Nissens
P paralun skrev:
Jo intressant... nu blir det nog ett stålbad för Plejd under året pga nedgången i nya villor.
Undra om de har egna mjukvaruutvecklare eller köper av någon?
Sen räcker det ju egentligen att man gör gatewayen helt Matterkompatibel som steg 1.
Vad är det för nedgång du nämner? Vilka marknader tänker du på?

Nissens Nissens skrev:
Husmarknaden syftar han på, nya villor som byggs, i Sverige ffa.
Framgår väldigt tydligt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Husmarknaden syftar han på, nya villor som byggs, i Sverige ffa.
Framgår väldigt tydligt.
Husmarknaden i Sverige, eller även i alla länder Plejd är i? Eftersom han påstår att Plejd skall ”genomgå ett stålbad” räcker det ju inte med den svenska marknaden..

Här kommer ett citat från i onsdags från Plejds VD som handlar om deras bokslutsrapport för 2022:

”STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Trots det oroliga omvärldsläget såg belysningsföretaget Plejd ingen nämnvärd effekt på installationerna under det fjärde kvartalet, och bolaget växte organiskt med 33 procent för perioden.

Det uppger vd Babak Esfahani i bokslutsrapporten.

Samtidigt förbättrades bruttomarginalen till 58,3 procent för kvartalet (57,8). Rörelseresultatet stärktes men rörelsemarginalen försvagades till 19,1 procent (20,5). ”

Detta är från den riktiga verkligheten som visar att de besserwissrar som florerar här är ute och cyklar. De begriper inte vad grejen med Plejd är. :)

Redigerat:
Nissens
R RoAd skrev:
Nej, jag hade tre väldigt tydliga frågor som du i vanlig ordning inte svarade på.

Jag har jobbat med relaterade saker i närmare 30 år så jag tror att jag kan ha lite mer erfarenhet än dig. Du har ju visat några gånger att du inte ens förstår skillnaden mellan stängda mjukvaror och stängda protokoll.

Vilket "scenario"? Jag har bara förklarat att om ett företag som säljer ett stängt system (Plejd) slutar sälja det stängda systemet så bli det omöjligt att ersätta en trasig enhet. Har jag fel i det?

Visst, de kan nog nå plejaderna om de bara kämpar på, men på vilket sätt garanterar det att du kan ersätta en trasig enhet om några år? Sonos har gjort en minst lika "otrolig resa" och de som köpte högtalare av dem för mindre än 10 år sedan kan inte använda dem i samma system som nya.

Jag förstår sannolikt bättre än dig vad "grejen" är. De har en fot inne i elektriker-skrået och tillverkar väldigt funktionellt begränsad belysningsstyrning som fungerar tillfredsställande (dessutom är de ljusblå på ungefär samma sätt som apples produkter var vita :) )

Jag tror inte att det konceptet kommer att fungera speciellt bra i konkurrens med de som erbjuder betydligt mer än så till samma eller lägre pris. Dessutom med öppna protokoll som inte gör att kunden är utlämnad till Plejds godtycke.

Ja, det är jag villig att erkänna till skillnad från dig. Om jag tror det? Nej.
Ja, du tror att du vet mer än andra om vad som är bra och dåligt, och att vet så mycket om framtiden och att du har rätt.

Men du vet inte ett smack mer än någon annan. Att svara på dina frågor är fullkomligt meningslöst eftersom du är helt rigid och aldrig någonsin kommer att vara mottaglig för information som visar något annat än det du bestämt dig för är sant…

Nu visar det sig att Plejds bokslutsrapport för 2022 säger att de växte ännu kraftigare 2022 än tidigare, hela 33%.

Det kommer du aldrig att begripa, alternativt har du en hemmasnickrad förklaring som avslutas med att ”det vänder snart”. :rofl:

Plejd bryter ny mark och kommer in på nya marknader hela tiden, det är den riktiga sanningen idag, hur det slutar vet du inget om - och det vet ingen annan heller. :)

D
R RoAd skrev:
Att Plejd finns kvar om 10 år och tillverkar saker kompatibla med dagens system är verkligen inget jag skulle satsa pengar på. Betydligt större bolag har brutit kompatibilitet, lagt ner produkter eller t.o.m. avvecklat hela bolaget.

Exempelvis fungerar inte Sonos första modeller av högtalare ihop med de senaste. Och de är inte ens 10 år. Inte så roligt för de som köpte det i tron om att det var ett stabilt system "som bara fungerar" (tm).
Väldigt få bolag klara tekniska generationsskiften, bara kolla på världens största bolag på börserna, få som stannar kvar i topp, de flesta har en kort era för att sedan försvinna. Inget unikt för Plejd men förändras eller försvinn är verkligheten.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
David Wallin David Wallin skrev:
@RoAd har konsekvent använt detta exempel under lång tid och det du nu diskuterar är inte samma sak. Ja, det är snällt av Sonos att erbjuda rabatterat utbyte av gamla produkter och det är nog få tillverkare som skulle göra så, men faktum är att det på intet sätt gör de gamla produkterna mer kompatibla igen. Det var det som var grundfrågan. Sen att somliga är nöjda med att köpa nya grejer istället till rabatterat pris är en annan historia.
..och för att knyta an till tråden så är det väl tveksamt om Plejd kommer skicka ut elektriker för att byta ut alla gamla enheter till nya, så att de kan integreras i kommande ekosystem.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Husmarknaden i Sverige, eller även i alla länder Plejd är i? Eftersom han påstår att Plejd skall ”genomgå ett stålbad” räcker det ju inte med den svenska marknaden..

