Är nog inte många som använder typ 10 år gamla mobiler. Idag stöds minst 5 genrationer tillbaka av senaste iOS.David Wallin skrev:
Kör du bakelit fortfarande? 😂
Har man gateway behövs inte det, inte heller om man har ett batteri på en av plejdpuckarna i systemet.S sprucetwig skrev:Krävs inte Plejd-appen för att ställa klockan i ens Plejd-installation om man inte kör med gateway? Då räcker det ju med att Plejd uppdaterar appen till senaste iOs eller Android och man själv har för gammal telefon för att uppdatera för att göra det lite problematiskt. Känns ju inte som ett otänkbart scenario i Plejds målgrupp.
Batteriet gör väl bara att klockan fortsätter att gå vid strömavbrott? Det gör inte att klockan går rätt.
Men samma problem är det väl med alla prylar som har en klocka? Vill man slippa ställa den så måste prylen vara uppkopplad till någon tidstjänst, typ ntp. Om det sen görs via en app, gateway eller atomuret i Braunschweig har inte så stor betydelse. Man är fortfarande beroende av att kunna koppla upp sig mot något och att infrastrukturen för det funkar.
Men samma problem är det väl med alla prylar som har en klocka? Vill man slippa ställa den så måste prylen vara uppkopplad till någon tidstjänst, typ ntp. Om det sen görs via en app, gateway eller atomuret i Braunschweig har inte så stor betydelse. Man är fortfarande beroende av att kunna koppla upp sig mot något och att infrastrukturen för det funkar.
Det räcker ju om man köper en av de billigare iPhone-modellerna för att du max ska få ett par tre år av senaste iOS. I Android-världen kan det se ännu värre ut.Nissens skrev:
Av Plejds kunder gissar jag att en inte försumbar andel har en telefon som inte längre stöds av senaste iOs/Android.
Nej, min fråga var om det verkligen är din nöjdhet som är ifrågasatt, eller om det är din lösning?Nissens skrev:
Att då säga att lösningen är simpel men fungerande svarar inte på frågan jag ställde utan hade varit svar om jag påstått att din lösning är dålig, vilket jag inte gjorde.
Du är jättenöjd, kanon, det är det viktigaste. Plejd hade säkert löst det mesta för mig också men jag föredrar andra lösningar som du kastar skit på. Ska jag då tolka det som att du inte tror på att jag är nöjd med min lösning? Nej, det är den tekniska lösningen du inte gillar.
De fungerar fortfarande, men stöds inte av senaste iOS. Att de slutar fungera som det påstods är inte sant helt enkelt.I ikeo skrev:
Iphone X är gen 10, och de som säljs nu är väl gen 15, det är väl inte dåligt att stöda fem generationer mobiler kan jag tycka.
Det är ju sak samma. Har man en lösning som löser problemet så är problemet löst och lösningen fungerar.Storsockret skrev:
Alltså är allt bra, ändå skall det klankas och kommas med andra lösningar. Gärna så automatiserade som möjligt.
Jag kastar inte skit på några andra lösningar alls, men jag personligen är inte intresserad av dem i detta fallet.Storsockret skrev:
Att då säga att lösningen är simpel men fungerande svarar inte på frågan jag ställde utan hade varit svar om jag påstått att din lösning är dålig, vilket jag inte gjorde.
Du är jättenöjd, kanon, det är det viktigaste. Plejd hade säkert löst det mesta för mig också men jag föredrar andra lösningar som du kastar skit på. Ska jag då tolka det som att du inte tror på att jag är nöjd med min lösning? Nej, det är den tekniska lösningen du inte gillar.
Jag tvingar ingen att gilla mina lösningar, det är ett märkligt behov vissa har att hävda att de har bättre lösningar som andra måste gilla.
Men sitt då inte och säg att folk säger åt dig att du inte är nöjd med din lösning, det är ju inte sant. Likväl som du sitter och skriver att alla andra lösningar är komplicerade, sämre kvalitet, kompabilitet, kräver sysadmins, kräver internet och så vidare, kan väl andra ifrågasätta exakt samma saker med Plejd. Speciellt i en tråd där TS ville ha åsikter om andra system och hur dom är i förhållande till Plejd, även om du väljer att kalla det Plejd-tråd.Nissens skrev:
fast det är ju en sanning med modifikation att dom fortfarande fungerar eftersom många appar inte är bakåtkompatibla med äldre ios versioner på samma sätt som att nyare appar inte heller fungerar i en äldre version av ios.Nissens skrev:
Just appar och antika telefoner är väl en icke-fråga? Har man en 7 år gammal telefon kanske man inte är så intresserad av appar över huvud taget och bryr sig ganska lite om Plejd, SVT-play eller BankId slutar funka?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 669 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 669 inlägg
Nej, det kan det inte. Läs mitt första inlägg i frågan, att det finns branscher där det gäller och att jag inte vet vilka övriga branscher och produkter det berör. Tro mig, det är en realitet och inte en tes, oavsett vilket svar du får av konsumentverket. Och väljer du att inte tro på det så är det fullständigt egalt för min del, jag vet att det är så men inte vilka produkter som omfattas. Vill du ta reda på det så får du göra det på egen hand.Alfredo skrev:
iPhone 7 såldes väl till rätt nyligen och kan inte köra senaste iOS. Apple är ju dessutom bäst på att stödja gammal hårdvara. Hur länge får man senaste Android om man köper en kina-telefon?useless skrev:
Många säljs ju på Plejd av sin elektriker. Har man t.ex. blivit övertalad att använda Plejd för tändning i skymning är man ju så illa tvungen att åtminstone ibland ställa klockan.
Plejd verkar dock nöja sig med iOS 8.1 så än så länge är det lugnt på iPhone-sidan iaf.