Alfredo Alfredo skrev:
Ja kanske det. Helt okunnig på detta område. Har du några liknande exempel där sådana krav finns.

Har dock lite svårt att se hur EU skulle kunna förhindra ett företag att lägga ner sin serverlösning eller till och med lägga ner helt.
Här kan du fördjupa dig om vad vi avtalat
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/index_sv.htm
Just reservdelar och hur många år är en "gummiparagraf", sen om ett företag konkar är det ju en helt annan sak om de även serverar "tjänster".

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Så här svarar Konsumentverket på en liknande fråga.

Skärmavbild av skriftväxling, konsumentfråga om reservdelar, svar från Konsumentverket, skrivet på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så här svarar Konsumentverket på en liknande fråga.

[bild]
Jo det finns för vissa prylar som disk/tvättmaskiner och mobiler men just mobiler har ett kort krav.

R
Nissens Nissens skrev:
Det är rätt tjatigt med den här skräcken för att företag skall gå i konken. Det gäller ju många produkter. Företag som Schneider och Nexa m. fl. håller fast i sina proprietära lösningar, och de har förstås sina skäl till det. Det är inte unikt - varken i denna branschen eller i andra branscher.
Fast nu gav jag (återigen) ett exempel på att företag inte ens behöver gå i konkurs för att det ska bli problem.

Och att andra företag också använder proprietära system är ju ett rent barnsligt argument. Det är dåligt vem som än gör det.

Och just Schneider är ju ett märkligt exempel då de blev så oense kring just detta att de avslutade sitt ägande Plejd och istället satsade på sitt zigbee-baserade system wiser.

Nissens Nissens skrev:
Att du och dina kompisar har ångest för att företag skall försvinna är liksom ert problem, jag och uppenbarligen många andra är inte alls speciellt oroliga för det.
Jag har ingen ångest, jag köper ju inte sådana produkter om jag kan undvika det. Det borde väl stå klart nu?

Och andra behöver inte heller ha det. Men det är väl bra att veta om problemet? Det är det nog många Plejdkunder som inte gör det idag. Fsn verkade ju inte helt insatt.

Nissens Nissens skrev:
Du kanske skulle se om du vägar testa? 😊
Testa vad? Att köpa plejdprodukter och låtsas som om de gått i konkurs för att känna hur det känns? Eller räcker det i detta fall att bara veta att det blir problem?

• Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Fast nu gav jag (återigen) ett exempel på att företag inte ens behöver gå i konkurs för att det ska bli problem.
Alla företag kan få problem, det vet alla. Skillnaden är väl att många inte har den ångestfyllda relationen till det som vissa verkar ha. Bevisligen är det inget som oroar människor generellt.
R RoAd skrev:
Och att andra företag också använder proprietära system är ju ett rent barnsligt argument. Det är dåligt vem som än gör det.
Eller… så bryr sig de flesta inte alls.
R RoAd skrev:
Och just Schneider är ju ett märkligt exempel då de blev så oense kring just detta att de avslutade sitt ägande Plejd och istället satsade på sitt zigbee-baserade system wiser.
Du glömde nämna det jag skrev om Schneider, att de klamrar sig fast vid sitt proprietära system. Zigbee är bara ett provskott. De litar inte tillräckligt på Zigbee helt enkelt.
R RoAd skrev:
Jag har ingen ångest, jag köper ju inte sådana produkter om jag kan undvika det. Det borde väl stå klart nu?
Det är väl snarare tack vare ångesten du missar glädjen med att använda system som Plejd. 😊
R RoAd skrev:
Och andra behöver inte heller ha det. Men det är väl bra att veta om problemet? Det är det nog många Plejdkunder som inte gör det idag. Fsn verkade ju inte helt insatt.
Att veta om ”problemet” vilket inte är ett problem, snarare en liten risk är en sak. Att ständigt tjata om det och förstora den lilla risken som om det vore ett problem är en helt annan sak. Tramsigt är det.
R RoAd skrev:
Testa vad? Att köpa plejdprodukter och låtsas som om de gått i konkurs för att känna hur det känns? Eller räcker det i detta fall att bara veta att det blir problem?
Eller bara använda det och njuta av att ha ett kvalitetssystem som bara fungerar. 😊

Åter igen; det du kallar ”problem” är inget problem. Plejd är ett välmående företag som växer kraftigt organiskt sedan länge. Får de problem så lär det inte bli inom den närmaste tiden.

