Har ett hus från -75 med original dränering med tegelrör. Besiktning gjordes förra året och låg på ena sidan 12% och andra sidan på 15,2%, ändå bra siffror mot alla dessa år.

Har noterat på ena sidan att det har sjunkit ner en massa vid dräneringen (en platta som låg på gruset lutade skapligt nedåt)
Så jag grävde upp och i skarven ungefär där det hade sjunkt så glipade det och det va skador på röret (antagligen sättningar som fått röret att flytta på sig och det bli lite extra vatten som trycks ut där)

Nu är tanken att jag gräver upp det som är kvar till husknuten (ca 5 meter) och tar bort tegelröret, lägger duk, ca 10cm makadam, plast drän-rör med lite lutning mot befintlig dränering och använder adapter mot teglet)
På med makadam, vika över duken, sen på med singel? Är detta rätt?

Som ni ser idag så är grunden och klacken obehandlad, bör jag göra något åt detta som tex lägga på sån bitumen eller bara låta vara?

Den sidan som jag tänkte gå på för hand nu är ca 18m och jag gör bara om ca 6m av dessa. Passar även på att dra ut dränering till min vattensjuka trädgård så får det åka med i husets dränering

• Uppgrävd dränering med synliga skador på ett rött tegelrör vid husgrund, omgiven av grus och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat orange tegelrör med en synlig spricka och glipa, omgivet av grus och jord, urgrävt nära en husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker din befintliga dränering ser jättefin ut, betvivlar att du behöver göra om den.

• Gilla
Robbban77
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker din befintliga dränering ser jättefin ut, betvivlar att du behöver göra om den.
Därav är tanken bara gräva upp en liten bit av den för skarva på ett plaströr som går ut mot trädgården för hjälpa till dränera de stora vattensamlingarna som blir vid mindre regn och som sedan står i 1 - 2 dagar.

Är detta ett dumt jobb att koppla i trädgårdens dränering på detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.