Hej!
Ni verkar kunniga här inne så jag chansar på att få lite hjälp. I dagarna så började det komma in vattten hos oss från taket. Ett par sprickor i asfaltsbeläggningen kring skorstenen. På vår krypvind har vi sågspån och under den någon form av ull ca 5 cm och slutligen en diffusionspapp mot innertaket.

Jag har varit upp på vinden och grävt bort sågspånet (dock inte kunnat forsla ut allt ännu då det är mycket trångt) som är runt skorstenen det översta lagret va ganska torrt men en bit ner var det ett ca 8 cm tjockt lager som var fuktigt och ullen var på vissa ställen sjöblöt likaså diffusionspappen. När jag tagit bort pappen så har brädorna varit torra. Men i vårt somrum som har ett gipstak så har det kommit in vatten och gipset är blött vid murstocken. Vattnet verkar ha kommit in mellan brädorna och gipset på något sätt. http://www.ludd.luth.se/~bea/fukt/ Som ni ser så har förra äganren målat om i taket precis där fukten är så det har ju uppenbarligen varit fukt där förut (fast de lovade vid kontraktskrivningen att det inte varit det).

Jag har även rensat bort den isolering som låg runt skorstenen, på vissa ställen var den väldigt blöt och på andra ställen helt torr. Balkarna i taket (yttertaket alltså) är ganska blöta runt skorstenen och på vissa ställen svarta (se bilder på http://www.ludd.luth.se/~bea/fukt/) men fortfarande hårda.

Är det bara att låta det stå och torka upp, är det något särskilt jag bör tänka på? Hur vet jag när det är torrt och vad skall jag göra då, använder man fortfarande diffusionspapp eller är det andra material idag? Bör jag som har tummen mitt i handen för det mesta kanske anlita en byggfirma (eller liknande) som återställer uppe på vinden sen? Hur gör jag med gipstaket? Vad kan det kosta att byta hela gipstaket i rummet (ca 12 kvm).

Och ja jag har tätat taket nu, det var rejält sprucket kring skorstenen  :-[ Men vi skulle nog behöva byta tjärpappen inom kort då den inte är i något bra skick, den har krympt ihop rejält och det är en stor glipa som fyllts igen med asfaltsmassa runt om.

Tillägg: murstocken är ganska fuktig en bit ner inne i sovrummet och tapeten har lossnat. Kan murstocken (verkar vara cement) torka av sig själv eller bör vi skaffa avfuktare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.