Jag är sämst på geometri, fick helt enkelt inte med mig den delen av hjärnan från BB. Så jag behöver hjälp.

Jag ska bygga en plattform av skivor runt ett åttkantigt torn. Varje sida av tornet får en egen "flik", och de åtta flikarna ska blida en sammanhängande brygga. Varje flik utgår från fasad och sträcker sig en meter ut. Om basen på varje flik (dvs. längden mot fasad) är en meter, hur lång blir andra sidan (dvs. en meter ut)? Hoppas någon med geometri-/matematikkunskaper kan svara utan allt för mycket jobb.

Och sedan har jag läst i en annan tråd att vinkeln på flikarna blir 135 grader runt oktagonen, tar gärna bekräftelse på det också.

Oktagonens ”yttervinklar” (röd) är mycket riktigt 135 grader. Hälften av det är 67.5 grader. Om vi utgår från en bredd på 1 m och går 1 m utåt så bildas två gula trianglar med höjden 1 m och vinklarna 90, 67.5 och 22.5 grader. Basen i en sådan (blå linje) blir då tan(22.5), dvs ca 0.414 m. Den totala sträckan på en oktagonsektors ytterkant blir då 1.828 m.
Diagram med oktagon, vinklar och beräkningar. Visar 135° yttervinkel, 67.5° och 22.5° inuti gula trianglar, och sträckor 1 m och 1.828 m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
B b8q skrev:
Oktagonens yttervinklar är mycket riktigt 135 grader. Hälften av det är 67.5 grader. Om vi utgår från en bredd på 1 m och går 1 m utåt så bildas två gula trianglar med höjden 1 m och vinklarna 90, 67.5 och 22.5 grader. Basen i en sådan (blå linje) blir då tan(22.5), dvs ca 0.414 m. Den totala sträckan på en oktagonsektors ytterkant blir då 1.828 m.
[bild]
Briljant! Hade aldrig lyckats klura ut det där att gå via två mindre trianglar. Med andra ord så är den totala längden av både din blåa och gröna markering 1,828 m. Överraskande för mig att längden blir nästan fördubblad på bara en meters djup, intressant. Då så, då är det bara fram med sågen. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.