Något som är märkligt är att när det diskuteras användningsområden, inlåsningar (tex lex Sonos) så svarar du med en aktiekurs? Wtf liksom! Vad har det med nånting att göra?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
J
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Något som är märkligt är att när det diskuteras användningsområden, inlåsningar (tex lex Sonos) så svarar du med en aktiekurs? Wtf liksom! Vad har det med nånting att göra?
Äsch alla har en sån gapfarbror i sin umgängeskrets. Helt ovidkommande saker poppar upp. De vet exakt vad som är enkelt, viktigt och hur allt annat är skräp. Spelar ingen roll om det är prylar, samhälle etc. Se det som en övning i att hantera boomers eller kognitiva problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Ljus kunskap och 4 till
  • Laddar…
Ingen som vet?
 
A
nino nino skrev:
Om man har ett gäng puckar och gateway och inte gör nåt så går dom i nattläge 01.00 och lyser så svagt det går.
Släcker man manuellt kl 22 så tänds dom i nattläge 01, går det att styra så att om man släcker manuellt så ska dom inte gå igång i nattläge?
Tveksamt är min första tanke om du inte hittar någon inställning som säger annat.
Vad säger tillverkaren?

Fungerar det att använda den astronomiska funktionen istället eller ställa nattläget på 22.00.

Kanske ett schema där det släcks 22.00 de dagar du vill?
 
Redigerat:
R
Nissens Nissens skrev:
Känslor… visst. Men Plejd ökar omsättningen med ca 30% varje år, och det gäller även 2024. Det har inget med känslor att göra, det beror på helt andra saker.
Du påstod faktiskt att jag tycker det är "jobbigt" att det går bra för Plejd. Ett känsloargument. För vad exakt vet jag inte, men du brukar slänga ur dig sånt rätt ofta.
Nissens Nissens skrev:
Ok, det jag påstår är att Plejd har bra produkter och en stark affärsmodell och en konsekvens av det är att företaget sedan länge växer så det knakar.
Jaha? Vet faktiskt inte om jag sagt emot det. Jag håller med om att de håller hög kvalitet på sina produkter (precis som många andra) och att deras affärsidé att sälja genom elektrikerskrået (som i sverige har monopol på installationer) är ett recept för framgång.

Slåss du mot en halmdocka igen?

Nissens Nissens skrev:
Och du kontrar med att det beror på att kunderna är korkade och lurade.
Nu ljuger du förstås. Eller kan du visa när jag skrev det?

Nissens Nissens skrev:
Gå in och läs Plejds rapporter så ser du svart på vitt att det jag påstår är sant.

Posta gärna källor som stöder din bild…
Jag börjar undra om du har någon slags psykos och inte uppfattar världen som vi andra gör när det kommer till Plejd. Du läsa saker som inte skrivs. Jag har som sagt aldrig påstått att det skulle gå dåligt för Plejd så varför skulle jag leta upp rapporter om det?

Vad "min bild" är verkar vi ha helt olika uppfattning om :)

Vi tar det igen: Jag anser kort och gott att Plejds produkter är funktionsmässigt underlägsna konkurrenterna. Utöver det så använder de sitt egna proprietära protokoll för kommunikation vilket utgör flera olika risker och begränsningar för kunderna.

