Ok, men som tidigare sagts så är taket gammalt och behöver ju ändå göras om inom kort. Och vad jag förstått så har det fungerat bra hittills.

Så jag skulle inte oroa mig över detta inför köpet. Det är ju bara en viss merkostnad att lägga på råspont när ni byter taket.

Rickard.
H HowHardCanItBe skrev:
Alla takstolar såg torra och fina ut. Men är det hål i taket kanske inte vattnet ens nuddar dem. Det är ju sprutisolerat med glasull. Så man kanske behöver lyfta på all isolering för att se om man hittar fuktskador? Eller finns det nåt enklare sätt. Jag såg inga fuktskador på innertaket i huset dock.
Har det runnit mycket brukar det synas på bärläkten om man tittar noga för att det är där vattnet lämnar plåten. Hittar du något där så måste man nog provgräva lite om man vill undersöka mer, troligtvis droppar det bara lite på ytan på isoleringen och sedan torkar det upp eftersom.

Ät det samma plåt på insidan som utsidan? samma profil?

K
H HowHardCanItBe skrev:
Nej inte än. Men vi kommer göra en besiktning innan vi skriver på. Men oavsett vill man ju veta om det är ett totalt fuskbygge så att man kan ta med det i beräkningen. :)
Precis! Är det en duktig besiktningsman kan du säkert få ett vettigt utlåtande om taket med tror jag.

H HowHardCanItBe skrev:
Jag var på visning av ett hus och lyckades ta mig upp på vinden för att se hur taket såg ut.
Taket är i plåt men hade inget råspont eller undertak över huvud taget. Är det en vanligt förekommande byggteknik? Känns som att det är ganska riskabelt om det blir hål i plåten och börjar regna in. Och hur blir det med kondens?

[bild]

Är det någon som har en liknande lösning på sitt tak?
Ja vår ladugård ser ut så byggd 1947 dessutom är det spik hål i plåten. Fungerar utmärkt inga fukt skador eller röta på bärande konstruktion. Du kan göra ett matematiskt experiment och räkna ut hur mycket regn som har fallit på taket genom åren och vad jag kan se är det inga läckage eller röta. Om det hade varit läckage skulle du ha fläckar och röta där vattnet rinner in.Frågan om kondensen så är det samma sak. Då skulle du ha mögel och röta om det inte torkar ut.Det läcker på andra konstruktioner också.. Jag tror pajsaren du släppte in vill att Du ska bygga om allt så att han kan han tjäna pengar eller så är han okunnig.Ta in en byggkonsult om du är osäker.

Ser ut som om det är plåt med kondensskydd på undersidan och den är ok att montera sådär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.