S
Håller på att försöka platsbygga en tv-möbel utan någon som helst egentligen kunskap... har använt stommar från ikea. Hur gör jag nu om jag vill ”bygga in” tvn? Har sett de som använder mdf-skivor och typ ”reglar” fast, men hur då exakt?
Tanken är att fixa en taklist sen så att det går hela vägen upp till taket, samt sätta spegel/dekorlister på luckorna och måla in allt… ej ännu bestämt exakt hur hyllorna ska vara. Förstår att det hade varit bäst att måla allt för sig först, men har inte kunnat bestämma färg ännu, så tips på hur jag bäst gör det tas också ta slant emot! Behöver jag slipa eller kan jag grundmåla på nåt sätt? 🙈

• TV-möbel under konstruktion med Ikea-stommar, markerade linjer för planering av inbyggd TV och hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platsbyggd tv-möbel med vita IKEA-stommar, hyllor på sidorna och utrymme för en stor TV. Kandelaber och prydnad på vänstra hyllan.
    Skapa konto
Vad har du för utrustning?
Hyllplan finns att köpa. Vilken ytfinish önskas?

Det går att få tex Bauhaus att såga till MDF skivor (om man hitta rätt kuperande bland personalen).

Slipa, Grundfärg, slipa + två lager ytlack.
Rätt färg, rätt verktyg, lite känsla och envishet så går det att måla snyggt.

Borra, plugga och skruva hyllplanen mot befintliga hyllor.
En försänkt skruvskalle syns inte så mycket.

Purre
Denna har jag gjort här hemma, underdelar är Ikea Havsta, överdel är egengjort utav furu limfog.
Även belysning i överdelen.

• En hemgjord bokhylla med Ikeas Havsta som underdel och egengjord överdel i furu limfog, med belysning i överdelen och TV i mitten.
    Skapa konto
  • Bokhylla med Ikea Havsta-underdel, egengjord överdel av furu limfog och belysning. TV i mitten och böcker samt dekorationer på hyllor.
    Skapa konto
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
S
Purre Purre skrev:
Denna har jag gjort här hemma, underdelar är Ikea Havsta, överdel är egengjort utav furu limfog.
Även belysning i överdelen.
Snyggt! Hur lång är hyllan ovanför tvn och hur håller den sig uppe? Hyllan som skall upp hos mig ovanför vår är 160cm. Jag tänker att den måste ha en regel under för att vara stabil, men jag vill ju inte att regeln skall synas… hyllorna har en tjocklek på 2cm.

Ställer du inte 100kg böcker på den hyllan behöver du inte oroa dig om du har 20mm limfog att den ska bågna.

Hyllorna ligger väl på hyllbärare av metall tänker jag, eller så är de skruvade från sidan. Går ju också att kexa eller fräsa spår och limma.

Purre
S skylrrr skrev:
Snyggt! Hur lång är hyllan ovanför tvn och hur håller den sig uppe? Hyllan som skall upp hos mig ovanför vår är 160cm. Jag tänker att den måste ha en regel under för att vara stabil, men jag vill ju inte att regeln skall synas… hyllorna har en tjocklek på 2cm.
155cm bred är den ovanför TV:n, sitter ihop med det andra hyllplanet ovanför det. Men sen är det även en skiva bakom tvn för att dölja kablar, den hjälper så klart till för att hyllplanet ska hålla sig rakt. Inga reglar i underkant. Allt är gjort utav 18mm furu limfog

• TV-inställningar bakom panel med kablar dolda av furu limfog, visar monteringsarm och kabelhantering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.