Det här är ett problem du kan lösa med Plejd.kashieda skrev:
Byt ut strömbrytaren i köket mot en plejdpuck och sätt en plejdbrytare som styr köksbelysningen i närheten av frysen, så kommer du gå förbi frysen mycket mer ofta.
Nu är det väl inte (i.a.f. inte för mig) frysen som är det viktiga utan det som är i. En är helt full med viltkött, bär och svamp. Vill verkligen inte bli av med det innehållet. Nu hinner jag göra något åt det innan det är för sent.P Peter Petterson skrev:
Och du inser att det hela är automatiskt efter att man installerat sensorerna? Så att övervaka 1 dag eller 15 år är lika ansträngande
Ingen av mina frysar visar temperaturen utifrån, och en av dem står dessutom i garaget där jag inte är dagligen. Och ibland händer det t.o.m. att jag reser bort.P Peter Petterson skrev:
Jag kollar dessutom ingen app. Jag får ett mail om temperaturen går över ett gränsvärde. Om det går över ett annat så varnar det mer påtagligt i huset.
Ja och dessa sensorer fungerar i 15 år vilket är frysens beräknade livslängd.R RoAd skrev:Nu är det väl inte (i.a.f. inte för mig) frysen som är det viktiga utan det som är i. En är helt full med viltkött, bär och svamp. Vill verkligen inte bli av med det innehållet. Nu hinner jag göra något åt det innan det är för sent.
Och du inser att det hela är automatiskt efter att man installerat sensorerna? Så att övervaka 1 dag eller 15 år är lika ansträngande![]()
Du bäddar inte in dig i en falsk säkerhet utan förlitar dig blint på att sensorn överlever 15 år och teknikutvecklingen ?
Då tittar jag nog på displayen lite sporadiskt då och då som ändå är upplyst och finns där när man går i kyl o frys ändå!
Suck, ge upp.P Peter Petterson skrev:Ja och dessa sensorer fungerar i 15 år vilket är frysens beräknade livslängd.
Du bäddar inte in dig i en falsk säkerhet utan förlitar dig blint på att sensorn överlever 15 år och teknikutvecklingen ?
Då tittar jag nog på displayen lite sporadiskt då och då som ändå är upplyst och finns där när man går i kyl o frys ändå!
Om sensorerna går sönder får jag förstås ett larm om det.
Jag har ett som larmar (via mail) vid temp över -15C i över 30 minuter, och ett som larmar vid -10C i över 30 minuter (ändrar färgen till röd på en lampa i köket, och tänder den om den är släckt).David Wallin skrev:
Det första larmet testas regelbundet varje gång man lägger i något större i frysen för då höjs temperaturen ett tag.
Jag märker att du talar utifrån okunskap. Jag använder sensorer med öppna protokoll (mqtt) till detta så det finns ingen risk att någon tredje part kan ta bort något stöd för dem.P Peter Petterson skrev:
Om du är orolig för detta så råder jag dig att genast titta på något annat än Plejd.
Självklart är det okej att skriva kritiska saker om Plejd. Gärna om man är konkret och inte bara håller på med pajkastning (ingen anklagelse mot just dig RoAd, men de som tar åt sig gör det säkert med rätta)R RoAd skrev:
Jag vill nog att vi i denna tråden blir mer konkreta genom att ge exempel på lösningar när vi jämför olika system. Presenterar vad man kan göra, åstadkomma, lösa med olika produkter och upplysa varandra om skillnader och fördelar utan att blanda in så mycket känslor som det hittills har varit.R RoAd skrev:
Håller helt med dig. Men jag vill påstå att de osakliga och känslomässiga inläggen kommer nästan uteslutande från ett håll.pdov skrev:
Det går helt enkelt inte att skriva något kritiskt mot Plejd utan att bli kallad för öknamn eller bli dumförklarad för att man "inte förstår".
Jag försöker att hålla mig saklig och inte ta till den låga argumentationstekniken tillbaka, men det är svårt ibland.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag ska vara öppen med att jag har Plejd installerat i mitt hus, styr tre olika grupper av ytterbelysning, belysning i kök, matsal och dimning av spotlights i ett badrum. Dessa installerades av elektrikern när huset byggdes och jag har knappt rört dem sedan dess men kan konstatera att jag är väldigt nöjd med dess funktion, speciellt "astrouret/veckouret" med släckning under natten och att det anpassar sig till solens upp och nedgång.
Den största jag gjort med Plejd i efterhand är att skaffa gatewayn och kopplat den till Homekit när det blev möjligt.
Då jag inte har flera separata Wifi-nät så är jag skeptisk till att lägga för mycket IoT-enheter i mitt Wifi-nät utan vill ha dem via andra protokoll.
Skulle därför vilja vilja diskuterades mer kring vad jag tror är framtiden i form av Matter och i synnerhet Thread som konkurrent / ersättare till Zigbee och Z-wave.
Har någon börjat använda Thread-enheter och tror ni att dessa kommer ersätta Zigbee och Z-wave eller dessa protokoll kommer finnas kvar genom sina gateways även i Matter?
Den största jag gjort med Plejd i efterhand är att skaffa gatewayn och kopplat den till Homekit när det blev möjligt.
Då jag inte har flera separata Wifi-nät så är jag skeptisk till att lägga för mycket IoT-enheter i mitt Wifi-nät utan vill ha dem via andra protokoll.
Skulle därför vilja vilja diskuterades mer kring vad jag tror är framtiden i form av Matter och i synnerhet Thread som konkurrent / ersättare till Zigbee och Z-wave.
Har någon börjat använda Thread-enheter och tror ni att dessa kommer ersätta Zigbee och Z-wave eller dessa protokoll kommer finnas kvar genom sina gateways även i Matter?