3 200 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Höga plintar i stenig mark
Tänker sätta upp en Friggebod på egengjutna plintar i sluttande och stening mark i södra Skåne. Golvramen består av två bärlinor (45x170) och mellan dem golvbjälkar av samma mått. Golvbjälkarna ansluter till bärlinorna via balkskor, och är alltså på samma höjd. Plintförslaget är att sätta tre plintar (en i varje ända och en på mitten) på varje bärlina. Totalt sex plintar. Marken är sluttande, skiljer ca 30 cm mellan diagonala hörnen. Marken är stenig, men har lyckats gräva hål med djup 50-55cm, som ofta slutar med en sten i botten. Tänkte lägga ett par cm med kross i botten och sen fylla på med lite betong innan jag sätter ner mina egentillverkade fyrkantiga formar (200x200 mm) och fyller på med betong och sticker ner ett par-tre armeringsjärn. Avslutar sen med en plan yta, som bärlinorna ska vila på. Har valt fyrkantiga plintar (i st f cirkulära med dia 200) som ger större yta som bär upp, eftersom bärlinorna ligger i ytterkant på plinten.
Nu till min fråga, kan jag låta plinten sticka upp 30-40-50 cm ovan mark, med det djupet de är satta med? Eller någon annan idé? Tacksam för tips!
Nu till min fråga, kan jag låta plinten sticka upp 30-40-50 cm ovan mark, med det djupet de är satta med? Eller någon annan idé? Tacksam för tips!
Verkar det som storsten i botten, så borra ett par hål och sätt järn som räcker upp till 4 cm från topp plint. Då har du ytterligare en bra botten som inte flyttar sig. Det med kross kan i vissa fall göra att plinten inte står stadigt i sidled, när du gjutit och fått ort formen så i med med massor i 5 cm steg och packa med en regel, det blir stenhårt. .
Tack för kommentar, men menar du att jag skippar krossen helt? Marken nere i botten på hålen känns fuktig/blöt/våt, så det hade känts bra att ha ett genomsläppligt lager längst ner.J jonaserik skrev:Verkar det som storsten i botten, så borra ett par hål och sätt järn som räcker upp till 4 cm från topp plint. Då har du ytterligare en bra botten som inte flyttar sig. Det med kross kan i vissa fall göra att plinten inte står stadigt i sidled, när du gjutit och fått ort formen så i med med massor i 5 cm steg och packa med en regel, det blir stenhårt. .
Min tidigare fråga gällde ju höjden på plintarna, och det är alltså ok, om jag armerar som du föreslår? Plintarna tänkte jag göra helt raka, alltså inte pyramidformade.
Med kross under foten på plinten så har du ett lager som är rört, utan så är det ett kompakt lager som är till 95 % stumt. har du inget vatten i hålen så gör botten lite vidare, blir som en elefantfot. när du gjuter Fyll med massor 5 cm i taget och stämpa ner runt plinten, det kan inte bli stadigare, höjdens styrka på plinten avgörs endast hur mycket järn som finns i den. 2 - 3 st 10 eller 12 mm järn är en lagom tumregel. vid plintar upp mot 1 meter
Klicka här för att svara