https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/P Putte 9497 skrev:
Antagligen bättre att du ställer dina frågor i denna fem år gamla tråd (med identiskt namn). Jag skulle dessutom tro att du hittar svar på de flesta frågor du har om Plejd där om du läser igenom den.
Finns väl rätt mycket. Det är oerhört användarvänligt, fyller sannolikt 95% av de flestas behov, behöver varken wifi till lokalt nätverk eller annan internetuppkoppling än den appen använder i mobiltelefonen vid konfiguration. Utöver det är Plejd ett helt fristående system vid drift. Skaffar man en lättinstallerad Gateway för några hundralappar så når man Plejdsystemet via nätet var man än är.P Putte 9497 skrev:
De har bland de bästa dimrarna pä marknaden.
Det går utmärkt att koppla diverse tredjepartsprylar till Plejd, som ljussensorer, rörelsedetektorer mm.
Det går förstås att styra kontaktorer och annat om man vill.
Utöver detta förenklar Plejd arbetet för elektriker och gör deras arbete billigare då. Mycket för att den besparar massor med tråddragning. Att det är användarvänligt och buggfritt ger också att elektrikerna i stort sett inte får några reklamationer.
Om man kollar oberoende kundnöjdhetsregistreringar är användarnöjdheten väldigt hög.
Allt är förstås inte unikt för Plejd, det är helheten som är grejen.
Plejd är inget för nördar inom hemautomatisering, det är mer för den vanliga användaren.
Plejd har haft en explosionsartad utveckling som bara fortsätter, de är på väg in i en rad nya länder just nu. Familjen Königsegg köper på sig en allt större del i bolaget, och sitter nu med både i styrelsen och valberedningen.
Redigerat:
Plejd är ett proprietärt, nedlåst, svindyrt, funktionsfattigt system med en utvecklingstakt som påminner om en förvirrad snigel i uppförsbacke. De anser att öppenhet och standarder är av ondo och envisas med att uppfinna allting själva. Resultatet talar sitt tydliga språk.P Putte 9497 skrev:
Plejd är populärt på grund av en lyckad maskopi med elektriker som tjänar enkla pengar på att installera dessa svindyra produkter, ofta med argumentet "de är bara lite dyrare än andra produkter". Inte sällan säljs det in som ett helt magiskt hemautomationssystem när det i själva verket är ett simpelt belysningssystem där man inte alltid ens kan tända och släcka enligt de önskemål man har.
En person som redan betalat dyra pengar för ett antal Plejd-enheter som elektrikern tryckte in i förbifarten har psykologiskt och ekonomiskt mycket svårt att ta sig ur denna rävsax och därför stannar många kvar och tvingas köpa fler enheter. Ofta med en lätt förtvivlan när de börjar inse att de betalat dyra pengar för att måla in sig i ett hörn där man uteslutit sig själv från all typ av innovation och utveckling som sker på marknaden.
...eller kanske, Plejd är inget för hemautomatisering, det är mer för en enklare belysningsstyrning.Nissens skrev:
Det är nog just det som är problemet (och även det som gör att Plejd-trådar spårar ur), att kunder frågar efter hemautomatisering och hemautomatiseringssystem men istället blir rekommenderade Plejd av fackmannen.J Jonte Karlsson skrev:
Alternativt att fackmannen rekommenderar Plejd för specifika funktioner/problemlösningar och samtidigt menar att det öppnar för hemautomatisering.
Lite Putin effekt med andra ordJ Jonte Karlsson skrev:Plejd är ett proprietärt, nedlåst, svindyrt, funktionsfattigt system med en utvecklingstakt som påminner om en förvirrad snigel i uppförsbacke. De anser att öppenhet och standarder är av ondo och envisas med att uppfinna allting själva. Resultatet talar sitt tydliga språk.
Plejd är populärt på grund av en lyckad maskopi med elektriker som tjänar enkla pengar på att installera dessa svindyra produkter, ofta med argumentet "de är bara lite dyrare än andra produkter". Inte sällan säljs det in som ett helt magiskt hemautomationssystem när det i själva verket är ett simpelt belysningssystem där man inte alltid ens kan tända och släcka enligt de önskemål man har.
En person som redan betalat dyra pengar för ett antal Plejd-enheter som elektrikern tryckte in i förbifarten har psykologiskt och ekonomiskt mycket svårt att ta sig ur denna rävsax och därför stannar många kvar och tvingas köpa fler enheter. Ofta med en lätt förtvivlan när de börjar inse att de betalat dyra pengar för att måla in sig i ett hörn där man uteslutit sig själv från all typ av innovation och utveckling som sker på marknaden.
Det där säger mer om dig själv än vad du begriper.J Jonte Karlsson skrev:Plejd är ett proprietärt, nedlåst, svindyrt, funktionsfattigt system med en utvecklingstakt som påminner om en förvirrad snigel i uppförsbacke. De anser att öppenhet och standarder är av ondo och envisas med att uppfinna allting själva. Resultatet talar sitt tydliga språk.
Det du missar helt är att kundnöjdheten är enorm hos Plejdanvändarna. I din värld är det obegripligt, för du tillhör sannolikt inte målgruppen.
Du tycker förstås att alla användarna har fel, men det är ju ditt problem, inte någon annans…
Naturligtvis går det utmärkt att tända och släcka belysning som man vill med Plejd, det är bara trams du hittar på som vanligt.
Du har fått för dig att Plejd skall ha alla funktioner i samtliga puckar, men det är inte så det fungerar.
Vad är det som får dig att få tunnelseende när det går bra för Plejd?
