94 479 läst ·
1 076 svar
94k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Och många ska sitta på andra sidan klotet och styra lyset hemma i huset. Det med att ett larm startar är inte fel. men vad ska den göra på avstånd. Åker man långt bort ett bra tag, så måste det finnas någon i närhet som kan kolla upp och åtgärda något fel som utlöst larmet. Ju mer elektronik som sätts in ju mer kan mankemera. För min egen del är just basic som gäller och lätt att hitta fel eller laga. Men jag har kunskaper om en del av elektroniken, men inte satt mig in i det till 100 %E elmont skrev:Dom som uppskattar "smarta hus" är dom som redan har ett stort teknikintresse, det intresset har inte majoriteten av husägare dom ser bara ännu nått som kostar och inte ger nått mervärde. Och har kunden inte redan ett intresse skulle det aldrig falla mig in att sälja in nått som han egentligen inte är intresserad av.
Och att jag inte vet vad som finns kanske inte är riktigt sant, jag fick min första KNX utbildning i mitten av 1980 talet och har under åren byggt ett antal "smarta hus" med lite olika system.
Det är uppenbart att detta av någon anledning är känsligt för vissa. Men det är faktiskt så att i trådarna har personer med ambitioner att ha mer omfattande hemautomatiseringssystem än plejd själva uppgett att de lägger en hel del tid på det. Nu hävdar du motsatsen. Kanske har alla fel, eller alla delvis rätt.W wimanx skrev:Håller med här, underhåll jag gör på mitt automations system är kanske 5 min/månaden, där jag bara uppdaterar version i Homeassistant
Använder det som vanlig användare ~10min/dag? där jag kan se historik på temperatur, fukt, el förbrukning och kostnad, dimmra lampor, se kameror osv
Det är en myt som okunniga och teknikrädda användare sprider, att det kräver många timmars underhåll
Tänk om det fanns företag som hjälpte dessa stackars okunniga användare om möjligheter, istället för att sprida myter om svårigheter
Kikar man in i forum för Shelly och andra system så får man lätt en känsla av att många lägger mycket energi på sina system. Det är helt andra typer av frågor än i Plejdforum (alltså riktiga Plejd forum utanför byggahus). 😊
Nej det är inte känsligt så vitt jag kan se. Inte för mig i alla fall, jag har inte den känsolmässiga hålling till detta som du verkar ha.Nissens skrev:
Men det måste väl ändå vara okej att ifrågasätta någon som skriver saker som är felaktiga?
Ja, och det stämmer säkert också. Men det beror nog på att man valt att göra det. Det är rätt stor skillnad på att vara tvungen att lägga tid på att hålla något igång, sk. underhåll, och att lägga frivillig tid för att förändra/förbättra något, sk. utveckling.Nissens skrev:
Jag lägger som sagt ca 0 timmar i månaden på underhåll, systemet "bara funkar" (tm). Men det händer att jag lägger till saker, eller förändrar dem. Det kan näppeligen räknas som en nackdel för systemet i sig.
Du har rätt, vi lägger mycket energi i våra system, men inte på vad du trorNissens skrev:
Det är uppenbart att detta av någon anledning är känsligt för vissa. Men det är faktiskt så att i trådarna har personer med ambitioner att ha mer omfattande hemautomatiseringssystem än plejd själva uppgett att de lägger en hel del tid på det. Nu hävdar du motsatsen. Kanske har alla fel, eller alla delvis rätt.
