R
F fsn skrev:
Nej, helst inte. Men som jag fick det förklarat så behövde man just en Homey Pro för att kunna styra min laddbox mot spotpris. Däremot köpa mängder om olika system på hemautomation och samla i en låda med rätt mycket handpåläggning är jag extremt ointresserad av även om det blir bra efter ett jävla pillande.
Om man bara är ute efter "Plejd-funktion", d.v.s. att styra belysning, så är HA + zigbee extremt enkelt att konfigurera idag. Även om vissa försöker påstå att det skulle behöva en "sysadm" för att det ska fungera.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Eller problem med Telldus som det finns en nylig och någorlunda aktiv tråd om.

Edit: Var tänkt att hamna efter inlägget om Sonos.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Vi har tagit upp det flera gånger i tråden, men du har kanske kommit in på senare tid så jag kan snabbt upprepa det.

Ett av problemen med Plejds stängda protokoll är att du i framtiden kanske inte kan köpa till en ny enhet någon går sönder eller om du vill utöka systemet med fler enheter. Det problemet har man inte med exempelvis zigbee som är öppet. Man kan då välja produkter från flera tillverkare.

Detta hände för ett tag sedan med Sonos högtalare när de gjorde nya högtalare inkompatibla med äldre modeller.
Skulle det mot förmodan hända så har man väl alltid möjligheten att styra Plejd med tex Homey?

F fsn skrev:
Skulle det mot förmodan hända så har man väl alltid möjligheten att styra Plejd med tex Homey?
Säkrare svar än ”kanske” är nog vanskliga att ge.

R
F fsn skrev:
Du menar att du kan skaffa en homey + exempelvis en zigbeepuck för att ersätta en trasig plejd?

Ja det går väl förvisso men det låter bökigt jämfört med att bara köpa en ny enhet och lägga till i det befintliga systemet.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Du menar att du kan skaffa en homey + exempelvis en zigbeepuck för att ersätta en trasig plejd?

Ja det går väl förvisso men det låter bökigt jämfört med att bara köpa en ny enhet och lägga till i det befintliga systemet.
Nej, styra plejd direkt ”as is” i Homey om man måste? Plejd måste rimligtvis gå i putten för att nåt sånt skulle hända, det finns troligtvis hållbarhetskrav i den branchen med där man måste hålla kompatibla ersättningsdelar i 10år skulle jag gissa på. Problemet är mer av akademisk karaktär.

R
F fsn skrev:
Nej, styra plejd direkt ”as is” i Homey om man måste? Plejd måste rimligtvis gå i putten för att nåt sånt skulle hända, det finns troligtvis hållbarhetskrav i den branchen med där man måste hålla kompatibla ersättningsdelar i 10år skulle jag gissa på. Problemet är mer av akademisk karaktär.
Jag pratar om att köpa nya enheter, inte styra befintliga. Om något går sönder eller om man vill utöka systemet.

Problemet var som sagt inte så akademiskt för de sonoskunder som inte längre kunde köpa nya högtalare till sitt befintliga system.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Jag pratar om att köpa nya enheter, inte styra befintliga. Om något går sönder eller om man vill utöka systemet.

Problemet var som sagt inte så akademiskt för de sonoskunder som inte längre kunde köpa nya högtalare till sitt befintliga system.
Vet inget om Sonos, vad var anledningen till systembytet? Tycker inte det låter helt rimligt att man bygger upp ett företag på en teknik man sen måste överge, då faller liksom koncepet. Och igen, finns det inte hållbarhetskrav på prylar inom EU där det är 10 års tillgänglighet om prylat tex går sönder?

R
F fsn skrev:
Vet inget om Sonos, vad var anledningen till systembytet? Tycker inte det låter helt rimligt att man bygger upp ett företag på en teknik man sen måste överge, då faller liksom koncepet. Och igen, finns det inte hållbarhetskrav på prylar inom EU där det är 10 års tillgänglighet om prylat tex går sönder?
Jag vet inte anledningen, bara att det hände.

Att byta till nyare protokoll är inte så ovanligt, ofta försöker man vara bakåtkompatibel men det går inte alltid. Det kan också vara ett sätt att kränga nya produkter på :)

Att det skulle finnas några regler som tvingar tillverkare att tillhandahålla utbytesprodukter i 10 år har jag aldrig hört. Vi har tre års reklamationsrätt men inte ens då tror jag att du kan kräva en ny produkt om de inte längre tillverkas.

Så jag har som regel att undvika instängda lösningar.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:

Att byta till nyare protokoll är inte så ovanligt, ofta försöker man vara bakåtkompatibel men det går inte alltid. Det kan också vara ett sätt att kränga nya produkter på :)

Att det skulle finnas några regler som tvingar tillverkare att tillhandahålla utbytesprodukter i 10 år har jag aldrig hört. Vi har tre års reklamationsrätt men inte ens då tror jag att du kan kräva en ny produkt om de inte längre tillverkas.

Det är rätt tjatigt med den här skräcken för att företag skall gå i konken. Det gäller ju många produkter. Företag som Schneider och Nexa m. fl. håller fast i sina proprietära lösningar, och de har förstås sina skäl till det. Det är inte unikt - varken i denna branschen eller i andra branscher.

Att du och dina kompisar har ångest för att företag skall försvinna är liksom ert problem, jag och uppenbarligen många andra är inte alls speciellt oroliga för det.

Skulle det trots allt hända, så hanterar man det då. Skulle man i värsta fall tvingas använda ytterligare ett system vid förändring av systemet så är det helt ok. Det blir förstås tråkigt att vänja sig vid ett system man inte är lika nöjd med i så fall.

Att på grund av en (obefogad?) skräck för att företag skall försvinna nöja sig med ett mindre bra system skulle aldrig falla mig in, uppenbarligen är det många fler som tänker så.

Du kanske skulle se om du vägar testa? 😊

Redigerat:
R RoAd skrev:
Att det skulle finnas några regler som tvingar tillverkare att tillhandahålla utbytesprodukter i 10 år har jag aldrig hört.
Håller med - vem skulle man kunna hålla ansvarig om företaget kursat?

F
R RoAd skrev:

Vet inte alls vilka produktgrupper det omfattar men i tex den branchen jag verkar i och i flera andra så är det lagkrav på reservdels/utbytestillgång i minst 10 år efter att den produkten slutade säljas. Men det kanske inte omfattas av fast utrustning.

F fsn skrev:
det finns troligtvis hållbarhetskrav i den branchen med där man måste hålla kompatibla ersättningsdelar i 10år skulle jag gissa på.
Vem skulle ställa den typen av krav?

F
Alfredo Alfredo skrev:
Vem skulle ställa den typen av krav?
EU

F fsn skrev:
EU
Ja kanske det. Helt okunnig på detta område. Har du några liknande exempel där sådana krav finns.

Har dock lite svårt att se hur EU skulle kunna förhindra ett företag att lägga ner sin serverlösning eller till och med lägga ner helt.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.