Sonos var länge herre på täppan när det gällde multiroomljud. Dyrt, javisst, men synnerligen välfungerande. Smidigt, enkelt, bra app, snygg hårdvara. Sen kom IKEA också med sitt samarbete och gjorde det billigt med Symfonisk bokhyllehögtalare.
För ett tag sedan aviserade Sonos att äldre hårdvara skulle sluta fungera, pga mjukvaruuppdateringar. Storm på internet följde och de fick backa. Nu i våras så gjorde de dock en "modig" uppdatering av sin app och sitt protokoll som högtalarna kommunicerar med. Detta har gjort systemen i stort sett obrukbara.
Problemet som jag förstår det är att det numera skickas väldigt mycket mer trafik mellan högtalarna och det skickas också ut i "molnet". En "fördel" är att du kan styra din anläggning via Sonos hemsida. En nackdel är att hela systemet blir extremt slött på att reagera på så enkla saker som en volymändring. Att byta låt är ett vågspel, man vet aldrig om man hoppar fram en eller flera låtar beroende på att man inte får någon feedback på att man tryckt på knappen. Samma med play/pause. För mig säger appen också att jag inte har några installerade produkter varje gång jag startar den, för att efter ca 10-15 sekunder hitta alla produkterna. Förutom detta försvann massor av funktionalitet och man har lovat från Sonos att återställa den, vilket sägs vara på gång. T.ex. möjligheten att skapa spellistor.
Det lustiga är att det gamla fungerande protokollet finns kvar i bakgrunden som ett API. Kör man via t.ex. OpenHAB så fungerar det lika snabbt och smidigt som förut. Detta API har Sonos sagt att de ska avveckla.
Så, vad ska man göra åt det här då? Internet har rasat sedan våren och Sonos verkar inte ha för avsikt att backa. Det ger väl endast ett handlingsalternativ och det är att köpa något annat system. Är det någon som har några förslag? Eller finns det tredjepartsmjukvara som klarar av att gruppera högtalarna? Det är just nu den kritiska frågan. Det går utmärkt att spela direkt från Spotify till Sonos och då är det responsivt som vanligt. Problemet är att man måste göra grupperna i Sonosappen. Att fortsätta så är inte ett så aptitligt alternativ då det försämrar användbarheten rejält och tar bort det som var Sonos USP, nämligen att det var enkelt och smidigt.
För ett tag sedan aviserade Sonos att äldre hårdvara skulle sluta fungera, pga mjukvaruuppdateringar. Storm på internet följde och de fick backa. Nu i våras så gjorde de dock en "modig" uppdatering av sin app och sitt protokoll som högtalarna kommunicerar med. Detta har gjort systemen i stort sett obrukbara.
Problemet som jag förstår det är att det numera skickas väldigt mycket mer trafik mellan högtalarna och det skickas också ut i "molnet". En "fördel" är att du kan styra din anläggning via Sonos hemsida. En nackdel är att hela systemet blir extremt slött på att reagera på så enkla saker som en volymändring. Att byta låt är ett vågspel, man vet aldrig om man hoppar fram en eller flera låtar beroende på att man inte får någon feedback på att man tryckt på knappen. Samma med play/pause. För mig säger appen också att jag inte har några installerade produkter varje gång jag startar den, för att efter ca 10-15 sekunder hitta alla produkterna. Förutom detta försvann massor av funktionalitet och man har lovat från Sonos att återställa den, vilket sägs vara på gång. T.ex. möjligheten att skapa spellistor.
Det lustiga är att det gamla fungerande protokollet finns kvar i bakgrunden som ett API. Kör man via t.ex. OpenHAB så fungerar det lika snabbt och smidigt som förut. Detta API har Sonos sagt att de ska avveckla.
Så, vad ska man göra åt det här då? Internet har rasat sedan våren och Sonos verkar inte ha för avsikt att backa. Det ger väl endast ett handlingsalternativ och det är att köpa något annat system. Är det någon som har några förslag? Eller finns det tredjepartsmjukvara som klarar av att gruppera högtalarna? Det är just nu den kritiska frågan. Det går utmärkt att spela direkt från Spotify till Sonos och då är det responsivt som vanligt. Problemet är att man måste göra grupperna i Sonosappen. Att fortsätta så är inte ett så aptitligt alternativ då det försämrar användbarheten rejält och tar bort det som var Sonos USP, nämligen att det var enkelt och smidigt.
Jag har inte märkt någon påtaglig skillnad efter appuppgraderingen.tommib skrev:
Har jag noterat. Kollade nu och det tog 2 sekunder så blev systemet synligt.tommib skrev:
Min största hatgrej är maxantalet låtar i bilbioteket på 65000. Inte bra!
