138 590 läst ·
1 345 svar
139k läst
1,3k svar
Plejd - vad är grejen?
Vad pratar du om?P PelleWidell skrev:
Vilket system är det som bara kan göra en sak? Om det är Plejd du syftar på så har du i så fall ingen koll.
Bara i tråden här har du exempel på att man med Plejd styr handdukstorksar, golvvärme, värmesystem, motorvärmare och så olika typer av belysning förstås. Det finns de som styr uppvärmning av sina spabad med Plejd ocjkså. Och kan du tänka dig att de är nöjda med hur bra det fungerar?
Världen är full av det du kallar slutna system som miljarder människor använder. Apple och Microsoft är ett par exempel på företag som lyckats hyfsat bra.
Du får tagga ner lite och acceptera att en mycket stor del av mänskligheten tycker helt annorlunda än du.
Redigerat:
Hur gör du om du t ex vill att motorvärmaren ska starta lite tidigare när det är kallare ute? Eller om du vill skicka ett larm om man glömt stoppa i sladden till den?Nissens skrev:
Som sagt, vill man ha full hemautomstion så får man väl skaffa ett sådant system med de för och nackdelar det för med sig.useless skrev:
Vill man ha ett användarvänligt och stabilt system som gör jobbet så använder man det.
Du får acceptera att väldigt många har en annan kravbild än du helt enkelt.
Sicket struntprat.useless skrev:
Du får googla om du inte begripit det.
Det är inte min uppgift att upplysa dig om sådant som är uppenbart för de flesta.
Märkligt att du har så mycket åsikter om ett system som du uppenbarligen inte förstått.
Jag försöker ju förstå. Men det är inte lätt...
Om jag kan ställa in i förväg vilket klockslag motorvärmaren ska starta varje dag så har jag väl inget mer än en simpel timer? Måhända att det är enklare att ända tiden via en app i telefonen än att flytta en pigg på timern, men är det värt de extra pengarna?
Om jag kan ställa in i förväg vilket klockslag motorvärmaren ska starta varje dag så har jag väl inget mer än en simpel timer? Måhända att det är enklare att ända tiden via en app i telefonen än att flytta en pigg på timern, men är det värt de extra pengarna?
Eftersom plejd kopplar till Google home och IFTTT till Google home kan jag väl lägga logiken i IFTTT på hur avancerade kedjor jag vill? Funkar inte det?useless skrev:
Ja, det är en otrolig skillnad på att ha något kopplat till Plejd än att inte ha det, på många sätt. Men jag föreslår att du googlar runt lite så hittar du info. Läs gärna i div Plejd användarforum så kan du få lite insikter.useless skrev:
Jag försöker ju förstå. Men det är inte lätt...
Och framför allt, acceptera att väldigt många människor har en helt annan kravbild än den du verkar ha.
Det finns ganska många företag som gör vinst men som inte har särskilt tilltalande produkter/tjänster eller har en ljus framtid. Men aktiebubblan kan man alltid dra till med när alla andra argument är slut. Nissens gör det i var tredje inlägg i snitt.Kristian Ask skrev:
Kan du inte berätta här hur man får in en tempgivare eller någon väderdata och applicerar det kvickt o enkelt på sin motorvärmare? Tänk på att instruktionen ska vara anpassad för 95% av populationen som inte är intresserade av kodknackande o liknande workarounds.Nissens skrev:
Ja, det är en otrolig skillnad på att ha något kopplat till Plejd än att inte ha det, på många sätt. Men jag föreslår att du googlar runt lite så hittar du info. Läs gärna i div Plejd användarforum så kan du få lite insikter.
Och framför allt, acceptera att väldigt många människor har en helt annan kravbild än den du verkar ha.
Vilket märkligt resonemang. Min Doro-telefon med sladd är också ganska kompetent,O OskarL skrev:
allt jag behöver göra är att använda den för att ringa till någon med en iPhone 11 och berätta vad den ska göra. Samtidigt som min Doro-telefon kostar mer än en iPhone.
Du har rätt, men 99.99% av alla användare är inte intresserade av att löda.yoloboi skrev:Jag vill ta tillfället i akt att varna alla för Plejd. Tekniskt funkar det lysande, men på köpet får du en mobb nördar som kommer idiotförklara dig för att du valde fel. Been there done that.
Men hör här nu, jag har bytt strategi och sitter numera och löder ihop kretskort drivna av ESP32 och kodar assembler. Jävlar vad bra mitt system blir! Ni nördar kan ta ert Matter och Home Assistant och andra låsta lösningar och köra upp det i... vinden, för den frihet ni får med egenlödda och egenkodade lösningar får ni aldrig annars.
Ingen har påstått att Plejd inte är användarvänligt och stabilt.Nissens skrev:
Du fortsätter dock påstå/tycka/tro/förutsätta att allt som inte är Plejd är komplicerat och instabilt.
Du har helt enkelt fel. De flesta system är idag minst lika användarvänliga och stabila som Plejd, samtidigt som de är mer kompetenta, kompatibla med andra system samt avsevärt mycket billigare. Och som dessutom utvecklas och underhålls, till skillnad från Plejd, eftersom deras filosofi är att gå emot övriga världen och slösa resurser på att uppfina hjulet själv gång på gång.
Förklara gärna vad det är som är så komplicerat med att öppna en app och trycka på knappen "Tänd badrumslampan" för att tända badrumslampan, bara för att det råkar stå en annan tillverkare än Plejd på pucken.
Du verkar vara arg för att du någon gång testat ett system som du inte klarade av att använda och nu tycker du det är rimligt att betala 3-4 gånger mer för ett hittepåsystem. Det kanske är dags för dig att testa igen. Vi kan hjälpa dig.