7 662 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Platonmatta innanför/utanpå isolering?
Hejsan.
Jag kom ikväll hem till min pappa där dom dränerar huset precis. Hantverkaren som gör det tänker sätta en platonmatta på källarväggen och sen en 5cm rosa grundplatta utanpå det.
Jag är snickare i Oslo och de byggnader jag vart med på där så har vi satt först klätt grunden med isoleringen och sen platonmattan utan på det.
Vi kanske har olika bestämmelser i Norge och Sverige men för säkerhetsskull kollar jag upp här om det finns någon som har pejl på ämnet... =)
Tack på förhand /Tobias:S
Jag kom ikväll hem till min pappa där dom dränerar huset precis. Hantverkaren som gör det tänker sätta en platonmatta på källarväggen och sen en 5cm rosa grundplatta utanpå det.
Jag är snickare i Oslo och de byggnader jag vart med på där så har vi satt först klätt grunden med isoleringen och sen platonmattan utan på det.
Vi kanske har olika bestämmelser i Norge och Sverige men för säkerhetsskull kollar jag upp här om det finns någon som har pejl på ämnet... =)
Tack på förhand /Tobias:S
om du kör med vanlig markisolering ska du ha luftspalt mellan grundmur o isolering. Kör du med "dränerande" isolering typ isodrän skall den sitta dikt an mot grundmur. finns olika skolor men i min värld e det fel att köra såsom din pappa ska göra, 5cm isolering (jackofoam?) med platon på kommer inte göra någon större effekt för klimatet på insidan, dessutom finns det rätt stor risk att de samlar på sig fukt o blir mättade om det e fukthållande massor på utsidan. din norska variant på ställen med väldigt stora vattenproblem i backen kan vara bra men du ska fortfarande ha luftspalt, finns väl iochförsej isolering med spår i man kan tänka sig.....
Med de material du beskriver så gör hantverkaren helt rätt enligt mig.
alltså det är inget fel i metoden hantverkarn använder men personligen skulle jag inte köra den... sen ska du ha 20 cent isolering enligt norm, många kör 10 cm vilket kan va ok -5 cm känns halvdant tycker jag..
Har då aldrig hört eller sett någon som har satt 20 cm isolering på en källarvägg där fyllnadsmassor ligger mot. Men visst, ju mer desto bättre brukar det ju vara med isolering...
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
20 cm enligt norm? vilken norm?
det här va de ja hitta http://www.pordran.se/pordranskivan/teknisk-beskrivning
pordrän har ung. samma isolervärde som vanlig isolering. 10cm e ok enligt fuktsynpunkt. 20cm för bra värmeisolering o även bättre ur fuktsynpunkt. Men har för mig att 20 cm e ganska ny rek..
pordrän har ung. samma isolervärde som vanlig isolering. 10cm e ok enligt fuktsynpunkt. 20cm för bra värmeisolering o även bättre ur fuktsynpunkt. Men har för mig att 20 cm e ganska ny rek..
ska tillägga att jag höll på otrilla av stolen när jag skulle dränera om o killen jag snackade med på isolerföretaget rekomenderade 20 cm o jag såg pengar att spara o funderade länge på o bara ta 10 men i o med att vi ska ha boyta nere så får man va lite seriös. men såg nu att vissa fabrikat rekomenderar 30 cm under platta... va på betongkurs för ett tag sen o ledarn va helt övertygad att det va isolerföretagen som tog i för att sälja mer isolering.
Hantverkaren gör helt rätt... har man uppvärmd källare ska man isolera,. om inte räcker det med platon,..
varför man lägger isoleringen utanpå är för att flytta nollpunkten mellan platon o betong till isolering och platon,.. hurvida tjock isolering det ska va är en smaksak,. så långe du inte isolerar ända upp mot sockel skulle ja aldrig lägga mer än 5 cm,..
varför man lägger isoleringen utanpå är för att flytta nollpunkten mellan platon o betong till isolering och platon,.. hurvida tjock isolering det ska va är en smaksak,. så långe du inte isolerar ända upp mot sockel skulle ja aldrig lägga mer än 5 cm,..
jadu det verkar finnas lite olika åsikter, jag tycker nog tvärtom mot dej. antingen lägger man mer isolering eller så kan man skita i det helt o hållet, för i så fall kan man alltid hävda att marken isolerar o att du ändå har en svag punkt mellan mark o sockel.....
Vad jag menade var att man inte kan isolera för mycket.
Med det uppenbara undantaget kallvindar, kom jag på i efterhand.
Sen får man ju fundera på payofftider osv, om det verkligen lönar sig att lägga på dom där sista 10 centimetrarna när man redan har 50 cm i väggen.
Med det uppenbara undantaget kallvindar, kom jag på i efterhand.
Sen får man ju fundera på payofftider osv, om det verkligen lönar sig att lägga på dom där sista 10 centimetrarna när man redan har 50 cm i väggen.
Klicka här för att svara