R
F fsn skrev:
Tack för ditt insiktsfulla och uttömmande inlägg. Det jag skrev gäller fortfarande. Läs det gärna.
Varsågod.

Jag väntar dock fortfarande på exempel på VAD det är vi med andra system än Plejd håller på att underhålla. Dessutom till den grad att det krävs en halvtidstjänst.

Seså, du hittade väl inte bara på?

• Gilla
  • Haha
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varsågod.

Jag väntar dock fortfarande på exempel på VAD det är vi med andra system än Plejd håller på att underhålla. Dessutom till den grad att det krävs en halvtidstjänst.

Kanske läge att ringa en vän i Syostasien?

jbr jbr skrev:
Kanske läge att ringa en vän i Syostasien?
Nej!

• Haha
jbr
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Gamla enheter måste läsas in i den nya hubben (Dirigera), efter det kan du bolla runt med kopplingar och styrningar hur du vill utan att greja mer än i appen, det är en av de stora fördelarna med den nya. Prylarna kommunicerar direkt till Dirigera istället för att vara ihopkopplade först med något annat (som knapp, sensor osv). Du kan även koppla både en sensor och en knapp samtidigt till en lampa tack vare detta, det gick inte tidigare.

Edit: Exempel hur det kan se ut där man kan välja både sensor och knapp:

[bild]

När jag ändrade i hallen gick jag bara in på de lampor jag ville ändra och bytte kopplingar (till den nya rörelsesensorn) och vilken grupp den tillhör. Lampan i sig behövde alltså inte paras om som tidigare. En av tre lampor tillhörde gamla hubben (kör dubbelt av olika anledningar) och behövde därför flyttas till dirigera, men det gör man ju bara 1 gång med nya systemet. När den väl är inne sköts allt i appen.
kanske inte direkt plejdrelaterat men eftersom jag har både ikea och plej och styr allt via home så är ju följdfrågan kan man med dirigera använda rörelse sensorn från ikea för att tända lampor som styrs av plejd

MultiMan MultiMan skrev:
Gamla enheter måste läsas in i den nya hubben (Dirigera), efter det kan du bolla runt med kopplingar och styrningar hur du vill utan att greja mer än i appen, det är en av de stora fördelarna med den nya. Prylarna kommunicerar direkt till Dirigera istället för att vara ihopkopplade först med något annat (som knapp, sensor osv). Du kan även koppla både en sensor och en knapp samtidigt till en lampa tack vare detta, det gick inte tidigare.

Edit: Exempel hur det kan se ut där man kan välja både sensor och knapp:

[bild]

När jag ändrade i hallen gick jag bara in på de lampor jag ville ändra och bytte kopplingar (till den nya rörelsesensorn) och vilken grupp den tillhör. Lampan i sig behövde alltså inte paras om som tidigare. En av tre lampor tillhörde gamla hubben (kör dubbelt av olika anledningar) och behövde därför flyttas till dirigera, men det gör man ju bara 1 gång med nya systemet. När den väl är inne sköts allt i appen.
Ok. Tack för svaret. Det är alltså som att börja om från börja då om man går över till nya gubben!

Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte att en rätt stor andel av de som har Plejd har skaffat detta efter inrådan av sin elektriker? Antingen "direkt" i samband med om-/utbyggnad eller indirekt via "husleverantörens elektriker"?
Det är möjligt men det som handlade om dom där 10% är rent skitsnack

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
W wimanx skrev:
Att Plejd är populärt är "tack vare" Elektriker som får 10% i bonus
Kan inte rekommenderas till någon överhuvudtaget
Det finns många produkter som är mycket bättre, exempelvis Schenider Wiser

En elektriker är inte duktig på hem-automation, att då bli kontaktat av företaget plejd som säger "här är lösningen och du får 10% i bonus", då hugger alla egenföretagare på det direkt utan en extra tanke
Vem vill inte få 10% utan minsta lilla ansträngning?
Har du mer information ang den där bonusen?
Aldrig hört talas om, och aldrig hört det som ett argument för Plejd heller från någon av mina branschkollegor.