Jag har INGEN åsikt om aktiekursen annat än att den inte påverkar ovanstående brister, hur hög eller låg den än är. Det är bara du som envisas med att dra upp den (så länge den är hög förstås).
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Du påstod faktiskt att jag tycker det är "jobbigt" att det går bra för Plejd. Ett känsloargument. För vad exakt vet jag inte, men du brukar slänga ur dig sånt rätt ofta.
Ja, eftersom du tycker att Plejd är underlägsna konkurrenterna, men ändå växer kraftfullt sedan länge så är du fel ute eller så är många andra det.
R RoAd skrev:
Jaha? Vet faktiskt inte om jag sagt emot det. Jag håller med om att de håller hög kvalitet på sina produkter (precis som många andra) och att deras affärsidé att sälja genom elektrikerskrået (som i sverige har monopol på installationer) är ett recept för framgång.
Så du tror att Plejd bara går bra i Sverige? Kan du inte läsa på bättre, det blir pinsamt…
R RoAd skrev:
Slåss du mot en halmdocka igen?
Nej, det står du för, jag kör på fakta.
R RoAd skrev:
Nu ljuger du förstås. Eller kan du visa när jag skrev det?
Jag ljuger förstås inte. Men orkar helt enkelt inte göra någon arkeologisk utgrävning.
R RoAd skrev:
Jag börjar undra om du har någon slags psykos och inte uppfattar världen som vi andra gör när det kommer till Plejd. Du läsa saker som inte skrivs. Jag har som sagt aldrig påstått att det skulle gå dåligt för Plejd så varför skulle jag leta upp rapporter om det?
Och jag har aldrig påstått att du skrivit att det går dåligt för Plejd. Var fick du det ifrån? Psykosen?
R RoAd skrev:
Vad "min bild" är verkar vi ha helt olika uppfattning om :)

Vi tar det igen: Jag anser kort och gott att Plejds produkter är funktionsmässigt underlägsna konkurrenterna. Utöver det så använder de sitt egna proprietära protokoll för kommunikation vilket utgör flera olika risker och begränsningar för kunderna.
Det är din verklighetsfrånvända uppfattning ja, hur många år i rad skall Plejd växa med 30% i omsättning årligen för att du skall släppa sargen och se verkligheten?
R RoAd skrev:
Jag har INGEN åsikt om aktiekursen annat än att den inte påverkar ovanstående brister, hur hög eller låg den än är. Det är bara du som envisas med att dra upp den (så länge den är hög förstås).
Varför yrar du om aktiekursen? Omsättning och aktiekurs är helt olika saker. Det var omsättningen jag skrev om.

Men visst, som delägare i plejd har jag tjänat många goa slantar. 😊
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Det måste vara det mest verklighetsfrånvända svar som skrivits på Byggahus. Grattis @Nissens !
 
  • Gilla
  • Haha
Ljus kunskap och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men visst, som delägare i plejd har jag tjänat många goa slantar.
Hur då?
Du menar via trading, köpa sälja aktier på börsen ?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Att Plejd med sitt propietära protokoll kan låsa in kunderna och sedan tjäna pengar på denna inlåsning innebär inte att det är en bra affär för slutkunderna. Det finns en direkt intressekonflikt och att det går vägen nu är för att tillräckligt många av slutkunderna är blinda för realiteterna.

Ur Plejd:s synvinkel är detta jättebra och det ger vinst.

Men ur slutkundernas synvinkel känns och ser det bra ut till en början. När det verkliga läget gör sig gällande så sitter de fastlåsta och blir tvungna att betala för Plejds fina aktiekurs.

Sedelärande:
Compare-IT / OurLiving - nedlagt, inget publikt API eller dokumentation
Sonos - tvångsändrat till ingen eller sämre funktion, inget publikt API eller dokumentation
Plejd
- snart? ;)

Inget proprietärt och molnigt över dörrtröskeln!
 
Redigerat:
  • Gilla
Ljus kunskap och 5 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, eftersom du tycker att Plejd är underlägsna konkurrenterna, men ändå växer kraftfullt sedan länge så är du fel ute eller så är många andra det.

Så du tror att Plejd bara går bra i Sverige? Kan du inte läsa på bättre, det blir pinsamt…

Nej, det står du för, jag kör på fakta.

Jag ljuger förstås inte. Men orkar helt enkelt inte göra någon arkeologisk utgrävning.

Och jag har aldrig påstått att du skrivit att det går dåligt för Plejd. Var fick du det ifrån? Psykosen?

Det är din verklighetsfrånvända uppfattning ja, hur många år i rad skall Plejd växa med 30% i omsättning årligen för att du skall släppa sargen och se verkligheten?

Varför yrar du om aktiekursen? Omsättning och aktiekurs är helt olika saker. Det var omsättningen jag skrev om.

