högsta del är det fyllt knappa 2m och slutningen efter utfyllnad är ganska brant. Under utfyllnaden är det berg. Nu till min fråga. Jag har tänkt plintar på berget och utfyllnaden men blev osäker på om plintar verkligen funkar där. Om man ska köra plintar hur djupt ska man i så fall gå? Ska man lägga singel i botten av hålet eller lite större sten? Mvh Sverker
Hur länge har fyllet legat ?
Lägg singel i botten och padda väldigt ordentligt. Gjut sedan plattor som plintarna står på, kanske 60x60 cm och 10 cm tjocka med armering i.
Hur stor byggnad är det ?
Lägg singel i botten och padda väldigt ordentligt. Gjut sedan plattor som plintarna står på, kanske 60x60 cm och 10 cm tjocka med armering i.
Hur stor byggnad är det ?
Det har legat i 10 månader nu. Tilljämnat och utlagt med skopa. Dom ska ut där med grävskopa nu och jämna till lite så det kanske gör att det sätter sig lite bättre.
Byggnaden är 3,4x13.5m men endast 5 meter står på fyllnad och resten på berg. Lite rädd att det sätter sig på fyllnaden och blir snett.
Tycker din lösning låter vettig. Med att padda menar du platta till / trycka ner med skopa?
Sverker
Byggnaden är 3,4x13.5m men endast 5 meter står på fyllnad och resten på berg. Lite rädd att det sätter sig på fyllnaden och blir snett.
Tycker din lösning låter vettig. Med att padda menar du platta till / trycka ner med skopa?
Sverker
Tack!
Klicka här för att svara