En närbild av en LED-drivdonsetikett med tekniska specifikationer och dipswitch-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plejd CTR-01 Bluetooth-enhet för smart hemstyrning med anslutningar synliga.
Skapa konto
En öppen strömbrytare med en vit och en svart kabel kopplad, monterad på en vägg nära en eldosa.
Skapa konto
Hej alla duktiga elektriker. Har en fundering som ni säkert kan svara på med en gång. Jag bifogar 3 bilder och hoppas att ni med hjälp av dessa kan svara på min fråga. Jag vill använda en Plejd ctr-01 som jag har liggandes. Vid min strömbrytare kommer det bara 2 kablar, vit (tändkabel) och svart (fas) som styr mina 7 spottar i vardagsrummet. Kan jag koppla in och isåfall hur min plejd här? Skickar även med bild på mitt styrdon eller dimmer som driver spottarna om det hjälper. Är ganska säker 99.9 procent på att jag behöver dra ner en nolla till strömbrytaren. Men är det allt ? Hoppas på svar från er kunniga.
//Thomas

Bef. brytare är väl kopplad till drivdonet (push-ingång)? Har du koll på detta?
Annars är det som du säger, Plejd:en kräver konstant spänningsmatning via fas och neutralledare.
Väggbytare ansluts till fas och sedan till styringång 1 på Plejd:en.

0-10 V-utgång till drivdonets styringång.

Schematisk teckning av el-koppling för 0-10 V bus utan brytning av matning till last.

Det är inte tvunget att placera PLED bakom brytarn, den kan placeras var som helst där det finns fas och nolla.
Men en bättre lösningar är att komplettera med ett PLED vriddon, som snäpps fast på CTR-01, och då får man komplettera med 2 nya kablar från dosan med jolly drivern.
Fördel är att folk är mer bekväma med ett vriddon samt att man får alla finesser med astrour eller tidfunktion även tända/släcka/dimma via appen.

Bef. brytare är kopplad till drivdonet, men vilka kablar ska in vart då? Problemet är att bakom styrdonet finns ej plats för något mer. Hade en kompis som var elektriker och hjälpte mig med detta, han är tyvärr ej längre tillgänglig. Tänkte slippa leja en elektriker för att koppla in denna om det går. Är ”hyfsad” på vanlig vardagselektronik, men kan inte läsa kopplingsscheman. Därför tänkte jag om någon kunde förklara pedagogiskt för en lärare hur man gör.

Med pedagogiskt menar jag så som jag gör med mina elever i klass 1.
1. Hämta ritpapper
2. Hämta pennor
3. Använd pennorna på papperet för att rita en karta
4. På kartan ska det finnas..........
Och så vidare

Låter som du behöver leta upp en ny elektrikerkompis.
Det går inte på distans att leda dig till hur du ska koppla kablarna.
Vi har ett schema som visar principen för inkoppling av Plejden. Det får du försöka omsätta till de fysiska förutsättningarna hos dig.

Om du ska ha Plejden bakom bef. väggbrytare så får du försöka få fram en neutralledare. En av de två ledarna som går till brytaren är sannolikt fas, den andra tråden går sedan till drivdonets push-ingång. Push-ingångsstyrningen upphör med inkoppling av 1-10 V-styrning.
Från Plejden ska sedan två ledare gå till drivdonets styringång 1-10 V.

• Schema som visar inkoppling av 0-10 V bus för styrning av belysningsdrivdon utan brytning av matning.
Misstänkte att det var så. En ny elektrikerpolare har jag, men han är inte sugen på att göra jobb privat. Har försökt med både det ena och andra, utan resultat. Kan dock förstå detta då man inte vill ha en massa kablar dragen kors och tvärs i huset. När jag flyttade in i detta hus så drog vi (kompisen, som hade behörighet) om alla kablar i huset så att allt stämde med färger och allt till en ny snygg elcentral med full koll på vart all el går. Det var färger som var helt galet draget i huset innan, så vi drog allt nytt. Hade hoppats på att det skulle gå och lösa relativt enkelt för en ”icke” elektriker, med en enkel lösning som att koppla den färgen till den kontakten osv. Men förstår att det inte är så enkelt. Det är väl därför vi alla är bra på olika saker. Tack för hjälpen iallafall. Blir till att leja en elektriker för dyra pengar ändå(snyft).
Ps. Har inga problem att dra kablar mellan styrdonet och brytare då det bara är en tunn vägg mellan dessa och elrör mellan dessa. Men det blir kanske inte enklare ändå? Ds
//Thomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.