Jag har sökt plattsättare runt om sundbyberg och bl.a. frågat sundbybergs plattsättning. Jag tyckte dock det lät dyrt med ca 4000kr för kakling av 3kvm så jag undrar om någon kan rekommendera någon annan?

Såg att jag postat i fel del!

Paul-Staffanstorp
Anledningen till priset är med största sannolikhet att en kakelsättning tar en dag i anspråk och oavsett om det visar sig ta 5 tim eller 8 tim så är dagen förstörd och de flesta hantverkare har svårt att fylla dagen med något annat och vill därför ha täckning för hela dagen.

T.ex........... 8tim x 400:- +25% moms = 4000:-

Dock har jag ingen annan att rek. i din trakt tyvärr.

S
Med tanke på att en hantverkare jobbar ungefär 20 arbetspass per månad så blir det 80.000 kr i intäkter per månad för en hantverkare. Vad ligger utgifterna på lön, skatt, ev. arbetsgivarutgifter, bil, verktyg och underhåll med mera? Får bara en känsla att 80.000 ger en hel del vinst...

DanielF skrev:
Med tanke på att en hantverkare jobbar ungefär 20 arbetspass per månad så blir det 80.000 kr i intäkter per månad för en hantverkare. Vad ligger utgifterna på lön, skatt, ev. arbetsgivarutgifter, bil, verktyg och underhåll med mera? Får bara en känsla att 80.000 ger en hel del vinst...
Undvik eller ta bort inlägget då tråden riskerar bli ytterligare en som generellt diskuterar hantverkskostnader, hoppas det är Ok DanielF?
På själva frågan så är det nog ganska rimligt, då det alltid finns en viss uppstartstid och avslutning, om du haft det dubbla hade det troligtvis inte blivit så mycket mera eller t.o.m. samma belopp.

T
Nja, en anställd plattsättare har i snitt 25000 kr innan skatt.

Då kan vi ju jämföra med en advokat som tar 1200 kr i timmen, det blir 192000 kr i månaden. Och en advokat har ju inte så många omkostnader. Ja, kanske sin fina Lexus och specialpennor : )

Driver man enskild firma så får man ut ungefär halva vinsten som lön.
Dvs enligt exemplet ovan omsättning 58.000 (räknat bort tid för administration och annan tid som inte går att ta betalt för) - kostnader ca 20.000 (bil, verktyg, lokal,mm) =38.000 i vinst. Hälften i skatt
Ger 19.000 i lön efter skatt.
Siffrorna ovan är gissningar och verkliga kostnader är ingen ide att diskutera, det finns massvis med trådar som diskuterat detta och urartat. Prova söka i forumet.

Slutsats: om man har fullt upp hela tiden och fakturerar för varje timme som är möjlig att fakturera för och är duktig på att hålla ned kostnader så får man ut en ganska hygglig lön i exemplet ovan. Skall man börja smådutta med timmar på olika platser med resor emellan spricker kalkylen snabbt. Sedan kan man ju köra admin och fakturering på kvällar och helger, men det skulle man ju aldrig kräva av en anställd, så varför skall företagare göra det?

Sedan så tycker jag att en egenföretagare som lyckas bra kan vara värd något högre lön än en anställd.
Det tar tid innan man arbetar upp sig till full beläggning, man tar en högre personlig risk än om man är anställd, det ställs högre krav på kunskap att driva företag, mm.

Nej, jag är inte hantverkare och har själv svårt att motivera mig att betala för hantverkare. Man får så mycket mer om man gör jobbet själv, plus att man lär sig d^_^b . Synd att många verkar ha svårt att ta till sig hur lite det blir kvar efter moms och skatt så att det ständigt blir sådana här diskussioner som egentligen är ganska trista.

Paul-Staffanstorp
AndersS skrev:
Undvik eller ta bort inlägget då tråden riskerar bli ytterligare en som generellt diskuterar hantverkskostnader, hoppas det är Ok DanielF?
På själva frågan så är det nog ganska rimligt, då det alltid finns en viss uppstartstid och avslutning, om du haft det dubbla hade det troligtvis inte blivit så mycket mera eller t.o.m. samma belopp.
Precis så är det ju för det tar inte mycket längre tid att sätta dubbelt så mycket när man ändå släpat ut alla saker som behövs och blandat fix resp. fog...

Magnus_Andersson skrev:
Slutsats: om man har fullt upp hela tiden och fakturerar för varje timme som är möjlig att fakturera för och är duktig på att hålla ned kostnader så får man ut en ganska hygglig lön i exemplet ovan. Skall man börja smådutta med timmar på olika platser med resor emellan spricker kalkylen snabbt. Sedan kan man ju köra admin och fakturering på kvällar och helger, men det skulle man ju aldrig kräva av en anställd, så varför skall företagare göra det?

Nej, jag är inte hantverkare och har själv svårt att motivera mig att betala för hantverkare. Man får så mycket mer om man gör jobbet själv, plus att man lär sig d^_^b . Synd att många verkar ha svårt att ta till sig hur lite det blir kvar efter moms och skatt så att det ständigt blir sådana här diskussioner som egentligen är ganska trista.
Visst är det så... jag gillar din klarsynthet...
Men det är inte många som lyckas kunna fakturera 8 tim/dag om de inte är hemifrån 12 tim om dagen typ...

Det borde ingå när folk går i skolan att man får lära sig sådana väsentligheter istället för tredje gradens ekvationer för de som har behov av detta kan välja att lära sig detta utöver normal matte...
Mängder av vuxna människor begriper ingenting om hur man bedriver eget företag och tror att hantverkaren tjänar de t.ex 500:- han fakturerar inkl. moms...
Ritar man upp för dem vad som försvinner i moms, skatter, egenavgifter, omkostnader m.m så tappar de hakan...

MEN... för att återgå till Topic...

TS:

På de 4000:- får du väl möjlighet till rotavdrag kanske då du kommer ner till hälften ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.