Nissens
J Jocke Best skrev:
Du har aldrig funderat på varför du alltid är osams med alla andra på det här forumet?
Om du tittar lite närmare så är det ett påhitt från din sida, det är några få som av någon obegriplig anledning har svårt att acceptera att ett företag som Plejd har stora framgångar och många nöjda kunder.

Och att gå in i trådar som handlar om Plejd och skriva att man inte gillar Plejd och framhåller andra system är rätt märkligt. Med det beteendet lär man få mothugg förr eller senare.

J
Nissens Nissens skrev:
Om du tittar lite närmare så är det ett påhitt från din sida, det är några få som av någon obegriplig anledning har svårt att acceptera att ett företag som Plejd har stora framgångar och många nöjda kunder.

Och att gå in i trådar som handlar om Plejd och skriva att man inte gillar Plejd och framhåller andra system är rätt märkligt. Med det beteendet lär man få mothugg förr eller senare.
Det här forumet är större än denna tråden. Jag gillar visst Plejd till det Plejd är bra för. Det är dina argument det är fel på, men du ska såklart få komma till tals ändå. Men jag och alla andra försöker lära dig.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast i ärlighetens namn skriver han faktiskt "smart hem", vilket i alla fall jag tolkar som att han är fullt medveten om att det inte handlar om något fullvärdigt smart hem.
Nej, du tolkar det helt fel, vilket är uppenbart med tanke på vem som skrivit det (elektriker), vilket betyg han gett (högsta) och att han faktiskt skriver ut sin definitionen på smart hem (saker han tycker är nya och balla). Det finns ingen som helst ironi eller antydan till att han inte menar att detta är en lösning för att få ett smart hem. Citationstecknen används så som äldre människor ofta gör när de stöter på begrepp som för dem är nya och häftiga. Som när 70-plussare skriver jag surfade på det dära "internet".

Det här är ju en aspekt som diskuterats många gånger, att gamla elektrikergubbar drar in pengar på att sälja in vad de själva tror är hemautomation till kunder som förutsätter att de får hjälp av en expert. Kunderna är säkert nöjda till en början över magin att tända och släcka lampor i mobilen. Men den lösningen växer alla normala människor ut ganska snabbt. Då sitter de där med sitt proprietära, nedlåsta, funktionsfattiga, svindyra system.

Nissens lägger ju flera timmar om dagen på att förneka att det finns elektriker som vilseleder kunder att tro att Plejd är ett hemautomationssystem, så det var en aning ironiskt att även hans källa motbevisar honom.

Nissens Nissens skrev:
Vet inte om du hört talas om Microsoft Windows, men det är hyfsat stort, och knappast en öppen standard.
Det finns ett API för varenda funktion i Windows med god dokumentation så där håller jag inte med.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Vad jag vet har Ericsson inga telefoner.
Är du på riktigt så här dålig på att förstå en poäng, eller gör du dig till? Poängen är förstås att Ericsson måste sälja mobilsystem som följer standard annars hade de snabbt varit utkonkurrerade av någon som gör det.

För övrigt har de haft rätt många mobiltelefoner genom tiderna, även om de inte har det just nu. Alla stödde de standardprotokoll och gick därmed att använda i system som inte Ericsson tillverkat.

Nissens Nissens skrev:
Vet inte om du hört talas om Microsoft Windows, men det är hyfsat stort, och knappast en öppen standard.
Jag börjar tvivla på om du ens vet vad ett protokoll är. Det du skrev nu tyder inte på det. Windows stödjer numera en mängd öppna protokoll och standarder, och som @Dilato skrev är deras API väl dokumenterat (öppet). Deras källkod är inte öppen, men det är verkligen inte samma sak.

Du verkar återigen göra en halmgubbe som du argumenterar mot (är det av okunskap eller oärlighet kan man undra). Jag har aldrig sagt att Plejd bör göra sin kod öppen, bara sitt protokoll.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Som när du besöker trådar som handlar om solceller menar du? :cool:

• Haha
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
JLyck JLyck skrev:
Som när du besöker trådar som handlar om solceller menar du? :cool:
Nej, jag har inget enot solceller, men jag kan räkna. :)

Nissens Nissens skrev:
Jämförde du precis ett operativsystem med kommunikationsprotokoll?

Om Windows inte hade gått att ansluta till internet pga att de inte vill följa öppna och vedertagna standarder, och inte gått att installera tredjepartsprogram på, så hade liknelsen med Plejd varit lite mer relevant.

Stängd källkod är inte samma sak som att inte följa öppna standarder, det kanske du förstår?
Windows är ett av de mest väldokumenterade och mest tredjepartsvänliga operativsystem som finns. Det var ungefär runt Windows 95 som man insåg att nyckeln till framgång låg i att få med sig tredjepartsutvecklare och användarna snarare än att låsa in dem. Det görs framförallt genom att tillhandahålla dokumentation och api:er och följa öppna standarder. Många komponenter i Windows är dessutom redan öppen källkod.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Jämförde du precis ett operativsystem med kommunikationsprotokoll?

Om Windows inte hade gått att ansluta till internet pga att de inte vill följa öppna och vedertagna standarder, och inte gått att installera tredjepartsprogram på, så hade liknelsen med Plejd varit lite mer relevant.

