7 662 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Platonmatta innanför/utanpå isolering?
Hejsan.
Jag kom ikväll hem till min pappa där dom dränerar huset precis. Hantverkaren som gör det tänker sätta en platonmatta på källarväggen och sen en 5cm rosa grundplatta utanpå det.
Jag är snickare i Oslo och de byggnader jag vart med på där så har vi satt först klätt grunden med isoleringen och sen platonmattan utan på det.
Vi kanske har olika bestämmelser i Norge och Sverige men för säkerhetsskull kollar jag upp här om det finns någon som har pejl på ämnet... =)
Tack på förhand /Tobias:S
Jag kom ikväll hem till min pappa där dom dränerar huset precis. Hantverkaren som gör det tänker sätta en platonmatta på källarväggen och sen en 5cm rosa grundplatta utanpå det.
Jag är snickare i Oslo och de byggnader jag vart med på där så har vi satt först klätt grunden med isoleringen och sen platonmattan utan på det.
Vi kanske har olika bestämmelser i Norge och Sverige men för säkerhetsskull kollar jag upp här om det finns någon som har pejl på ämnet... =)
Tack på förhand /Tobias:S
om du kör med vanlig markisolering ska du ha luftspalt mellan grundmur o isolering. Kör du med "dränerande" isolering typ isodrän skall den sitta dikt an mot grundmur. finns olika skolor men i min värld e det fel att köra såsom din pappa ska göra, 5cm isolering (jackofoam?) med platon på kommer inte göra någon större effekt för klimatet på insidan, dessutom finns det rätt stor risk att de samlar på sig fukt o blir mättade om det e fukthållande massor på utsidan. din norska variant på ställen med väldigt stora vattenproblem i backen kan vara bra men du ska fortfarande ha luftspalt, finns väl iochförsej isolering med spår i man kan tänka sig.....
Med de material du beskriver så gör hantverkaren helt rätt enligt mig.
alltså det är inget fel i metoden hantverkarn använder men personligen skulle jag inte köra den... sen ska du ha 20 cent isolering enligt norm, många kör 10 cm vilket kan va ok -5 cm känns halvdant tycker jag..