Här kommer ett citat från i onsdags från Plejds VD som handlar om deras bokslutsrapport för 2022:

”STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Trots det oroliga omvärldsläget såg belysningsföretaget Plejd ingen nämnvärd effekt på installationerna under det fjärde kvartalet, och bolaget växte organiskt med 33 procent för perioden.

Det uppger vd Babak Esfahani i bokslutsrapporten.

Samtidigt förbättrades bruttomarginalen till 58,3 procent för kvartalet (57,8). Rörelseresultatet stärktes men rörelsemarginalen försvagades till 19,1 procent (20,5). ”

Detta är från den riktiga verkligheten som visar att de besserwissrar som florerar här är ute och cyklar. De begriper inte vad grejen med Plejd är. :)
Effekten kommer nog senare, är ändå en liten fördröjning på den marknaden. Husen vi har gjort ligger 1-1,5 år efter beställning. Gäller främst Götenehus och Anebyhus, varav Anebyhus tydligen är under rekonstruktion nu.

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo som jag skrev på villor och det blir antagligen ett "stålbad". Plejd lever ju på främst på nyproduktion.
Nu kommer vi att se på statistik under våren hur illa det ser ut.
I höstas så flaggade byggföretagen för en kraftig nedgång.
https://byggforetagen.se/statistik/byggkonjunkturen-20222/
"Nästa år faller bostadsinvesteringarna snabbt när investeringarna inom nybyggnad och fritidshus minskar kraftigt."

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, du tror att du vet mer än andra om vad som är bra och dåligt, och att vet så mycket om framtiden och att du har rätt.

Men du vet inte ett smack mer än någon annan. Att svara på dina frågor är fullkomligt meningslöst eftersom du är helt rigid och aldrig någonsin kommer att vara mottaglig för information som visar något annat än det du bestämt dig för är sant…

Nu visar det sig att Plejds bokslutsrapport för 2022 säger att de växte ännu kraftigare 2022 än tidigare, hela 33%.

Det kommer du aldrig att begripa, alternativt har du en hemmasnickrad förklaring som avslutas med att ”det vänder snart”. :rofl:

Plejd bryter ny mark och kommer in på nya marknader hela tiden, det är den riktiga sanningen idag, hur det slutar vet du inget om - och det vet ingen annan heller. :)

På ett inlägg där jag anklagar dig för att undvika tre mycket raka frågor så väljer du att återigen undvika dem och istället börja prata om något annat? Tycker du inte att det börjar bli pinsamt?

För nytillkomna läsare är frågorna som antagligen aldrig kommer att bli besvarade av nissens:

* Vilka garantier finns för att kunna byta ut en trasig Plejd om 10 år (eller för den delen om 5 år)?
* Vad hindrar att Plejd gör en "Sonos" och gör framtida produkter inkompatibla med nuvarande?
* Vad är det som garanterar att inte Plejds ägare cashar ut och säljer bolaget till en konkurrent som lägger ner det?

Det finns förstås fler frågor som inte besvarats, men dessa tre var de senaste från mig.

Nissens Nissens skrev:
hur det slutar vet du inget om - och det vet ingen annan heller
Gissar att det är det närmsta jag kommer ett svar. Och du håller ju med mig, du fattar det bara inte själv.

• Gilla
  • Haha
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Jo som jag skrev på villor och det blir antagligen ett "stålbad". Plejd lever ju på främst på nyproduktion.
[länk]
"Nästa år faller bostadsinvesteringarna snabbt när investeringarna inom nybyggnad och fritidshus minskar kraftigt."
P paralun skrev:
[länk]
Du verkar inte ha speciellt bra koll på Plejd, de är inte beroende av den Svenska marknaden, och i en rapport i höstas meddelade de att den svenska marknaden kommer att mattas av, de säger att marknaden för puckar mättnar här. Alltså är det redan med i deras kalkyler.

”Plejd är idag etablerade i Sverige, Norge, Finland, Island och Nederländerna. Uppstart sker också i Tyskland, Spanien, Schweiz, Polen, Österrike, Belgien, Portugal och Ungern. Det krävs lite anpassningar i Nederländerna och Finland för att få extra fart på tillväxten i de länderna.”

Så, något ”stålbad” för Plejd lär det inte bli pga att nyproduktion av villor går ner i Sverige…

Enligt bokslutsrapporten för 2022 växte de mer än någonsin under 2022, de växte organiskt med 33%.

