Byggahus.se

Plejd bakom eluttag

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har en CTR-01 som jag vill koppla bakom ett eluttag, för att genom appen kunna slå på och av exempelvis lampor som är kopplade på eluttaget. Jag är väldig nybörjare på detta så jag efterfrågar hjälp med en skiss på vad jag kopplar in i vad på respektive ingång på CTR-01. Ingen brytare eller dimmer behövs. Endast att slå av och på strömmen(?) till uttaget.

Tack på förhand!

2. Griffeltavlan
    Verktygstokig · Nivå 7
    Du får med ett kopplingsschema!
    Kan du ändå inte koppla rätt känns en elektriker som bästa lösningen.
    Man skall aldrig gissa med el.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Jag tittade igenom kopplingsschemat, men blev inte så klok. Fick känslan av att det innehöll massor av extra funktioner jag inte kommer använda mig av, då mitt case är väldigt enkelt. Var mest intresserad av om någon gjort detta innan och kunde dela med sig av hur de gjort, alternativ ”förenkla” det kopplingsschema som jag fått med.

4. Bästa svaret

Griffeltavlan
    Verktygstokig · Nivå 7
    Du behöver inte använda + och - tecknen som är i ovankant. Förövrigt ska Nollan in på N och Fasen in på L och Fas ut på L enligt pilarna. Jorden ska även in.

5. G
    Medlem Nivå 1
    Toppen, tack! Farsan är pensionerad elektriker sedan många år, så jag kommer inte göra jobbet själv. Men din beskrivning kommer underlätta, då farsan inte är bekant med Plejd.

6. Griffeltavlan
    Verktygstokig · Nivå 7
    Tror du har en numrering 1 och 2 också o det kan ni bortse ifrån då ni ska ha till vägguttag.
    Lycka till !

7. G
    Medlem Nivå 1
    Angående jord. Finns ingen beteckning för jord på dosan. Menar du att jorden skall vara med ut till förbrukaren (ex lampan, eller en transfo till led) och inte kopplas in i själva dosan?

8. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Plejden ska inte jordas vad jag vet så jorden ska du lämna orörd om den finns.

9. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 10
    Lägg upp en bild på ditt uttag så vi får se förutsättningarna, så kommer du få korrekta installationstips.

10. Griffeltavlan
    Verktygstokig · Nivå 7
    Jag fick för mig att jord var med men jag orka inte surfa rätt på kopplingsschema bara för de. Installera en för någon vecka sen.