Det var väl du som lite ångestyllt lyfte fram Easee som ett exempel. Easee är ett företag som utvecklat produkter som inte klarar elsäkerhetskraven, och de har hanterat Elsäkerhetsverkets kritik på ett oerhört inkompetent sätt. De har tagit genvägar och ”fuskat” helt enkelt

Att du ens tar upp det visar hur oroligt lagd du är. Sådana exempel är extrema undantag, något liknande har åtminstone jag aldrig sett tidigare hos ett etablerat företag.

Nissens Nissens skrev:
Att ständigt tjata om det
Ja visst är det märkligt att vissa orkar hålla på?

• Gilla
  • Älska
pdov och 5 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Eller bara använda det och njuta av att ha ett kvalitetssystem som bara fungerar. 😊
Som sagt, mitt system "bara fungerar" det också. Utan någon risk för att det inte ska gå att reparera eller utöka det i framtiden.

Nu kan jag förvisso inte längre skryta med att inte ha rört det alls sedan i Juni för jag lade till ett par sensorer i helgen som ska hindra nattsläckning om någon är vaken. Det tog sammanlagt ca 10 minuter från att jag packade upp sensorerna tills de var aktiva i systemet och gjorde det jag ville.

Nissens Nissens skrev:
Åter igen; det du kallar ”problem” är inget problem. Plejd är ett välmående företag som växer kraftigt organiskt sedan länge. Får de problem så lär det inte bli inom den närmaste tiden.
Aktien har gått ner 66% på två år. Det har jag från säker källa (dig) fått förklarat är det bästa sättet att se hur bra ett system är. Plejd ligger m.a.o. riktigt illa till.
Nissens Nissens skrev:
Det var väl du som lite ångestyllt lyfte fram Easee som ett exempel. Easee är ett företag som utvecklat produkter som inte klarar elsäkerhetskraven, och de har hanterat Elsäkerhetsverkets kritik på ett oerhört inkompetent sätt. De har tagit genvägar och ”fuskat” helt enkelt

Att du ens tar upp det visar hur oroligt lagd du är. Sådana exempel är extrema undantag, något liknande har åtminstone jag aldrig sett tidigare hos ett etablerat företag.
Nej.

• Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men det är ju skillnad förstår.. eller nej. 🤷

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ja, att ständigt ventilera påhittade ”problem” är ett märkligt fenomen.

• Haha
  • Wow
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Som sagt, mitt system "bara fungerar" det också. Utan någon risk för att det inte ska gå att reparera eller utöka det i framtiden.
Grattis!
R RoAd skrev:
Nu kan jag förvisso inte längre skryta med att inte ha rört det alls sedan i Juni för jag lade till ett par sensorer i helgen som ska hindra nattsläckning om någon är vaken. Det tog sammanlagt ca 10 minuter från att jag packade upp sensorerna tills de var aktiva i systemet och gjorde det jag ville.
Vad bra. Själv har jag en helt annan lösning för det som inte kräver några sensorer alls. Men så är automation inte min hobby heller.

Jag har två strategiskt placerade LED lampor som inte drar någon ström alls och ger ett varmt behagligt nattljus i huset.
R RoAd skrev:
Aktien har gått ner 66% på två år. Det har jag från säker källa (dig) fått förklarat är det bästa sättet att se hur bra ett system är. Plejd ligger m.a.o. riktigt illa till.
Du vet inte mycket om företagsekonomi, eller hur?
Aktiekursen är ett mått där det ligger förväntningar och annat. Andra mått är soliditet, omsättning och tillväxt.
Om du läser på lite om det så ser du att Plejd går bra.
Det som påverkat aktiekursen mest är makroekonomin och kostnaden för att få fram de nya produkterna samt introduktionen på de nya marknaderna, vilket förstås påverkar resultatet.
Jag har sagt flera gånger att det kommande året kommer att vara avgörande för om Plejd blir en raket eller inte. Får de samma utveckling på de nya marknaderna som de haft på de etablerade så kan det bli hur bra som helst. Men ingen vet.

Om du tror att aktiekursen ensam visar hur ett företag mår så förstår jag att du gått vilse.

Plejd växer organiskt i storleksordningen 15-20% per år. Du kanske tycker det är dåligt, men många tycker inte det. 😊
R RoAd skrev:
Nej.
Jo

Redigerat:
D
Nissens Nissens skrev:
Grattis!