Stängd källkod är inte samma sak som att inte följa öppna standarder, det kanske du förstår?
Windows är ett av de mest väldokumenterade och mest tredjepartsvänliga operativsystem som finns. Det var ungefär runt Windows 95 som man insåg att nyckeln till framgång låg i att få med sig tredjepartsutvecklare och användarna snarare än att låsa in dem. Det görs framförallt genom att tillhandahålla dokumentation och api:er och följa öppna standarder. Många komponenter i Windows är dessutom redan öppen källkod.
Nej, jag jämförde inte Windows med ett kommunikationsprotokoll. Det är obegripligt hur du kan tolka det på det viset. Om du tror att Plejd är ett kommunikationsprotokoll så har jag överskattat dig.

Du sågar produkter som inte bygger på öppna lösningar, trots att det finns mängder av framgångsrika produkter som bygger på allt annat än öppna lösningar. Microsofts Windows är ett exempel.

Jag förstår att du inte vill kännas vid det eftersom det går 100% emot din subjektiva inställning.

Vill man inte förstå, så gör man inte det heller.

Du kan ju jämföra problemen som tas upp i Shellyforum med hur det ser ut i Plejd dito. När man ser det är man verkligen glad att man inte ramlat in i alla Shellyproblemen. :rofl:

Redigerat:
R
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag jämförde inte Windows med ett kommunikationsprotokoll. Det är obegripligt hur du kan tolka det på det viset. Om du tror att Plejd är ett kommunikationsprotokoll så har jag överskattat dig.
Nu finns det bara två alternativ här. Antingen är du en av de trögaste personer jag stött på eller så låtsas du inte förstå för att slippa erkänna att du har fel.

Ingen här i tråden har kritiserat Plejd för att ha stängd mjukvara. Ingen här har skrivit något som antyder att de tror att "Plejd är ett kommunikationsprotokoll". Om du verkligen tror det så beror det helt och hållet på att du inte förstår vad folk skriver.

Nissens Nissens skrev:
Du sågar produkter som inte bygger på öppna lösningar, trots att det finns mängder av framgångsrika produkter som bygger på allt annat än öppna lösningar. Microsofts Windows är ett exempel
Nej, du blandar äpplen och häcksaxar här. Windows är (som vi förklarat för dig flera gånger nu) inte alls stängt mot andra produkter. Det går utmärkt att koppla upp sin Windows-dator mot vilket Wlan-nät som helst och kommunicera ut på internet över den öppna standarden TCP/IP.

Hade de betett sig som Plejd så hade man kunna prata med andra Plejd-datorer. Man kan också köpa till en låda som gör att du kan surfa in på Aftonbladet. Inte mer. Stöd för Expressen är på gång och kommer snart. Vissa betatestare kan redan komma åt den sajten. Netflix och sådant är det ändå ingen som är intresserad av. Och skulle någon vara det så är den personen en nööööörd!

Nissens Nissens skrev:
Vill man inte förstå, så gör man inte det heller.
Haha, så sant. Uppnå lite självinsikt vetja.

Nissens Nissens skrev:
Du kan ju jämföra problemen som tas upp i Shellyforum med hur det ser ut i Plejd dito. När man ser det är man verkligen glad att man inte ramlat in i alla Shellyproblemen. :rofl:
Vet inte riktigt vad du menar med problem. Problem med själva Shelly-enheterna i en standardinstallation ser jag inte mycket av. Däremot rör sig ju diskussionerna i de trådarna om lite mer avancerad automation jämfört med Plejds som rör sig mer om hur man släcker en lampa efter en viss tid.

Så det är ju av naturliga skäl lite mer tekniska frågor (eller problem om du nu vill kalla det så) i Shelly-trådarna.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Tror inte alls att @Nissens är trög. Däremot svider det nog ordentligt när han har fel, så därför vägrar han erkänna det.

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Min elektriker försökte sälja på mig plejd i veckan. När jag berättade vilka funktioner jag kunde få med homekit så försökte han med något schneider skräp som var lika kass. Allt naturligtvis levererat av Ahlsell.

Elektriker sitter verkligen i knät på Ahlsell :crysmile:

• Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Min elektriker försökte sälja på mig plejd i veckan. När jag berättade vilka funktioner jag kunde få med homekit så försökte han med något schneider skräp som var lika kass. Allt naturligtvis levererat av Ahlsell.

Elektriker sitter verkligen i knät på Ahlsell :crysmile:
Schneider har uttalat stöd för "Matter" (vilket de är med och utvecklar) och om jag uppfattat det korrekt avser de även uppdatera sina befintliga produkter.

Så i sammanhanget skulle jag säga att Schneider förmodligen är ett mycket mer framtidssäkert val än Plejd någonsin varit.

Nissens
ARJU ARJU skrev:
Schneider har uttalat stöd för "Matter" (vilket de är med och utvecklar) och om jag uppfattat det korrekt avser de även uppdatera sina befintliga produkter.

Så i sammanhanget skulle jag säga att Schneider förmodligen är ett mycket mer framtidssäkert val än Plejd någonsin varit.
Ja, det mesta med Plejd är skit eller hur? :rofl:

Det är helt obegripligt att det går så bra för dem. :crysmile:

Det måste bero på elektriker och kunder som inte begriper något… och så Ahlsell förstås…

Eller också beror det på att de gör bra grejor som gör det jobbet de skall. ;)

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tror inte alls att @Nissens är trög. Däremot svider det nog ordentligt när han har fel, så därför vägrar han erkänna det.
Nja, jag är ju i rätt gott sällskap.

Jag begriper precis hur läget är. Och sanningen är att ingen vet hur framtiden ser ut Plejd kan mycket väl slå igenom ordentligt, men det kan bli pannkaka också.

Flera här ser det mest som svart/vitt. Man har bestämt sig för hur framtiden blir, utan att de kan veta. Allt handlar om sannolikheter. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.