Vinsten gick ner lite eftersom de tvingats fylla lagren med komponenter pga pandemin. Det betyder att de säkrat komponentförsörjningen framöver. :)

Redigerat:
Nissens
R RoAd skrev:
Gissar att det är det närmsta jag kommer ett svar. Och du håller ju med mig, du fattar det bara inte själv.
Jag har redan svarat dig, men som vanligt bryr du dig inte om svaren som inte passar dig.

Du tar dig själv på för stort allvar och du tillhör en minoritet som vill hemautomatisera i stort sett allt. Det betyder att du sannolikt inte tillhör Plejds målgrupp, och du har inte heller visat att du förstår grejen med Plejd. Med tanke på Plejds utveckling som företag är det många som begriper vad det handlar om. Ditt ständiga mantra om slutna system är ju ditt egna problemorienterade perspektiv, du vet lika lite som någon annan om det någonsin kommer att bli något problem.

Kanske är Plejd ett stort välmående företag om 20 år som genomför ett förmånligt utbytesprogram till helt nya generationer av Plejdprodukter, eller så händer något annat som löser det.

Det är du som inte begriper, och jag håller inte alls med dig, det är ett rent önsketänkande från din sida.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Jag har redan svarat dig, men som vanligt bryr du dig inte om svaren som inte passar dig.

Du tar dig själv på för stort allvar och du tillhör en minoritet som vill hemautomatisera i stort sett allt. Det betyder att du sannolikt inte tillhör Plejds målgrupp, och du har inte heller visat att du förstår grejen med Plejd. Med tanke på Plejds utveckling som företag är det många som begriper vad det handlar om. Ditt ständiga mantra om slutna system är ju ditt egna problemorienterade perspektiv, du vet lika lite som någon annan om det någonsin kommer att bli något problem.

Kanske är Plejd ett stort välmående företag om 20 år som genomför ett förmånligt utbytesprogram till helt nya generationer av Plejdprodukter, eller så händer något annat som löser det.

Det är du som inte begriper, och jag håller inte alls med dig, det är ett rent önsketänkande från din sida.
Äntligen sa du själv det som alla försökt föra fram, om man är intresserad av hemautomation så går Plejd bort, nu är ju inte alla det det som tur är för Plejd.

Däremot kan man nog med säkerhet konstatera att gruppen med sådana växer varje dag.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Äntligen sa du själv det som alla försökt föra fram, om man är intresserad av hemautomation så går Plejd bort, nu är ju inte alla det det som tur är för Plejd.

Däremot kan man nog med säkerhet konstatera att gruppen med sådana växer varje dag.
Det jag skrev har jag skrivit tidigare, det finns en liten minoritet av de som vill hemautomatisera det mesta från husdjuren till frun, ungarna och till och med brevlådan. Dessa har fått för sig att de är normen och att de flesta på planeten vill ha det likadant. Verkligheten ser inte riktigt ut så… det är därför det går bra för Plejd, och som det ser ut nu har de en grym tillväxt framför sig.

De som vill hemautomatisera allt och sedan får lägga en massa tid på att underhålla sitt fina system lär tröttna för eller senare, så som det brukar bli med de flesta hobbies för de som blir upptagna med det riktiga livet. :) Tiden räcker inte till för allt…

D
Nissens Nissens skrev:
Det jag skrev har jag skrivit tidigare, det finns en liten minoritet av de som vill hemautomatisera det mesta från husdjuren till frun, ungarna och till och med brevlådan. Dessa har fått för sig att de är normen och att de flesta på planeten vill ha det så. Verkligheten ser inte riktigt ut så… det är därför det går bra för Plejd, och som det ser ut nu har de en grym tillväxt framför sig.

De som vill hemautomatisera allt och sedan får lägga en massa tid på att underhålla sitt fina system lär tröttna för eller senare, så som det brukar bli med de flesta hobbies för de som blir upptagna med det riktiga livet. :) Tiden räcker inte till för allt…
Så är ju inte verkligheten riktigt, det har också ändrat sig, insatsen som krävs går brant nedåt och samtidigt växer gruppen lika brant, du kan nå ganska långt redan med produkter som idag köps i varuhusen och många gånger kan kombineras på ett bra sätt men ta det lugnt, du kan vänta lite till så kommer det såklart bli ännu bättre och lättare :)

.och vill man inte, pga olika hangups, så slipper man helt, så stressen bör inte vara för stor för någon egentligen.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Så är ju inte verkligheten riktigt, det har också ändrat sig, insatsen som krävs går brant nedåt och samtidigt växer gruppen lika brant, du kan nå ganska långt redan med produkter som idag köps i varuhusen och många gånger kan kombineras på ett bra sätt men ta det lugnt, du kan vänta lite till så kommer det såklart bli ännu bättre och lättare :)

.och vill man inte, pga olika hangups, så slipper man helt, så stressen bör inte vara för stor för någon egentligen.
Det låter som ett rent önsketänkande. Gå in på ett forum för hemautomatisering så får du ett uppvaknande.

Det finns ingen ände på hur mycket tid folk lägger på sin hemautomation. Det är en ren hobbyverksamhet, det är inget fel i det, men väldigt många är ointresserade av sådant.
Plejds framgångar är ett kvitto på det. De löser verkliga problem som de flesta har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.