De måste ha valt att inte implementera den funktionen i Dim puckarna i så fall av någon anledning… om de är de vanligaste puckarna vet jag inte, de har ju ett antal olika. Jag har väl något tjugotal puckar hemma, ingen av dem är Dim-xx, jag skulle behöva en dock.M Myckling skrev:Nu var det jag som ställde frågan om timerfunktion i Plejddimmern. Kan inte påstå att jag känner mig lurad av elektrikern som monterade den men visst är det lite märkligt att de "alltid monterar plejddimmers eftersom de ju kostar marginellt mer än en vanlig dimmer".
Jag styr själv en hel del belysning med Telldus och enkla 433 Mhz- pluggar och hade dålig koll på att Plejd kör ett eget system via blåtand. Men eftersom viss familjemedlemmar av någon anledning lyckas tända belysningen när de går in i badrummet men aldrig lyckas släcka trots att det är på samma knappså tänkte jag att det gick att lägga in ett scenario som säger att x minuter efter belysningen tändes så ska den släckas. Känns ju som en väldigt enkel funktion som borde finnas. Deras Dim-01 och Dim-02 är väl bland de vanligaste produkterna i deras sortiment?
Men håller med om att det nog vore bra med en timerfunktion även i Dim-xx puckarna. Du har inte funderat på en närvarosensor?
Nu vet jag ingenting om omständigheterna och hur du fick Plejd men är ersätta ljuskällorna med Ikea och sätta deras sensor ett alternativ kanske?M Myckling skrev:Nu var det jag som ställde frågan om timerfunktion i Plejddimmern. Kan inte påstå att jag känner mig lurad av elektrikern som monterade den men visst är det lite märkligt att de "alltid monterar plejddimmers eftersom de ju kostar marginellt mer än en vanlig dimmer".
Jag styr själv en hel del belysning med Telldus och enkla 433 Mhz- pluggar och hade dålig koll på att Plejd kör ett eget system via blåtand. Men eftersom viss familjemedlemmar av någon anledning lyckas tända belysningen när de går in i badrummet men aldrig lyckas släcka trots att det är på samma knappså tänkte jag att det gick att lägga in ett scenario som säger att x minuter efter belysningen tändes så ska den släckas. Känns ju som en väldigt enkel funktion som borde finnas. Deras Dim-01 och Dim-02 är väl bland de vanligaste produkterna i deras sortiment?
Eller bara sätta dit en närvarodetektor till Plejdpucken, så behöver man varken tända eller släcka, det sköts automagiskt.R RoAd skrev:
Hittar dock flera källor som säger att Dim- puckarna har timer:
https://www.proffsmagasinet.se/el-b.../plejd-dim-01-dosdimmer-med-bluetooth-2816618
https://www.elbutik.se/product.html/plejd-universaldimmer-bluetooth-dim-01
https://www.elkatalogen.se/produkter/plejd-universaldimmer-bluethoot.html
https://www.ahlsell.se/products/el-...jusstyrning/ljusreglering/dosdimmer/1377701/#
Kolla kundnöjdheten en bit ner på denna sidan, din bedömning av Plejd avviker kraftigt från användarnas om man säger så:
https://www.elgrossisten.se/strombrytare-vagguttag/plejd/plejd-dosdimmer-dim-01/
Redigerat:
Nissens skrev:
Eller bara sätta dit en närvarodetektor till Plejdpucken, så behöver man varken tända eller släcka, det sköts automagiskt.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Kolla kundnöjdheten en bit ner på denna sidan, din bedömning av Plejd avviker kraftigt från användarnas om man säger så:
[länk]
Å herregud vad dyrt. Å andra sidan kan man behöva kissa mycket på den toan efter att ha sålt en av sina njurar till investeringen...
Dom kan användas tillsammans med en timer, dom har inte inbyggd timer. Iaf har inte mina DIM-01 det. Astrour och veckour är det som finns.Nissens skrev:
Eller bara sätta dit en närvarodetektor till Plejdpucken, så behöver man varken tända eller släcka, det sköts automagiskt.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Redigerat:
Det är klart elektriker och gemene man är nöjda med Plejd, de kan ju ingenting om hemautomation. Plejd används i första hand för att ersätta dumma dimmrar och astrour och då är det ju helt okej produkter.Nissens skrev:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Det finns väl ingen produktkategori där marknadsledaren är den som "finsmakarna" föredrar.