Men visst, som delägare i plejd har jag tjänat många goa slantar. 😊
Du är verkligen tragisk.

Jag vill inte älta Plejd i egenskap av bolag med dig, det har aldrig varit det jag diskuterat och det är bara du som drar det dit hela tiden. Du verkar fortfarande göra det trots att jag förtydligade ytterligare en gång i inlägget du svarade på att det är produkternas egenskaper jag kritiserar!

Dessutom är du återigen off topic, precis som i alla andra trådar där du drar upp detta ickeargument.

"gapfarbror" skrev någon. Jag konstaterar att det var väldigt passande :)

Nissens Nissens skrev:
Jag ljuger förstås inte. Men orkar helt enkelt inte göra någon arkeologisk utgrävning.
Du ljuger, du vet innerst inne att du ljuger, men du har kanske någon diagnos som gör att du inte kan erkänna det eftersom det skulle betyda att du erkänner att du har fel. Mycket av det du skriver tyder på det.

Eller så visar du när jag skrev att "kunderna är korkade och lurade" och så får jag skämmas och be om ursäkt. Ok?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
spikplanka spikplanka skrev:
Sedelärande:
Compare-IT / OurLiving - nedlagt, inget publikt API eller dokumentation
Sonos - tvångsändrat till ingen eller sämre funktion, inget publikt API eller dokumentation
Plejd - snart? ;)
Ngenic var väl ytterligare ett exempel. De var i.a.f. på väg att gå omkull i våras och lämna ett gäng kunder med "död" hårdvara. Har inte följt det så jag vet inte hur det gick.

Hemsidan verkar vara vid liv så de räddade kanske upp situationen.

Men det är ju fortfarande ett exempel på hur saker man köpt helt plötsligt kan bli obrukbara utan att man som kund kan göra något åt det om man satsat på HW med proprietära protokoll eller beroende av någon molntjänst.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ngenic var väl ytterligare ett exempel. De var i.a.f. på väg att gå omkull i våras och lämna ett gäng kunder med "död" hårdvara.
Ngenic tillverkar värmepumpar? (verkar så iaf)
Vilken tråd är bäst för att exemplifiera kundernas missöde med Ngenic?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Ngenic tillverkar värmepumpar? (verkar så iaf)
Vilken tråd är bäst för att exemplifiera kundernas missöde med Ngenic?
Ngenic tillverkar styrning av värmepumpar som ljuger om utomhustemperaturen så att pumpen inte producerar värme när elpriset är högt..eller jag antar det ..
Elpriset hämtades väl vis ngenics molntjänst?
Men det gick inte så bra...
https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=bdde98e1b47362985d5326f07ff7db082&lang=sv&src=micro
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
På tal om problem med stängda produkter så kan vi lägga till Anova ( [länk] ) som dels kommer att ta betalt för molntjänsten från och med nu och dels helt kommer att slopa stödet för äldre produkter nästa år. Molntjänsten behövs för att kunna styra enheterna från telefonen, även om man är hemma på samma wlan som dem.

[länk]

[länk]
Jag minns kickstartern där de ville dra in pengar för att utveckla appen och apparaten efter framgången med sin första modell. Kickstarter utnyttjas ofta i stället för att göra en nyemission på börsen som är det traditionella sättet. Man får produkten i stället för aktier.

Nu har bönräknarna precis som på många andra håll upptäckt att det finns pengar att tjäna på prenumerationstjänster och vidtar åtgärder för att låsa in existerande kunder. Ett annat exempel på detta är Adobe.

Jag hoppade aldrig på Anovas kickstarter då jag redan har en sous vide.
https://www.kickstarter.com/projects/anova/anova-precision-cooker-cook-sous-vide-with-your-ip
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Nu har bönräknarna precis som på många andra håll upptäckt att det finns pengar att tjäna på prenumerationstjänster och vidtar åtgärder för att låsa in existerande kunder.
Konsumentilska är lite som att leka med elden för de som är beroende av deras finansiella beslut ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.