En fundering kring Plejds Kronrelä vs Krondimmer.
Planen är att styra fönsterbelysning (icke dimbar) med en vanlig strömbrytare (icke dimmer). Kronrelät passar önskemålen. Om man leker med tanken att vi i framtiden eventuellt skulle vilja kunna dimra fönsterbelysningen.. fungerar det bra att installera en krondimmern redan nu?
Enligt Plejds manual så fungerar krondimmern även med vanliga strömställare. Någon som testat icke dimbar last?
Planen är att styra fönsterbelysning (icke dimbar) med en vanlig strömbrytare (icke dimmer). Kronrelät passar önskemålen. Om man leker med tanken att vi i framtiden eventuellt skulle vilja kunna dimra fönsterbelysningen.. fungerar det bra att installera en krondimmern redan nu?
Enligt Plejds manual så fungerar krondimmern även med vanliga strömställare. Någon som testat icke dimbar last?
C chokonanana skrev:En fundering kring Plejds Kronrelä vs Krondimmer.
Planen är att styra fönsterbelysning (icke dimbar) med en vanlig strömbrytare (icke dimmer). Kronrelät passar önskemålen. Om man leker med tanken att vi i framtiden eventuellt skulle vilja kunna dimra fönsterbelysningen.. fungerar det bra att installera en krondimmern redan nu?
Enligt Plejds manual så fungerar krondimmern även med vanliga strömställare. Någon som testat icke dimbar last?
Ja, men kör med dimbara ljuskällor i bara
Vi installerade DIM-02 och i appen är det möjligt att välja "ej dimbar led-ljuskälla" på max 15w. Bifogar en bild om någon annan har samma fundering.
Just i vårat fall kommer vi ha fönsterbelysning så 15w räcker gott och väl. Men när jag läser runt omkring så rekommenderas det inte att använda ej-dimbar last med en dimbar puck. Vem är det som kan ta skada av den kombinationen? Är det plejd-pucken eller ljuskällan? Visst kan vi sätta dit en dimbar ljuskälla i fönstret men runt jul så kanske vi monterar en päronlampa i en adventstjärna och de brukar inte vara dimbara...
Just i vårat fall kommer vi ha fönsterbelysning så 15w räcker gott och väl. Men när jag läser runt omkring så rekommenderas det inte att använda ej-dimbar last med en dimbar puck. Vem är det som kan ta skada av den kombinationen? Är det plejd-pucken eller ljuskällan? Visst kan vi sätta dit en dimbar ljuskälla i fönstret men runt jul så kanske vi monterar en päronlampa i en adventstjärna och de brukar inte vara dimbara...
Klicka här för att svara