Ja tänk vad häftiga saker det finns nu i rymdåldernNissens skrev:
Fast installationen blir ju förstås krångligare om man ska ansluta en extern enhet (med sladd förstås eftersom plejd inte har någon egen sådan). Låter fortfarande enklare att bara byta till en dimmer som har den funktion som efterfrågas.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Timer, eller rättare sagt frånslagsfördröjning, är en funktion som efterfrågats i några år och varit en av dom första funktionerna som Plejd jobbat på. För ca 2 år sen kom till slut frånslagsfördröjning på reläpuckarna, men funktionen dyker inte upp om man väljer belysning som last. Detta på grund av att det är mer komplicerat att få till med belysningstyrning på både dimmer- och reläpuckar. Funktionen har utlovats att den ska komma även för belysningsstyrning, men än så länge har den inte kommit.Nissens skrev:
Tja, jag använder rörelsedetektorer som både tänder och släcker åt mig de tider på dygnet belysningen behövs, så jag personligen har inte använt timer även när den finns. Men som sagt så har många av Plejds puckar timer, om det nu är så att någon enstaka inte har det så är det förstås ett val de gjort, det är ju inte en bugg som du verkar tro.
Jag jobbar mycket med KNX och med vetskapen om hur välgenomtänkta dom produkterna är så får man en förståelse för att det är rätt komplicerat att konstruera en sådan här produkt. Det blir snabbt många parametrar som behöver tas hänsyn till (redan vid så här till synes enkla funktioner) och det är väl därför det dröjer med utvecklingen hos Plejd.
//Patrik
Jobbar en del med programmering och ser inte att det skulle vara speciellt svårt att implementera en sådan funktion.Patrik_Hed skrev:
Vad menar du skulle göra det komplicerat för att det är en dimmer (eller belysning)?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag vet inte specifikt vad som är svårt för Plejd med just den funktionen, men jag kan ha en förståelse för att det tar tid.R RoAd skrev:
Sen att jag tycker att det är galenskap att behöva förlita sig på utvecklingsavdelningen hos en enda tillverkare som använder ett proprietärt protokoll, det är en helt annan sak.
//Patrik
Ok, då förstår jag bättre.Patrik_Hed skrev:
Timer, eller rättare sagt frånslagsfördröjning, är en funktion som efterfrågats i några år och varit en av dom första funktionerna som Plejd jobbat på. För ca 2 år sen kom till slut frånslagsfördröjning på reläpuckarna, men funktionen dyker inte upp om man väljer belysning som last. Detta på grund av att det är mer komplicerat att få till med belysningstyrning på både dimmer- och reläpuckar. Funktionen har utlovats att den ska komma även för belysningsstyrning, men än så länge har den inte kommit.
Jag jobbar mycket med KNX och med vetskapen om hur välgenomtänkta dom produkterna är så får man en förståelse för att det är rätt komplicerat att konstruera en sådan här produkt. Det blir snabbt många parametrar som behöver tas hänsyn till (redan vid så här till synes enkla funktioner) och det är väl därför det dröjer med utvecklingen hos Plejd.
//Patrik
Ja, jag har jobbat med produktutveckling i många år, och ju mindre man kan om det desto enklare tror man att det är att ändra saker och ting.
Jag är impad över hur bra deras system fungerar, har inte stött på någon bugg ännu. Jag tror att de lägger ner mycket arbete på verifiering.
Det sätter ju fingret på en del av problematiken med proprietära lösningar där en liten firma av prestige eller ideologiska skäl eller inkompetens har bestämt sig för att de ska uppfinna allt själva trots att uppfinningarna redan finns.Patrik_Hed skrev:
Resten av världen har sedan länge besämt sig för att runda hjul är det bästa. På Plejd tror man inte på att ta del av omvärldens kunskaper och utveckling så där sitter man fortfarande efter flera år och gnuggar geniknölarna och funderar på vilken form som hjul ska ha för att rulla lätt.
Allt medan fanclubben försöker intala sig själva:
"Det kanske tar ett tag men när hjulet kommer så kommer det ha den bästa formen av alla, så det är helt klart värt att vänta!"
Helt okej så länge man bara vill tända och släcka några lampor (med viss reservation att man alltså inte alltid kan göra det när man vill..). Men de festa växer ju ur ett sådant system väldigt fort och då sitter man i skiten när man köpt in sig dyrt i ett proprietärt funktionslöst system.S sprucetwig skrev:
Att endast göra belysning och göra det bra var kanske en okej affärsidé för 10-15 år sedan. Trots att Plejd fortfarande marknadsför sin lösning som ett belysningssystem så har de till slut insett att det inte håller i längden så nu ska de ju ta fram golvvärmerelaterade prylar etc. Då tävlar de helt plötsligt med resten av världen på hemautomationsmarknaden, varav 99% av konkurrenterna sedan länge insett att öppna standarder är ett måste och redan har ett försprång på 10 år när det gäller mjukvara, hårdvara och kompatibilitet.
Homekit-supporten har ju varit "på gång" i cirka 5-6 år nu så att fortfarande sitta här och säga att den snart är på gång känns lite pinsamt. Det spelar lixom ingen roll om den kommer nästa vecka eller om det tar 3 år till, man kan inte hänga i den här branschen när det tar 5+ år att ta fram en integration och 3+ år att ta fram en enkel liten medioker wallplug som är en av de dyraste och mest funktionslösa på marknaden.