6 224 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Plattvärmeväxlare i pannan
Jag har en Albin Futura från -95. I denna är det en plattvärmeväxlare (genomströmningsvärmare) för varmt tappvatten.
Fungerar så att man ej har någon vv-beredare, utan vattnet värms upp direkt.
Kom att fundera på en sak...
Om man stänger pannan, har man då fortfarande varmt tappvatten? Eller är den beroende av att pannan går?
På sommaren vill man ju knappast ha pannan igång, men varmt tappvatten vill man ju ha.
Flyttade denna tråd från Värme till Vatten och hoppas på lite hjälp nu.
Fungerar så att man ej har någon vv-beredare, utan vattnet värms upp direkt.
Kom att fundera på en sak...
Om man stänger pannan, har man då fortfarande varmt tappvatten? Eller är den beroende av att pannan går?
På sommaren vill man ju knappast ha pannan igång, men varmt tappvatten vill man ju ha.
Flyttade denna tråd från Värme till Vatten och hoppas på lite hjälp nu.
Du måste ha pannan igång för att få varmvatten, som du misstänker. Men det skulle gälla även om du hade förrådsberedare i pannan.
/Spiker
/Spiker
Tack skall du ha. Fast jag blev ju inte gladare av ditt svar. Nu får jag väl leta efter en plattvärmeväxlare som jag kan koppla min in på befintligt system och använda den på sommaren.
spikers_corner skrev:
Det torde ju bli billigast att ha pannnan gående på el under sommaren fast med stigar och returrör avstängda. Kan ju knappast kosta så mycket att pannan gående på tomgång.
drjukebox skrev:
Klicka här för att svara