P PelleWidell skrev:
Oki, du förespråkar slutna system som bara kan göra en sak om än gör det bra. Jag förespråkar annat. Vi tycker olika helt enkelt.
Nej, jag förespråkar bara system som gör det bra. Öppet eller inte spelar mindre roll för de flesta.

Nissens
P PelleWidell skrev:
Oki, du förespråkar slutna system som bara kan göra en sak om än gör det bra. Jag förespråkar annat. Vi tycker olika helt enkelt.
Vad pratar du om?
Vilket system är det som bara kan göra en sak? Om det är Plejd du syftar på så har du i så fall ingen koll.
Bara i tråden här har du exempel på att man med Plejd styr handdukstorksar, golvvärme, värmesystem, motorvärmare och så olika typer av belysning förstås. Det finns de som styr uppvärmning av sina spabad med Plejd ocjkså. Och kan du tänka dig att de är nöjda med hur bra det fungerar? :)

Världen är full av det du kallar slutna system som miljarder människor använder. Apple och Microsoft är ett par exempel på företag som lyckats hyfsat bra.

Du får tagga ner lite och acceptera att en mycket stor del av mänskligheten tycker helt annorlunda än du.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Bara i tråden här har du exempel på att man med Plejd styr handdukstorksar, golvvärme, värmesystem, motorvärmare och så olika
Hur gör du om du t ex vill att motorvärmaren ska starta lite tidigare när det är kallare ute? Eller om du vill skicka ett larm om man glömt stoppa i sladden till den?

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Hur gör du om du t ex vill att motorvärmaren ska starta lite tidigare när det är kallare ute? Eller om du vill skicka ett larm om man glömt stoppa i sladden till den?
Som sagt, vill man ha full hemautomstion så får man väl skaffa ett sådant system med de för och nackdelar det för med sig.
Vill man ha ett användarvänligt och stabilt system som gör jobbet så använder man det.

Du får acceptera att väldigt många har en annan kravbild än du helt enkelt. :)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Ok. Men då gör ju inte plejden för 600:- särskilt mycket mer än en vanlig vägguttagstimer för 30:-? Vart finns mervärdet?

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ok. Men då gör ju inte plejden för 600:- särskilt mycket mer än en vanlig vägguttagstimer för 30:-? Vart finns mervärdet?
Sicket struntprat.
Du får googla om du inte begripit det.
Det är inte min uppgift att upplysa dig om sådant som är uppenbart för de flesta.

Märkligt att du har så mycket åsikter om ett system som du uppenbarligen inte förstått.

Jag försöker ju förstå. Men det är inte lätt...

Om jag kan ställa in i förväg vilket klockslag motorvärmaren ska starta varje dag så har jag väl inget mer än en simpel timer? Måhända att det är enklare att ända tiden via en app i telefonen än att flytta en pigg på timern, men är det värt de extra pengarna?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom plejd kopplar till Google home och IFTTT till Google home kan jag väl lägga logiken i IFTTT på hur avancerade kedjor jag vill? Funkar inte det?

Nissens
useless useless skrev:
Jag försöker ju förstå. Men det är inte lätt...

Om jag kan ställa in i förväg vilket klockslag motorvärmaren ska starta varje dag så har jag väl inget mer än en simpel timer? Måhända att det är enklare att ända tiden via en app i telefonen än att flytta en pigg på timern, men är det värt de extra pengarna?
Ja, det är en otrolig skillnad på att ha något kopplat till Plejd än att inte ha det, på många sätt. Men jag föreslår att du googlar runt lite så hittar du info. Läs gärna i div Plejd användarforum så kan du få lite insikter.

Och framför allt, acceptera att väldigt många människor har en helt annan kravbild än den du verkar ha.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Och får hue då? Tack men nej tack...
Tur det finns andra alternativ.

• Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Verkar gå bra för plejd eftersom det gjorde 42Mkr i vinst 2021. Men så klart... byggahus-gänget vet bättre vad folk ska ha :D
Det finns ganska många företag som gör vinst men som inte har särskilt tilltalande produkter/tjänster eller har en ljus framtid. Men aktiebubblan kan man alltid dra till med när alla andra argument är slut. Nissens gör det i var tredje inlägg i snitt.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är en otrolig skillnad på att ha något kopplat till Plejd än att inte ha det, på många sätt. Men jag föreslår att du googlar runt lite så hittar du info. Läs gärna i div Plejd användarforum så kan du få lite insikter.

Och framför allt, acceptera att väldigt många människor har en helt annan kravbild än den du verkar ha.
Kan du inte berätta här hur man får in en tempgivare eller någon väderdata och applicerar det kvickt o enkelt på sin motorvärmare? Tänk på att instruktionen ska vara anpassad för 95% av populationen som inte är intresserade av kodknackande o liknande workarounds.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Eftersom plejd kopplar till Google home och IFTTT till Google home kan jag väl lägga logiken i IFTTT på hur avancerade kedjor jag vill? Funkar inte det?
Vilket märkligt resonemang. Min Doro-telefon med sladd är också ganska kompetent,
allt jag behöver göra är att använda den för att ringa till någon med en iPhone 11 och berätta vad den ska göra. Samtidigt som min Doro-telefon kostar mer än en iPhone.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Jag vill ta tillfället i akt att varna alla för Plejd. Tekniskt funkar det lysande, men på köpet får du en mobb nördar som kommer idiotförklara dig för att du valde fel. Been there done that.

Men hör här nu, jag har bytt strategi och sitter numera och löder ihop kretskort drivna av ESP32 och kodar assembler. Jävlar vad bra mitt system blir! Ni nördar kan ta ert Matter och Home Assistant och andra låsta lösningar och köra upp det i... vinden, för den frihet ni får med egenlödda och egenkodade lösningar får ni aldrig annars.
Du har rätt, men 99.99% av alla användare är inte intresserade av att löda.;)

• Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vill man ha ett användarvänligt och stabilt system som gör jobbet så använder man det.
Ingen har påstått att Plejd inte är användarvänligt och stabilt.
Du fortsätter dock påstå/tycka/tro/förutsätta att allt som inte är Plejd är komplicerat och instabilt.
Du har helt enkelt fel. De flesta system är idag minst lika användarvänliga och stabila som Plejd, samtidigt som de är mer kompetenta, kompatibla med andra system samt avsevärt mycket billigare. Och som dessutom utvecklas och underhålls, till skillnad från Plejd, eftersom deras filosofi är att gå emot övriga världen och slösa resurser på att uppfina hjulet själv gång på gång.

Förklara gärna vad det är som är så komplicerat med att öppna en app och trycka på knappen "Tänd badrumslampan" för att tända badrumslampan, bara för att det råkar stå en annan tillverkare än Plejd på pucken.

Du verkar vara arg för att du någon gång testat ett system som du inte klarade av att använda och nu tycker du det är rimligt att betala 3-4 gånger mer för ett hittepåsystem. Det kanske är dags för dig att testa igen. Vi kan hjälpa dig.

• Gilla
Jwc och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.