Kikar man in i forum för Shelly och andra system så får man lätt en känsla av att många lägger mycket energi på sina system. Det är helt andra typer av frågor än i Plejdforum (alltså riktiga Plejd forum utanför byggahus). 😊
Den energi vi lägger är på estetik, dvs snygga dashboards, vad och hur vi vill se datan, tex en dashboard med ”Alla lampor som är tända nu, eller visa historik på luftfuktighet i alla rum, osv”
Energi lägger vi inte på att få saker att fungera, iaf inte vad jag lägger min energi på, att få något att fungera som tänkt tar 5 min vid installations tillfället
Det är här du tolkat fel, det är en teknik intresserad kund som kommer till dig och får el installations hjälp, kund vet redan vad den vill uppnåE elmont skrev:Dom som uppskattar "smarta hus" är dom som redan har ett stort teknikintresse, det intresset har inte majoriteten av husägare dom ser bara ännu nått som kostar och inte ger nått mervärde. Och har kunden inte redan ett intresse skulle det aldrig falla mig in att sälja in nått som han egentligen inte är intresserad av.
Och att jag inte vet vad som finns kanske inte är riktigt sant, jag fick min första KNX utbildning i mitten av 1980 talet och har under åren byggt ett antal "smarta hus" med lite olika system.
Ps
Svågern blev lite besviken då han stolt visade på paddan hur han tände och släkte belysning hemma då vi satt på Mallis och jag var måttligt imponerad.
Det som ger den ene ett stort mervärde och glädje är helt värdelöst för den andre inte minst när det hostar några kronor..
Men hemautomation kräver inget teknik intresse, en annan kund har en ide om att lampor ska tändas innan skymning och släckas efter gryning, eller veta temperatur i vissa rum, eller att WC lampan ska tändas när någon är på WC och sedan släckas
Här kan en elektriker som är kunnig inom tex Schneider Wiser hjälpa den kunden, där kund sen inte behöver röra något efter installation
Tex elektriker skapar allt i appen (hemmet), sedan kan elektriker överföra allt till kundens hem (konto i app)
KNX är dyrt och inte gjort för privatpersoner och plejd är inget för kund som vill göra mer än lampor på/av
Lampor på/av är inte imponerande, det är allt mervärde du får av andra system än plejd, att få larm tex vid temperatur under viss grad, tex kyl/frys, lampor som bara är tända när någon är i samma rum, att veta att fukten i krypgrund inte är för hög, att få översvämnings larm i pannrum etc är mervärdet, att då få larm när jag inte är hemma är guld värd, då kan jag ringa vän/släkting som kan kontrollera larmet
Tex vad kostar din mat i frysen? vad kostar en smart-plug som kan ge dig larm om watt understiger 1? eller temperaturmätare som kollar om över -10c, om du är borta i 2 veckor på mallorca och kommer hem till varm frys är det inte roligt, men om du får larm att frys slutat fungera, då kan du ringa grannen som kan kolla om något är fel, då är den där smart plug värd mer än 300kr
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Jag tycker det är rätt bra att jag blir varnad om någon av ytterdörrarna öppnas när jag är borta. Då kan jag ringa grannen eller polisen. Kostade inte ens 100 kr per sensor och de har fungerat felfritt. IKEA har även kommit med samma i sitt system. Parasoll, 129 kr.J jonaserik skrev:Och många ska sitta på andra sidan klotet och styra lyset hemma i huset. Det med att ett larm startar är inte fel. men vad ska den göra på avstånd. Åker man långt bort ett bra tag, så måste det finnas någon i närhet som kan kolla upp och åtgärda något fel som utlöst larmet. Ju mer elektronik som sätts in ju mer kan mankemera. För min egen del är just basic som gäller och lätt att hitta fel eller laga. Men jag har kunskaper om en del av elektroniken, men inte satt mig in i det till 100 %
Nu svarade jag, att det är inte fel med ett larm, på kritiska saker, sen hur det aktiveras eller skickas vidare är upp till var och en. Utan det var det andra som många ska/vill ha, att se vad som lyser eller annat hur det fungerar.MultiMan skrev:
Kan vara lurigt, det jag gjorde var att om Watt understiger 1W i 5 min, larma mig på telefonenAlfredo skrev:
Har fungerat smärtfritt utan falsklarm, eller ja när strömmen till villan försvann fick jag larm om frysen, men det var jag redan medveten om
Du får en känsla av det, eller säger dom att systemet kräver en högre arbetsinsats för att fungera?Nissens skrev:
Det är uppenbart att detta av någon anledning är känsligt för vissa. Men det är faktiskt så att i trådarna har personer med ambitioner att ha mer omfattande hemautomatiseringssystem än plejd själva uppgett att de lägger en hel del tid på det. Nu hävdar du motsatsen. Kanske har alla fel, eller alla delvis rätt.
