Det ser ut som det kommer att bli mycket bättre, fast det hänger ju lite på vad som sitter i andra änden av slangen också. Är det en Einhell blir det nog ingen skillnad ;)

S
Det är ingen Einhell ;) Vad ska man ha då?:)

::::: varför är Einhell så dålig?;)

Redigerat:
S
16 fronter är frästa man skulle verkligen behöva en bords monterad fräs till detta

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
16 fronter är frästa man skulle verkligen behöva en bords monterad fräs till detta
Finns väl knappast en bättre anledning att skaffa en :)

S
Man är sugen på en CMT7E :)

Skooda skrev:
Man är sugen på en CMT7E :)
Orangefärgad fräsmaskin monterad under en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara o sluta fundera :)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Suget kommer bara att bli värre och värre så det är bara att beställa, fräsar kan man aldrig få för många av;)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Ett fräsbord behöver inte vara speciellt avancerat, jag har ibland när jag gästsnickrat hos nån kompis bankat ihop nåt i stil med detta http://www.startwoodworking.com/post/how-build-simple-router-table, tar väl en halvtimme. Skruva 2 stående reglar under skivan så den inte riskerar att böjas ner.

Edit...och borra ett hål till dammsugarslangen i överliggarplattan..

Redigerat:
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Ola C skrev:
Ett fräsbord behöver inte vara speciellt avancerat, jag har ibland när jag gästsnickrat hos nån kompis bankat ihop nåt i stil med detta [länk], tar väl en halvtimme. Skruva 2 stående reglar under skivan så den inte riskerar att böjas ner.

Det har jag också faktiskt :) byggde in en fixtur i den med en gång också, funkade finfint :)

S
Då är alla 36 fonter frästa, puuuuu, då är det bara att sätta igång och sanera garaget på mdf damm :mad:

Stapel med 36 nyfrästa MDF-fonter på ett arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Jag ska nog inte kontakta Bosch ännu ;) behöver utvecklas lite till, problemet att fräsa fingergrepp är att stålet skjuter iväg dammet just i fingergreppet, svårt att få till damm upptagningen där ;)

En svart Adidas-tröja täckt med mängder av mdf-sågspån, vilande på en grusig mark.
Skapa konto

Cyclonen får alla fall tag i lite damm :)

Cyclone dammuppsamlare full av MDF-sågspån från fräsning av fonter.
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Det där är ett litet krux vid all fräsning av liknande art. Tricket är att sätta en liten borste på insugsröret, där borsten ligger an emot arbetsstycket och kan följa dess form ;)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Ola C skrev:
Ett fräsbord behöver inte vara speciellt avancerat, jag har ibland när jag gästsnickrat hos nån kompis bankat ihop nåt i stil med detta [länk], tar väl en halvtimme. Skruva 2 stående reglar under skivan så den inte riskerar att böjas ner.

Det här måste testas, jag har en fixed base till min fräs och har ett litet projekt där jag ska fräsa 15 mm breda spår i björkplywood

Redigerat:
Det där var mest ett förslag på ett quick and dirty fräsbord för att underlätta dagens arbete med resten av fingergreppen. Är det ingen panik (som jag antar det var idag, man vill ju alltid bli färdig när det börjar närma sig slutet på projektet) hade jag nog lagt lite mer tid på att bygga ett lite bättre fräsbord.

S
Ingen panik just nu, gick bra ändå idag, lite pill med att justera/spänna fast varje bit (hade ett par mallar som underlättade) varje bit fick genomgå tre fräs omgångar, blir mer och mer sugen på att skaffa en CMT :)

S
Det tar lite längre tid nu när semestern är slut, sjuk en vecka- feber är inte att leka med=fosterställning 😉

Nu är det målning av fronterna som gäller: beskrivning
- slarvar med baksidan och hoppar över grundfärgen 😳 första strykning sker med täckfärg, torktid, sedan slipning och ytterligare en strykning med täckfärg, torktid, maskering.

- framsidan + sidor, först grundfärg, torktid, slipning, täckfärg (jag är här nu) torktid, slipning, montera fronterna, maskering, andra strykning med täckfärg, torktid, klart😀

- ingen lek att slipa i fingergreppet!😬

Sa jag att det är 36 fronter😉

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.