41 501 läst ·
55 svar
42k läst
55 svar
Plattan slår av och på, går det att fixa?
Det är också hål i huvudet att konstruera en spis vars plattor slår ifrån mer än 10 ggr innan vattnet i kastrullen på plattan ens kokat upp. 🤯
Funkar gamla spisar (med utstickande spisplattor av metall) likadant? Eller värmer de kontinuerligt tills vattnet kokar? Lutar åt en sådan nästa gång.
Funkar gamla spisar (med utstickande spisplattor av metall) likadant? Eller värmer de kontinuerligt tills vattnet kokar? Lutar åt en sådan nästa gång.
Det förekommer gjutjärnsplattor med en effektregulator med bimetall. Men jag tror inte att jag sett det på ganska länge. När vredet har sex diskreta steg är effekten kontinuerlig på ett annat sätt. Men gör inte misstaget att tro att vattnet kokar snabbare för det. I hushåll är det ofta så små mängder vatten att tiden det tar att värma plattan i sig blir relevant.J jonle336 skrev:
Låter som att det är något fel på spisen, alternativt att det är en induktionshäll med bristande kylning eller effekt.J jonle336 skrev:
Gamla gjutjärnsplattor kör i regel konstant effekt.
Min HighLight häll kör konstant max effekt utan uppehåll på läge 12, alla zoner.
slå ifrån är strålementets funktion för effektregleringJ jonle336 skrev:
men det kan vara fel på regulatorn eller ÖHT skyddet
När reglaget står på max så ska effekten rimligen inte regleras ner, särskilt när det som står på plattan är kallare än 100 grader.returen skrev:
Trots detta så beter sig alla mina plattor så på en 1 år gammal Cylinda, och beteendet känns igen (i bakhuvudet) från flera andra spisar.
Induktion kommer inte på tal i mitt hushåll.
Det finns ingen återkoppling på innehållet i kärlet eller kärlet för den skullJ jonle336 skrev:När reglaget står på max så ska effekten rimligen inte regleras ner, särskilt när det som står på plattan är kallare än 100 grader.
Trots detta så beter sig alla mina plattor så på en 1 år gammal Cylinda, och beteendet känns igen (i bakhuvudet) från flera andra spisar.
om inte kärlet tar åt sig strålningsvärmen på ett förutsatt sätt kommer elementets inbyggda termosäkring slå ifrån plattan tillfälligt
men det kan ju vara fel på plattan vet inte vad polackerna sätter i nu för tiden mer än de handlar det mesta från kina.
som sista möjlighet är det bara regulatorn kvar men fel på denna brukar ge andra symptom
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Värmeöverföringen mellan platta och gryta varierar stort så därför kan en dåligt konstruerad gryta göra att plattan slår ifrån mycket ofta eftersom värmen inte leds bort. Botten måste även vara plan då minsta mellanrum förstör eftersom luft är en synnerligen dålig värmeledare.J jonle336 skrev:När reglaget står på max så ska effekten rimligen inte regleras ner, särskilt när det som står på plattan är kallare än 100 grader.
Jag som har en hel del grytor kan direkt jämföra mellan t ex en billig IKEA 365 med primärt rostfritt stål, lite aluminium i mitten, och rostfritt på insidan med en av de bästa värmeledningsmässigt, en Fiskars Hard Face. Koktiden med Fiskars är ungefär halva tiden eftersom värmeledningen är så mycket bättre att plattan kan gå för fullt nästan hela tiden. Fiskars-grytorna/stekpannorna är mina favoriter bland sådana som fungerar på både induktion och glaskeramik. Deras olika serier är dock väldigt olika i konstruktionen och det påverkar lämpligheten för vilken typ av platta de passar till. De jag nämner har tjock aluminium som huvudingrediens, men de har även många med rostfritt som bas och de är bra men inte alls lika bra värmeledare på glaskeramik.