Man bör även hålla isär krävd tid med nedlagd tid då vissa har hemautomation som hobby men inte att systemet nödvändigtvis behöver nerlagd tid för att fungera.
De som uppskattar "smarta hus" är de som har fått inblick i vad det faktiskt innebär och därmed ser vilket mervärde det ger. Det är funktionalitet kopplat till behov och har egentligen inget med teknikintresse att göra.E elmont skrev:Dom som uppskattar "smarta hus" är dom som redan har ett stort teknikintresse, det intresset har inte majoriteten av husägare dom ser bara ännu nått som kostar och inte ger nått mervärde. Och har kunden inte redan ett intresse skulle det aldrig falla mig in att sälja in nått som han egentligen inte är intresserad av.
Ps
Svågern blev lite besviken då han stolt visade på paddan hur han tände och släkte belysning hemma då vi satt på Mallis och jag var måttligt imponerad.
Det som ger den ene ett stort mervärde och glädje är helt värdelöst för den andre inte minst när det hostar några kronor..
Som exempel är min fru synnerligen intresserad av vårt "smarta hus" utifrån perspektivet funktionalitet och användarvänlighet.
Hon uppskattar vetskapen om att eluttag är frånslagna när huset larmas, att relevant belysning tänds om en rökvarnare aktiveras, att ytterdörren låses när man släcker ner huset från knappsatsen vid sängen etc. etc.
Hon är dock synnerligen ointresserad av den osynliga tekniken bakom.
Av någon outgrundlig anledning används ofta möjligheten att tända och släcka en lampa på distans som exempel. Hur kan man överhuvudtaget se att den funktionen på något sätt innebär att man har ett "smart hus"?
Jag kan låsa och låsa upp min bil var jag än befinner mig - det innebär dock inte att jag menar att jag har en "smart bil".
Skyltavläsning, adaptiv farthållare, pilotfunktion (som i viss mån samverkar) och automatisk förvärmning av batteri baserat på aktuell rutt - det gör att jag tycker att jag har en till viss del "smart bil".
Redigerat:
Nej, det krävs ett stort teknikintresse för det. Faktum är att de flesta människor saknar det intresset.jbr skrev:
De som uppskattar "smarta hus" är de som har fått inblick i vad det faktiskt innebär och därmed ser vilket mervärde det ger. Det är funktionalitet kopplat till behov och har egentligen inget med teknikintresse att göra.
Som exempel är min fru synnerligen intresserad av vårt "smarta hus" utifrån perspektivet funktionalitet och användarvänlighet.
Hon uppskattar vetskapen om att eluttag är frånslagna när huset larmas, att relevant belysning tänds om en rökvarnare aktiveras, att ytterdörren låses när man släcker ner huset från knappsatsen vid sängen etc. etc.
Hon är dock synnerligen ointresserad av den osynliga tekniken bakom.
Av någon outgrundlig anledning används ofta möjligheten att tända och släcka en lampa på distans som exempel. Hur kan man överhuvudtaget se att den funktionen på något sätt innebär att man har ett "smart hus"?
Jag kan låsa och låsa upp min bil var jag än befinner mig - det innebär dock inte att jag menar att jag har en "smart bil".
Skyltavläsning, adaptiv farthållare, pilotfunktion (som i viss mån samverkar) och automatisk förvärmning av batteri baserat på aktuell rutt - det gör att jag tycker att jag har en till viss del "smart bil".
Det är bla därför Plejd går så bra. (Vilket är ämnet i tråden)