Jag och hustrun ska iväg och kolla på ett hus byggt -57 där grundkonstruktionen är platta på mark. Det måste vara en av de tidigare markplattorna, och enligt wikipediaartikeln så finns det mögel- och rötskadeproblem med dessa äldre plattor.

Wikipedia skrev:
I äldre konstruktioner göts betong (ibland även utan armering) direkt på krossad sten eller grus. Under 1960 talet började plattan anläggas på så kallad tvättad makadam eller annat kapillärbrytande skikt. Det förekom att trä göts in i betongen för att fästa golvreglar och väggsyllar i bland annat småhus. Den här konstruktionen har gett upphov till omfattande fuktskador med mögel och röta i undergolvet samt i ytter- eller innerväggars syll, skador som är svåra och kostsamma att åtgärda. En av orsakerna till att skador uppkom var att isoleringen lades ovanpå betongplattan. Fukt kondenserade genom kapillärkondensation mot betongplattan. Något skydd för att minska radon från underliggande mark eller material fanns ej eller var nästan obefintligt.
Hur skulle du förhålla dig till ett sådant hus?

Det finns riskkonstruktioner i hus från alla tider, inget är idiotsäkert - inte ens ett nybyggt hus. Det finns ju realtivt enkla medel att hålla huset i gott skick - väldränerad grund.

Är det inga skador på huset nu finns god grund att tro att det är mycket friskt så länge man sköter om det som man ska.

Det är säkert så att det är/har varit överisolerade golv.Det är inte plattan som är problemet utan det är träreglar som ligger i kontakt med betongen som möglar.
Det löses med en Nivell,Granab eller liknande golv.
Den här konstruktionen är inget unikt för 50 talet utan det byggdes på samma vis fram till modern tid.
Det jag läst mig till är att dom äldre konstruktionerna är mindre drabbade än moderna.Förmodligen pga modern isolering läcker mindre värme ner till betongen och på så vis ökar fuktvandringen till träreglarna.
Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.