D
Storsockret Storsockret skrev:
Det roligaste är ju dock att det är jag som laddat upp den där videon en gång i tiden 😂
Exakt den jag länkade till på youtube, du skojar?!

Storsockret
Nissens Nissens skrev:
Det är en lösning som är simpel, men gör jobbet.
Det var inte svar på min fråga.

Nissens Nissens skrev:
Det är det som skiljer hobbyisterna från oss som vill ha det enkelt och funktionellt.

Är man hobbyist så kan man fila länge på att förfina sina automationer, men de flesta människor är inte intresserade av det.
Du har själv hävdat att man på andra Plejd-forum är väldigt bra på att diskutera och komma fram till roliga saker man kan göra med sitt Plejd-system. Faller inte dessa under hobbyister då, eftersom det är Plejd?

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Storsockret
D djac skrev:
Exakt den jag länkade till på youtube, du skojar?!
Yes, skojar icke :)

• Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det kanske tog dig 10 minuter. Jag, som hatar sånt pillande och bara vill ha en ”Iphone” som bara fungerar utan att jag behöver förstå hur hade troligtvis eldat upp skiten i ren frustration.
Du, och många andra plejdförespråkare, verkar ignorera det faktum att det är exakt samma handgrepp som görs för att lägga till en pryl, koppla den till någon grupp/funktion och kanske någon automation oavsett om man kör Plejd, HA eller någon annan större plattform.

Bara för att man i Plejd-fallet betalar en elektriker för att göra jobbet betyder det inte att jobbet inte finns.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Patrik_Hed och 7 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Du, och många andra plejdförespråkare, verkar ignorera det faktum att det är exakt samma handgrepp som görs för att lägga till en pryl, koppla den till någon grupp/funktion och kanske någon automation oavsett om man kör Plejd, HA eller någon annan större plattform.

Bara för att man i Plejd-fallet betalar en elektriker för att göra jobbet betyder det inte att jobbet inte finns.
Vad tror du totalt har bästa kompatibilitet och vad som eventuellt kan kan kuka sig?

F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är fullt öppen för att Konsumentverket kan sakna koll kring detta, men om du menar att något "tvingar" Plejd att hålla reservdelar och att fortsätta driva sin molntjänst, får du gärna förklara lite bättre på vilket sätt de är tvingade än att bara svara "EU".
Jag har inte sagt att det är så men det finns produkter som omfattas av sådana regler och så länge företaget finns så omfattas man av reglerna. Det kan väl inte vara för svårt för nån att förstå att det skulle medföra konsekvenser att inte hälla sig till det som gäller. Vad vill du jag skall svara, det är EU. Det blir svårt att svara nåt annat.

Nissens
Det var inte svar på min fråga.
Jodå, det var svar på din fråga, men du gillar väl inte svaret antagligen. Den tekniska lösningen är simpel, men gör jobbet.
Du har själv hävdat att man på andra Plejd-forum är väldigt bra på att diskutera och komma fram till roliga saker man kan göra med sitt Plejd-system. Faller inte dessa under hobbyister då, eftersom det är Plejd?
Nej, det handlar ofta om just enkla lösningar till befintliga problem. Alltså inte att bevaka postlådan, eller belamra bostaden med ansiktsigenkänning och automatisera allt beroende på vem dom är hemma och rör sig på en viss plats vid ett visst klockslag.

Enkla lösningar till existerande problem.

Hobbyister har ett annat perspektiv, inget fel i det, men man borde ha en acceptans för att de allra flesta har inte den hobbyn.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad vill du jag skall svara
Då det du hävdar avseende exempelvis reservdelar till Plejd går stick i stäv mot vad Konsumentverket påstod avseende bilreservdelar för ungefär ett halvår sedan skulle ett svar från dig exempelvis kunna innehålla en länk eller någon annan typ av källa som stödjer din tes.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, det var svar på din fråga, men du gillar väl inte svaret antagligen. Den tekniska lösningen är simpel, men gör jobbet.

Nej, det handlar ofta om just enkla lösningar till befintliga problem. Alltså inte att bevaka postlådan, eller belamra bostaden med ansiktsigenkänning och automatisera allt beroende på vem dom är hemma och rör sig på en viss plats vid ett visst klockslag.

Enkla lösningar till existerande problem.

Hobbyister har ett annat perspektiv, inget fel i det, men man borde ha en acceptans för att de allra flesta har inte den hobbyn.
Nu har vi äntligen fått en korrekt definition av "problem": något som kan lösas med Plejd.

Om det inte funkar med Plejd så är det ingen som verkligen vill ha det löst. Även om det är något som irriterar. Det är inget problem, det är en fitjur!

• Älska
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Nu har vi äntligen fått en korrekt definition av "problem": något som kan lösas med Plejd.
Bra tillägg till vår ständigt växande Plejd-ordlista! 👍😃

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nu är vi vid den punkten igen där jag känner att det är dags att återigen berätta för @Nissens att anledningen till att våra problem framstår som så gigantiska är ju att han/du hela tiden helt och hållet ogiltigförklarar rena fakta.

Några exempel från verkligheten:

Att Plejd kör egna standarder och därför har väldigt begränsad kompatibilitet med andra system är fakta.

Att en del, inte alla, plejd-system tappar funktionalitet om företaget konkar är fakta.

Att det inte går att byta enheter eller att komplettera systemet om företaget konkar är fakta.

Som du säger, att de flesta i dagsläget inte har behov av komplicerade automationssystem är också fakta (dock brukar du hävda att ingen någonsin kommer att ha det och det är typiskt inte fakta). MEN! Bara för att detta sista påstående stämmer betyder det inte att de första tre helt magiskt upphör att vara fakta.

Så sluta ogiltigförklara saker som är sant så lär det bli mer balanserat i tråden.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Krävs inte Plejd-appen för att ställa klockan i ens Plejd-installation om man inte kör med gateway? Då räcker det ju med att Plejd uppdaterar appen till senaste iOs eller Android och man själv har för gammal telefon för att uppdatera för att göra det lite problematiskt. Känns ju inte som ett otänkbart scenario i Plejds målgrupp.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Plejd-fanboys kör alltid senaste iPhone.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Krävs inte Plejd-appen för att ställa klockan i ens Plejd-installation om man inte kör med gateway? Då räcker det ju med att Plejd uppdaterar appen till senaste iOs eller Android och man själv har för gammal telefon för att uppdatera för att göra det lite problematiskt. Känns ju inte som ett otänkbart scenario i Plejds målgrupp.
Stämmer bra det. Men det är ett "problem" som vi mörkar och därför är det inget "problem".

Snart får du nog tips här i tråden om att man minsann kan ha batteribackup i sitt plejd-system, men att tro att det ändå skulle kunna hålla korrekt tid i all evighet är utopisk fanatism...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
useless useless skrev:
Plejd-fanboys kör alltid senaste iPhone.
Ja det måste man såklart! Av erfarenhet kan jag berätta att en några modeller gammal iphone nämligen förr eller senare upphör att "bara funka", och det är det enda säljargumentet som är giltigt. 😃

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.