F
R RoAd skrev:
Varsågod.

Alla vet att det är oändligt mer underhåll och en betydligt högre tröskel om man inte är född NÖRD som gärna jobbar 14h för att spara 80 spänn. Men du kan ju med fördel verkligen försöka läsa det jag skrev istället.

F
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte att en rätt stor andel av de som har Plejd har skaffat detta efter inrådan av sin elektriker? Antingen "direkt" i samband med om-/utbyggnad eller indirekt via "husleverantörens elektriker"?
Klart att dom har. Det är ju just det Plejd ha lyckats så bra med.Och det faktum att grejerna funkar "out of the box" då och att det alltid är så. Men nån fet kickback har elektrikern inte. Däremot har dom naturligtvis ett inköpspris som är en bit under det annonserade priset men skulle säga att det inte är i närheten av de rabatter man kan se på en del annat elmaterial.

A
F fsn skrev:
Plejds styrka är att det är hemautomationens ”Apple”. Det bara funkar och det är användarvänligt, både setup och användande. Nackdelen skulle väl vara att det är något smalt användningsområde jämfört med de systemen som kräver en halvtidstjänst för att underhålla i en hemmamiljö för de som har en utpräglad automations-fetish. Plejd har varit smarta, dom har fått varenda elektriker att föreslå just Plejd känns det som.
Håller med. Och det är också ett enkelt system att överlämna till kund för oss som jobbar i branschen. Kund har lätt att förstå det.

• Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
F fsn skrev:
Alla vet att det är oändligt mer underhåll och en betydligt högre tröskel om man inte är född NÖRD som gärna jobbar 14h för att spara 80 spänn. Men du kan ju med fördel verkligen försöka läsa det jag skrev istället.
Alla vet att Plejd inte är hemautomationens ”Apple”, det är inte ett system för hemautomation överhuvudtaget. Men du kan ju med fördel verkligen försöka läsa det Plejd skriver istället.

• Haha
  • Gilla
Ljus kunskap och 1 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Har du mer information ang den där bonusen?
Aldrig hört talas om, och aldrig hört det som ett argument för Plejd heller från någon av mina branschkollegor.
har pratat med 3 oberoende av varandra elektriker, där varje person sa precis samma sak, ”vi får 10% bonus på varje installerad produkt”

• Gilla
  • Haha
Ljus kunskap och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Vilket avancerat skitsnack.
Fråga gärna någon med plejd, varför den personen har det installerat
Är det för att den personer hittat plejd eller fått det rekommenderat av vän, eller är det från inrådan av elektriker?
Har själv frågat 3 elektriker (oberoende av varandra) och där varje elektriker sagt precis samma sak ”vi får 10% bonus för varje plejd produkt”
Men du får gärna motbevisa mig än att bara säga ”skitsnack”, det ordet ger inte så mycket feedback

• Gilla
Ljus kunskap
  • Laddar…
I ikeo skrev:
kanske inte direkt plejdrelaterat men eftersom jag har både ikea och plej och styr allt via home så är ju följdfrågan kan man med dirigera använda rörelse sensorn från ikea för att tända lampor som styrs av plejd
Inte vet jag vet. Men du kan få in båda i Home Assistant och styra det därifrån

Det som är intressant med plejd från elektriker perspektivet, är hur lite en elektriker egentligen vill jobba för en kund
”här ta en plejd och jag som elektriker vill inte höra mer från dig som kund” eller ”installera 10* plejd en gång, sedan inget mer jobb från den kunden”
Tänk om elektriker hjälpte skapa hemautomation istället, så många fler fakturerade timmar, tex schneider wiser med powertag, rörelsesensor, brandlarm osv osv
Kanske är roligare som elektriker att bara göra installationer istället för att skapa mervärde:P

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.