Eftersom kundnöjdheten är väldigt hög bland Plejds kunder så måste din analys vara fel. Det kanske är så att extrem hemautomatisering inte intresserar så många?jbr skrev:
...eller kanske, Plejd är inget för hemautomatisering, det är mer för en enklare belysningsstyrning.
Det är nog just det som är problemet (och även det som gör att Plejd-trådar spårar ur), att kunder frågar efter hemautomatisering och hemautomatiseringssystem men istället blir rekommenderade Plejd av fackmannen.
Alternativt att fackmannen rekommenderar Plejd för specifika funktioner/problemlösningar och samtidigt menar att det öppnar för hemautomatisering.
Plejd kanske har hittat rätt balans helt enkelt.
För några år sedan pratades det mycket om det intelligenta kylskåpet, hur många har ett sånt idag?
Idag är det hemautomatisering vissa pratar om, men inte speciellt många är intresserade att bygga det.
Jag själv tillhör de som är supernöjd med Plejd, det fungerar fantastiskt bra till allt jag behöver det till.
Malmbergs har inget längre stöd för alla sina prylar, så de skulle jag undvika. Känner en elektriker som tvingats byta bort dessa då de inte längre fungerade pga utdaterat mjukvarustöd. Detta är en sak som Plejd är bra på.
Sedan finns det många andra system som kan mycket mer än vad Plejd kan. Men om man inte skall göra (inte i framtiden heller) annat än vad Plejd kan så är det ett stabilt och bra system.
Jag har en annan kompis som är elektriker också som dock valde att installera Shelly då han tyckte att Plejd var alldeles för begränsat. Då fick han ändå alla Plejdprylar gratis till sitt hus ("muta" för att göra reklam för den gissar jag). Han valde dock bort Plejd ändå. Smaken är som baken...
Sedan finns det många andra system som kan mycket mer än vad Plejd kan. Men om man inte skall göra (inte i framtiden heller) annat än vad Plejd kan så är det ett stabilt och bra system.
Jag har en annan kompis som är elektriker också som dock valde att installera Shelly då han tyckte att Plejd var alldeles för begränsat. Då fick han ändå alla Plejdprylar gratis till sitt hus ("muta" för att göra reklam för den gissar jag). Han valde dock bort Plejd ändå. Smaken är som baken...
Nja, fler och fler bygger med hemautomation. Det är mycket vanligare bland yngre. Intresset har dessutom gått upp kraftigt i takt med elprisernas uppgång.Nissens skrev:
Eftersom kundnöjdheten är väldigt hög bland Plejds kunder så måste din analys vara fel. Det kanske är så att extrem hemautomatisering inte intresserar så många?
Plejd kanske har hittat rätt balans helt enkelt.
För några år sedan pratades det mycket om det intelligenta kylskåpet, hur många har ett sånt idag?
Idag är det hemautomatisering vissa pratar om, men inte speciellt många är intresserade att bygga det.
Jag själv tillhör de som är supernöjd med Plejd, det fungerar fantastiskt bra till allt jag behöver det till.
Bland mig och mina kollegor så är det för att deras dimmerpuckar nog är dom bästa och mest prisvärda på marknaden.P Putte 9497 skrev:
Kört både vadsbo, schneider, eltako, dimmax osv.
Den "smarta" delen vet jag inte vad som är bäst men just ljusreglering med plejd är en fröjd.
Jag känner många yngre, ingen av dem är speciellt intresserade av hemautomation. Då tänker jag ålder mellan 25-35.pacman42 skrev:
Att styra värmesystem o annat är förstås mer intressant numera, men det kan man göra med allt ifrån Plejd till något annat. Det har inte så mycket med hemautomation att göra.
Varifrån har du fått informationen att hemautomation ökar kraftigt? Tänker då inte bara på nybyggnation.
Och var hittar du att intresset är åldersrelaterat?
Det är baserat på hur det ser ut i min bekantskapskrets och på mitt jobb. Många som intresserar sig för detta nu för att spara pengar på el. Många yngre som just skaffat sitt första hus, de tänker utifrån hur de vill ha det framöver.Nissens skrev:
Jag känner många yngre, ingen av dem är speciellt intresserade av hemautomation. Då tänker jag ålder mellan 25-35.
Att styra värmesystem o annat är förstås mer intressant numera, men det kan man göra med allt ifrån Plejd till något annat. Det har inte så mycket med hemautomation att göra.
Varifrån har du fått informationen att hemautomation ökar kraftigt? Tänker då inte bara på nybyggnation.
Och var hittar du att intresset är åldersrelaterat?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag har både plejd, shelly, Philips Hue, ikea, innr och Tuya.
Är nöjd med allihop men om jag skulle börja om från början kanske jag inte köpt plejd utan istället köpt flera shelly i stället men inte säkert då plej kör bluetooth mesh och shelly wifi (vad jag förstår).
Är nöjd med allihop men om jag skulle börja om från början kanske jag inte köpt plejd utan istället köpt flera shelly i stället men inte säkert då plej kör bluetooth mesh och shelly wifi (vad jag förstår).
Är inte så insatt i plejd men ska testa det hemma. Däremot ska jag pröva 3 puckar från Malmbergs Home Connect och installera i garaget. Har en förmåga att glömma lyset där emellanåt och för att behöva gå ut i kylan kan man ju släcka från mobilen. Tänkte använda mig av 9917028 från malmbergs och testa. Behövs ingen brygga enligt deras kundsupport och de 3 får jag betala 609 kr för.
Måtten däremot är 53 x 49 x 17 mm och ska då sitta bakom Exxact brytare. Vet inte om de får plats.
Måtten däremot är 53 x 49 x 17 mm och ska då sitta bakom Exxact brytare. Vet inte om de får plats.