R
useless useless skrev:
Du måste skilja på att ställa tiden och hålla tiden. Elnätet hjälper till att hålla tiden, men knappast att ställa klockan rätt efter t ex ett strömavbrott.
Nej, jag tror inte att man använder frekvensen i el-nätet till det heller. Men men, jag är inte sämre människa än att jag tackar för att ha lärt mig något nytt om det visar sig vara så.

I.s.f. är min google-fu bedrövlig för jag lyckas inte hitta något som tyder på att man skulle synka svängningar per dag mot något atomur.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Även om nu Plejd mot förmodan skulle få det så är det ett extremt undantag. I de allra flesta fall har elektroniken inte en susning om nätets frekvens.
I princip alla gamla klockradioapparater använder nätfrekvensen som referens.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och dessa fick man justera efter någon/några månader då de gick några minuter. I alla fall de klockradio apparater som jag har haft….

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
useless useless skrev:
Då är vi ju tillbaka på 1970-tal, men det kanske är eftersträvansvärt bland Plejdanvändare?

Senaste jag minns som använde nätfrekvensen var skolklockorna när jag gick i skolan med start 1971 och mina föräldrars klockradio med de där flippande, mekaniska siffrorna. Sedan kom kvartskristallen och tog över, även om den dök upp redan på väldigt sent 1960-tal (tror det var Seiko som var först, gillar Seiko fortfarande).

• Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ööh, va!?
Jag har exakt NOLL saker i mitt hem som ställer klockan från elnätet. Och jag har ganska många saker. 😃
Du har alltså ingen ugn och ingen microvågsugn men en display som visar klockan?

L Leif i Skåne skrev:
Du har alltså ingen ugn och ingen microvågsugn men en display som visar klockan?
Japp, det har jag. Och de ställs inte automatiskt utan blinkar oftast helt ogenerat för att visa att de inte har minsta aning om vad klockan är...

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har olika radioapparater och klockor som ställer in sig själva, men klockorna ställer sig rätt via radiosignal från atomur i Tyskland (Frankfurt tror jag) och radioapparaterna kräver internet och använder samma sätt som dator eller telefon, från någon av atomuren som finns tillgängliga på nätet. Är väl oftast Cesiumbaserade fortfarande, men det kan ha ändrats.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Jag pratar förstås om nutida utrustning.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
MultiMan
Lite rolig historia om atomur för att lätta upp stämningen hos alla hobbyister, nördar och helt vanliga Plejdanvändare som inte bryr sig ett dugg om tekniken bakom (enligt egen utsago). Atomuret i videon började användas som referens 1967 (edit: hos företaget i videon, men är tillverkat 1962 och användes först för att se om Einstein hade rätt eller inte).

Curiousmarc är en annan av mina favoritkanaler som går igenom en mängd saker på ett djupgående sätt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
GK100 och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Ok. Så om du t ex köper en Plejd vägguttagsplugg så kommer du inte att kunna använda den eftersom det krävs någon minuts pillande i appen på telefonen?
Om jag köper en vägguttagsplugg så är det inte behörighetskrävande att trycka in den i ett uttag.

Om jag skulle köpa ett hus av Jocke Best eller RoAd skulle jag kräva dolda fel.
Hemma pulad elektricitet troligen med buggar.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mamma Fin skrev:
Varför tror du det?

M Mamma Fin skrev:
Jag skulle personligen aldrig kräva dolda fel av någon.

Jag tycker inte om dolda fel.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
M Mamma Fin skrev:
Avlyssning..? 😱

F fsn skrev:
Om jag köper en vägguttagsplugg så är det inte behörighetskrävande att trycka in den i ett uttag.
Nej, men den måste läggas in i ditt plejdsystem. Den funkar inte direkt ur kartongen. Ditt argument för plejd tidigare var ju att du som användare inte behövde göra nånting.

Du ringer alltså elektrikern för de där 60 sekunderna pillande?

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.