Ja, det är ju grejen. Sonos var till sin natur "molnberoende" eftersom vi spelade mycket från Spotify. Det gick helt enkelt inte att komma runt. Däremot vad själva kontrollen över systemet lokal. Nu är den vad jag förstår inte det längre.C cpalm skrev:
Det är svårt att gardera sig mot att ett företag plötsligt gör om på det här sättet. Man kan bara blicka framåt och konstatera att det aldrig mer kommer köpas Sonosprodukter till detta hem.
Tråden startades lite för att se om det finns några alternativ till Sonos. Helst Open Source. Som Nyfniken skrev i en annan tråd var en stor grej med Sonos att man kunde köra fyra separata strömmar från spotify på ett konto. Det är inte ett stort problem för oss, vi har ändå Spotify family och ett eget konto till Sonosen.
är rätt nöjd med min sonos-setup till vardags men det är sirap i systemet. skulle köra dansstopp på lillens barnkalas i helgen och är ju sjukt störigt och väldigt märkbart när det tar mer än 5 sekunder från att man klickar på paus tills musiken stoppar
2 st Play:1 i zon "Kök"tommib skrev:
2 st IKEA Symfonisk i zon "Altan" (dvs sitter ute)
2 st Play:1 + Playbar + Sub i zon "Vardagsrum"
Allt via WiFi.
Edit: Playbar via fiber från TV'n också.
Om de nu bytte system i närtid, varför la de inte till stöd för matter när de ändå höll på? Lokalt, framtidssäkrat och vad deras samarbetspartner Ikea använder sig av.
Jag har inte hårdvaran själv för att prova, men Ikea Dirigera ska kunna styra Sonos högtalare och Dirigera är lokal åtkomst. Borde gå att använda deras fjärrkontroll också.
Jag har inte hårdvaran själv för att prova, men Ikea Dirigera ska kunna styra Sonos högtalare och Dirigera är lokal åtkomst. Borde gå att använda deras fjärrkontroll också.
Testade lite nu. Startade med radiouppspelning, bytte till Spotify, sedan till eget bibliotok på NAS och tillbaka till radio. Typ 1-2 sek tog bytena. Och det är väl på samma nivå som innan appuppgraderingen.tommib skrev:
Hade ett klagomål till vad det gäller biblioteksuppspelning förutom max 65k låtar och det är att den klarar inte alla FLAC-filer. Å jag fattar inte varför, för jag ser ingen skillnad på dem.....
Det är verkligen totalhaveri. Sambon håller på att få psykbryt varje gång hon behöver/vill göra något.
Jag kör vissa åtgärder via Home Assistant, och annat gör jag mest via tredjepartsapp, SonoPhone till ajfån.
Inte på något sätt lika trevlig som Sonos App var en gång i tiden (och hade varit idag om den fungerat) men den är mycket mer responsiv.
Har totalt 5 enheter i 4 zoner, allt via wifi:
Play3
2x Play1
Move2
Symfonisk bokhyllehögtalare
Jag kör vissa åtgärder via Home Assistant, och annat gör jag mest via tredjepartsapp, SonoPhone till ajfån.
Inte på något sätt lika trevlig som Sonos App var en gång i tiden (och hade varit idag om den fungerat) men den är mycket mer responsiv.
Har totalt 5 enheter i 4 zoner, allt via wifi:
Play3
2x Play1
Move2
Symfonisk bokhyllehögtalare
Köpte ett litet system med en beam till TV:n och två One SL till flygeln/gästhuset för några år sen med tanken att det skulle vara enkelt och smidigt när besökare bor där. Det har aldrig funkat klockrent förutom beamen till TVn som gör sitt jobb som den ska. Appen är katastrof och spelare ”försvinner” oförklarligt. I stora huset kör jag Bluesound Pulse Flex 2i och de är bättre på alla sått och vis. Enklare handhavande och dessutom bättre ljud.
Upplever också att systemet är i princip obrukbart i version 2.
Det var rätt humoristiskt att dom tog bort alarmfunktionen. Detta innebar att existerande alarm ligger kvar men det finns ingen möjlighet att ändra eller stänga av dom 😂
Som det verkar går det att nedgradera till version 1. Om du går in på varje enhet finns det valet. Jag kommer testa det i veckan då andra alternativet är att bränna upp sk*ten 🤬
Det var rätt humoristiskt att dom tog bort alarmfunktionen. Detta innebar att existerande alarm ligger kvar men det finns ingen möjlighet att ändra eller stänga av dom 😂
Som det verkar går det att nedgradera till version 1. Om du går in på varje enhet finns det valet. Jag kommer testa det i veckan då andra alternativet är att bränna upp sk*ten 🤬