Hej,
Vi har byggt en (tycker jag) väldigt snygg uteplats med ett tak över som idag ger solskydd (stående 28x60 med ca 60mm cc). Men, för att förlänga säsong / öka användningen av uteplatsen vid vanligt svenskt sommar väder (läs regn) så skulle vi vilja lägga typ plexiglas ovanpå taket.

Vi vill inte lägga kanalplast eller korrugerad plast eftersom vi vill att det ska synas så lite som möjligt (av estetiska skäl).

Någon som vet vad man kan använda? Har hittat ett antal varianter av plexi men ingen verkar leverera både skivor och profiler för att få det vattentätt... :(

Tacksam för all input!

Mvh Tobbe G

• Gilla
Tannton
  • Laddar…
Jag har en "pergola" med "platt" tak.

Jag köpte "plexiglas" på K-rauta. http://www.k-rauta.se/bygg_9350.htm

Dyrt, opraktiskt men snyggt.
Jag la mina skivor med lite lutning och omlot. Nu har det varit uppe några år och med facit i hand så vet jag inte vad jag ska säga.
Det funkar för att "hålla" värmen på plats och daggen borta. Som det var tänkt från första början.

Problemet med regn ska jag ta tag i snart. Tänker använda silikon som ett första steg. Problemet med utvidgningen av plexiglaset hoppas jag att silikonet ska klara.

Jag kommer höra av mig här när det är gjort.

Redigerat:
kan ju säga direkt att det inte finns några profiler till plexi glas.
finns många fina korrigerade plast tak som är klara som man inte ser så mycket,
Du får ändå skarva plexiglaset, för på 600cc så kommer plexi glaset hänga rejält!
du skriver, "ovan på taket".. vad har du som tak nu? eller du menar bara reglarna?

Jag har 45x45mm "ribbor" under mina. Monterade med 45mm cc. Det ger inget synligt "häng" men 45x45 ger ingen stadga om vi pratar på längdwise. :)
Värt att tänka på när man bygger.
Mitt sätt är snyggt men inte alls praktiskt. Bilden gör enligt mig inte pergolan rättvisa. :)

http://i399.photobucket.com/albums/pp71/Styrmanstake/DSC03018.jpg

Jag hade en dröm att göra egna "profiler" men har inte kommit så långt. Hahaha!

TobbeGardner. Jag såg din bild i annan tråd om hur du har tänkt dig. Jag har sedan tre år tillbaka en liknande konstruktion.

Redigerat:
snyggt, det måste jag säga.. lite modernt. men skruvar sig inte 45orna sig? men du kunde gjort det med lite lutning så hade du inte haft några problem med vattnet!

men sen är min mening den att om man nu ändå har så mycket trä i taket, vad gör det då om man har korrigerat tak?!

• Gilla
A Unosson
  • Laddar…
Dom gör ju det. :) Det är en klar miss. Dom orkar ju inte heller någon last. Dom orkar knappt sin egenvikt.

Det finns ett minimalt fall på taket. Men det kunde varit lite mer vilket skulle göra avrinningen mer "naturlig".

DSC03021.jpg
Anledningen att jag valde plexi var för jag ville skapa en känsla av att där inte var något tak. Ribborna skulle bara ge en skuggande effekt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.