Vad bra. Själv har jag en helt annan lösning för det som inte kräver några sensorer alls. Men så är automation inte min hobby heller.

Jag har två strategiskt placerade LED lampor som inte drar någon ström alls som ger ett behagligt nattljus i huset.

Du vet inte mycket om företagsekonomi, eller hur?
Aktiekursen är ett mått där det ligger förväntningar och annat. Andra mått är soliditet, omsättning och tillväxt.
Om du läser på lite om det så ser du att Plejd går bra.
Det som påverkat aktiekursen mest är makroekonomin och kostnaden för att få fram de nya produkterna samt introduktionen på de nya marknaderna.
Jag har sagt flera gånger att det kommande året kommer att vara avgörande för om Plejd blir en raket eller inte. Får de samma utveckling på de nya marknaderna som de haft på de etablerade så kan det bli hur bea som helst. Men ingen vet.

Om du tror att aktiekursen ensam visar hur ett företag mår så förstår jag att du gått vilse.

Plejd växer organiskt i storleksordningen 15-20% per år. Du kanske tycker det är dåligt, men många tycker inte det. 😊
Bara så jag förstår aktiekunskapen för Plejd, om kursen är hög så är det bra och om kursen är låg så är det också bra, finns det några kurser man ska undvika eller är det alltid starkt köp som gäller?

• Haha
  • Gilla
Patrik_Hed och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Plejd växer organiskt i storleksordningen 15-20% per år.
Det gör jag också och jag har fått förklarat att det inte är bra.

• Haha
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:

Jag har två strategiskt placerade LED lampor som inte drar någon ström alls och ger ett varmt behagligt nattljus i huset.
Haha. Som vanligt då. När Plejd visar en brist i sitt system så är den ändå onödig. Du är helt obetalbar :)

Jag vill inte bara ha några nattlampor tända om jag är vaken. Är jag vaken vill jag att det ska vara så tänt som jag bestämt att det bör vara när jag är vaken. Jag vill inte att det helt plötsligt blir mörkt i huset.

Speciellt om man har gäster blir det lite sordin om all belysning helt plötsligt släcks. Nu gör den det 20 minuter efter att alla gått hem eller lagt sig. Men det är väl förstås nördigt.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Bara så jag förstår aktiekunskapen för Plejd, om kursen är hög så är det bra och om kursen är låg så är det också bra, finns det några kurser man ska undvika eller är det alltid starkt köp som gäller?
Läs på om hur det fungerar, du hittar säkert någon bra källa.
Ett företag kan ha bra omsättning och bra marginaler på befintliga produkter, men om de gör satsningar på nya produkter och satsar på nya marknader så drar det ner resultatet.

Detta är grundläggande kunskaper som du kan hitta var som helst.

Ett företag som ökar omsättningen med 20% per år har bra förutsättningar för framtiden om de har marginalerna rätt.

Just i Plejds fall finns det bra förklaringar till den minskade marginalen. Eftersom aktiemarknaden är väldigt konserbvativ struntar den ofta i förklaringarna och går hårt på de övergripande siffrorna. Speciell aktier relaterade till byggsektorn har det generellt kärvt nu.

Jag personligen har inte gått in i Plejdaktion nu eftersom andra marknader går bättre och har mindre osäkerheter. Det kan ju ändra sig, får se vad Q4 ger för siffror.

Aktier är väl OT här även om det handlar om Plejd. Du får läsa på någon annanstans om du behöver läsa på.

Redigerat:
  • Gilla
Mamma Fin
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Läs på om hur det fungerar, du hittar säkert någon bra källa.
Ett företag kan ha bra omsättning och bra marginaler på befintliga produkter, men om de gör satsningar på nya produkter och satsar på nya marknader så drar det ner resultatet.

Detta är grundläggande kunskaper som du kan hitta var som helst.

Ett företag som ökar omsättningen med 20% per år har bra förutsättningar för framtiden om de har marginalerna rätt.

Just i Plejds fall finns det bra förklaringar till den minskade marginalen.

Jag personligen har inte gått in i Plejdaktion nu eftersom andra marknader går bättre och har mindre osäkerheter. Det kan ju ändra sig, får se vad Q4 ger för siffror.
Aktiekursen återspeglar förstås marknadens förväntningar. De verkar m.a.o. inte vara på topp.

Men vi kan släppa kursen, den är inte on topic och var det inte heller när du började tjata om den tidigare :)

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.