Jag har en Albin Futura från -95. I denna är det en plattvärmeväxlare (genomströmningsvärmare) för varmt tappvatten.
Fungerar så att man ej har någon vv-beredare, utan vattnet värms upp direkt.

Kom att fundera på en sak...
Om man stänger pannan, har man då fortfarande varmt tappvatten? Eller är den beroende av att pannan går?

På sommaren vill man ju knappast ha pannan igång, men varmt tappvatten vill man ju ha.

Flyttade denna tråd från Värme till Vatten och hoppas på lite hjälp nu.
 
Du måste ha pannan igång för att få varmvatten, som du misstänker. Men det skulle gälla även om du hade förrådsberedare i pannan.

/Spiker
 
Tack skall du ha. Fast jag blev ju inte gladare av ditt svar. Nu får jag väl leta efter en plattvärmeväxlare som jag kan koppla min in på befintligt system och använda den på sommaren.



spikers_corner skrev:
Du måste ha pannan igång för att få varmvatten, som du misstänker. Men det skulle gälla även om du hade förrådsberedare i pannan.

/Spiker
 
:-/ Vore väl bättre att skaffa en elektrisk varmvattenberedare att köra med på sommaren? ::) Gärna i kombination med en solvärmepanel. ;)
 
Ja, det finns ju billiga vv-beredare. Det får nog bli en sådan.
Men vilken kapasitet behöver vi?
Vi är.... Jag, sambon, tonårssonen och två småttingar.

Immobil skrev:
:-/ Vore väl bättre att skaffa en elektrisk varmvattenberedare att köra med på sommaren? ::) Gärna i kombination med en solvärmepanel. ;)
 
Har ni badkar bör ni minst ha en 160 liters. Inget kar = då räcker det med en mindre. ;)
 
Du kan köra pannan på elpatron om du bara vill ha varmvatten.

Nackdelen är att värmeväxlaren inte är särskilt effektiv, och elen värmer långsamt (jämfört med olja). Så det blir inte mycket vv, bara till en dusch typ.

 
Det torde ju bli billigast att ha pannnan gående på el under sommaren fast med stigar och returrör avstängda. Kan ju knappast kosta så mycket att pannan gående på tomgång.

drjukebox skrev:
Du kan köra pannan på elpatron om du bara vill ha varmvatten.

Nackdelen är att värmeväxlaren inte är särskilt effektiv, och elen värmer långsamt (jämfört med olja). Så det blir inte mycket vv, bara till en dusch typ.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.