Alltså, glöm inte bort en av de viktigaste delarna i ekvationen, grytorna man använder.
Jag har inte mätt upp koktiderna nyligen men de allra bästa är antagligen de gamla Nils Johan Hollywood, tillverkade på 1950-talet med hel kopparbotten på utsidan som leder värmen otroligt effektivt. Redan på 1960-talet försämrades den serien med punktsvetsad kopparbotten istället för den genom elektrolys pålagda kopparen direkt på stålet som gav perfekt och fullständig kontakt. På andra plats finska Hackman från 1980-talet med riktigt tjock, också utvändig aluminiumskiva. Inget rostfritt skikt som försämrar värmeledningen. Även gammaldags gjutjärn leder värmen mycket bra, men inte lika bra som kopparbotten.
Absolut sämst som jag skrev, billiga grytor i rostfritt, primärt gjorda för induktion.
Redigerat:
Ser man på! Jag trodde verkligen inte att stål var en dålig värmeledare. Solid metall är känt för motsatsen, trodde jag.MultiMan skrev:
Värmeöverföringen mellan platta och gryta varierar stort så därför kan en dåligt konstruerad gryta göra att plattan slår ifrån mycket ofta eftersom värmen inte leds bort. Botten måste även vara plan då minsta mellanrum förstör eftersom luft är en synnerligen dålig värmeledare.
Jag som har en hel del grytor kan direkt jämföra mellan t ex en billig IKEA 365 med primärt rostfritt stål, lite aluminium i mitten, och rostfritt på insidan med en av de bästa värmeledningsmässigt, en Fiskars Hard Face. Koktiden med Fiskars är ungefär halva tiden eftersom värmeledningen är så mycket bättre att plattan kan gå för fullt nästan hela tiden. Fiskars-grytorna/stekpannorna är mina favoriter bland sådana som fungerar på både induktion och glaskeramik. Deras olika serier är dock väldigt olika i konstruktionen och det påverkar lämpligheten för vilken typ av platta de passar till. De jag nämner har tjock aluminium som huvudingrediens, men de har även många med rostfritt som bas och de är bra men inte alls lika bra värmeledare på glaskeramik.
Alltså, glöm inte bort en av de viktigaste delarna i ekvationen, grytorna man använder.
Jag har inte mätt upp koktiderna nyligen men de allra bästa är antagligen de gamla Nils Johan Hollywood, tillverkade på 1950-talet med hel kopparbotten på utsidan som leder värmen otroligt effektivt. Redan på 1960-talet försämrades den serien med punktsvetsad kopparbotten istället för den genom elektrolys pålagda kopparen direkt på stålet som gav perfekt och fullständig kontakt. På andra plats finska Hackman från 1980-talet med riktigt tjock, också utvändig aluminiumskiva. Inget rostfritt skikt som försämrar värmeledningen. Även gammaldags gjutjärn leder värmen mycket bra, men inte lika bra som kopparbotten.
Absolut sämst som jag skrev, billiga grytor i rostfritt, primärt gjorda för induktion.
Intressant, detta skall undersökas/testas noggrannare!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Det är väldigt stor skillnad på olika metallers värmeledningsförmåga. Inga datortillverkare skulle t ex få för sig att använda stål i kylflänsarna utan det är aluminium eller bäst men dyrast, koppar.
Det finns en bra tabell här:J jonle336 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Värmeledningsförmåga
Som sagt var är rostfritt stål värdelöst i sammanhanget, järn någorlunda bra men koppar och aluminium i en egen klass (om man bortser från dyra ädelmetaller).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur åtgärda garageplattan?
Grund & Markarbeten -
Slarvig FTX-installation, rimliga åtgärder
Ventilation -
Dränering och säljaren föreslår ägarbyte av andel för att nyttja ROT
Grund & Markarbeten -
Är det mögel på betongplattan i garaget?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Myndighet slår fast att Vattenfall tagit ut för stor avgift av husägare
Artikelkommentarer